Cirkus [Netflix]

Cirkus [Netflix] (2022)

Vermoeiende, overdreven komedie die nooit leuk wordt, met absurd kleurrijke vormgeving.

Leestijd: 3 min 48 sec
Regie: Rohit Shetty | Scenario: Sanchit Bedre, Vidhi Ghodgankar, Yunus Sajawal, e.a. | Cast: Ranveer Singh (Roy, Roy), Varun Sharma (Joy, Joy), Pooja Hedge (Mala), Jacqueline Fernandez (Bindhu), Sanja Mishray (Raj Bahadur), Siddarth Jadhav (Momo) e.a. | Speelduur: 139 minuten | Jaar: 2022

Cirkus doet begrijpen waarom regisseur Rohit Shetty de bijnaam Rohit Shitty heeft. Cirkus is heel erg dom en vermoeiend, ondanks of juist omdat het een bewerking is van Shakespeares The Comedy of Errors. Een Bollywoodkomedie die in hoog tempo grappen afvuurt, maar pijnlijk zelden raakschiet. De enige echte pluspunten zijn de kleurrijke sets en aankleding, evenals de itemsong van Deepika Padukone.

Dit heerlijk uitbundige (dans)nummer, Current Laga Re, waarin Padukone in een cameo verschijnt en met manlief Ranveer Singh danst, is een waar feest. Maar het staat ook gewoon op YouTube. Daar hoef je de lijdensweg van de rest van Cirkus niet voor te ondergaan. Dat geldt ook voor de andere twee nummers, die wel aardig zijn maar niet zo spectaculair als Current Laga Re.

Het eerste nummer, Sun Zara, is wel een welkome afleiding van het vermoeiende verhaal en de nog uitputtender humor. Als ode aan jarenzestig-Bollywoodsongs is het leuk bedacht. Vooral het deel van het liedje waarin Ranveer Singh en Jacqueline Fernandez door een bizar groen landschap bewegen is een lichtpuntje in de duisternis tot dan toe. Cirkus had veel meer liedjes kunnen gebruiken, en minder grappen en verhaal.

Het derde en laatste nummer komt pas tijdens de aftiteling, en dat is te laat en te weinig. Naast de nummers valt ook het ontwerp van de sets en kleding nog te prijzen. Deze zijn zo kleurrijk dat het bijna pijn doet aan de ogen. Menig snoepwinkel steekt er flets naast af. Maar het is in ieder geval iets unieks om naar te kijken, en levert soms nog een bijzonder visueel moment op.

Dit benadrukt tegelijk echter ook de kunstmatigheid van het script en de setting, die daardoor nog moeilijker te verstouwen worden. Als een stel zuurstokken die tegelijkertijd door je strot worden geduwd. Dit mag dan wel op Shakespeare gebaseerd zijn, maar dat is nog geen garantie voor een goed verhaal of leuke grappen.

Het bronmateriaal is dan ook niet bepaald een van Shakespeares bekende meesterwerken. The Comedy of Errors is een vroeg toneelstuk van Billy Shakes en een van zijn onwaarschijnlijkste. Zoals wel meer van zijn farces draait The Comedy of Errors om identiteitsverwisseling en alle ongein die daaruit voortkomt. In dit geval twee identieke tweelingen die bij hun geboorte van elkaar gescheiden zijn en als twee paar broers met dezelfde naam in verschillende steden volwassen zijn geworden. Als ze na dertig jaar voor het eerst in dezelfde plaats verschijnen zonder het zelf door te hebben, zorgt dat voor veel hilarisch bedoelde maar nooit grappige verwarring en misverstanden.

Cirkus is alweer de elfde Indiase verfilming van The Comedy of Errors, maar wel pas de derde in Hindi. Het gegeven van bij geboorte gescheiden broers is dan ook een klassiek gegeven in de Indiase cinema. En dit verhaal heeft er vier voor de prijs van twee! In Cirkus wordt aan daar aan toegevoegd dat hoofdpersonen Roy en Roy een bijzonder connectie hebben. De ene Roy kan elektriciteitskabels aanraken zonder een schok te krijgen. Die voelt de andere Roy tegelijkertijd namelijk.

Dit is uiteraard voer voor veel slapstick, waarbij Ranveer Singh in zijn dubbele hoofdrol los mag gaan met schmieren, door in de ene rol de stoere spierbonk uit te hangen en in de andere rol overdreven veel te schudden en bibberen van de elektrische schokken. Leuk wordt het echter nooit. Net zo min als het verbale geweld van bijrolspeler Sanjay Mishra, die probeert nog harder te schmieren dan Singh.

Op dat gebied worden beiden echter overtroffen door de belachelijke Siddarth Jadhav, die telkens letterlijk en figuurlijk geschokt wordt door Roy. Zijn oneliner "Shock you, man!" is de eerste keer nog wel een geinige manier om te schelden en toch de Indiase censuur te ontwijken, doordat je precies weet wat hij eigenlijk zegt (en dat zou nooit door die censuur komen). Maar bij de achtste keer is de glans er toch wel echt vanaf.

De verwarring en misverstanden die ontstaan doordat het viertal broers, die beiden Roy en Joy heetten, zonder van elkaars bestaan te weten elkaars leven overhoop gooit, worden nooit ook maar enigszins leuk. Wel blijven ze altijd voorspelbaar. Rohit Shetty gooit daar een hoop suiker overheen, en overdreven visuele en geluidseffecten. Soms wordt alles zelfs versneld afgespeeld, á la Benny Hill. Want waarom ook niet? Een overdaad aan mierzoet snoepgoed met een nare nasmaak.

Cirkus is te zien bij Netflix.