Bird Box Barcelona [Netflix]

Bird Box Barcelona [Netflix] (2023)

Deze Spaanse spin-off deelt alleen de titel en het uitgangspunt met het eerste deel, niet de kwaliteit.

Leestijd: 2 min 23 sec
Regie: David Pastor en Àlex Pastor | Scenario: David Pastor en Àlex Pastor | Cast: Mario Casas (Sebastián), Alejandra Howard (Anna), Georgina Campbell (Claire), Naila Schuberth (Sophia), Diego Calva (Octavio), Leonardo Sbaraglia (vader Esteban), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2023

Een beetje filmliefhebber die daadwerkelijk verrast wil worden, weet dat het meestal geen verstandig plan is om vooraf trailers te kijken. In hun verwoede pogingen om wellicht nog twijfelende kijkers naar de bioscoop of streamingdiensten te lokken, geven trailermakers vaak te veel bloot en verklappen de halve film. Bij Bird Box Barcelona is iets anders aan de hand: de trailer wekt enorm de interesse zonder teveel te laten zien. De uiteindelijke film blijkt echter een waar misbaksel.

Viereneenhalf jaar geleden trakteerde de vermaarde Deense regisseur Susanne Bier met een enerverende thriller; een vreemde eend in de bijt van haar oeuvre. Sandra Bullock speelde de hoofdrol in de boekverfilming Bird Box, waarbij de nadruk meer op drama lag dan op schrikeffecten en gorigheden. De visuele variant op A Quiet Place was een voor het genre aardige productie, die gretig aftrek vond op Netflix en bewees dat streamingdiensten niet langer afhankelijk hoefde te zijn van bioscoopproducties die aan een tweede leven toe waren.

Een vervolg kon moeilijk uitblijven, al is Bird Box Barcelona nauwelijks zo te noemen. De Spaanse regiebroers Àlex en David Pastor, die meestal garant staan voor onvervalste Spaanse B-horror, gaan aan de haal met het uitgangspunt van mysterieuze wezens die je niet in de ogen kunt kijken. Dat is dan ook de enige link met Biers film. De Pastors presenteren een geheel nieuw verhaal, over een vader en dochter die een veilig onderkomen proberen te vinden een in dystopisch Barcelona.

Het einde der tijden lijkt aangebroken als er wereldwijd zelfmoorden worden gepleegd, ingegeven door de aanblik van die vreemde wezens. In obligate flashbacks krijgen we de achtergronden van vader en dochter mee. Gaandeweg geven die enig inzicht in de achtergrond en het hier en nu van het tweetal. In hun zoektocht naar veiligheid ontmoeten ze lotgenoten, die door de Pastors als excuus dienen voor over de top actiescènes om vervolgens geslachtofferd te worden voor het hongerige streamerpubliek.

Er wordt een religieus sausje overheen gegoten, een snufje quasi-wetenschap aan toegevoegd en papa Sebástian waant zich in doen, laten en voorkomen steeds meer een messias. Qua sfeer en personages heeft het geen moer met het eerste deel uit 2018 te maken. De Pastors lijken vooral mee te willen liften op de naam en faam van deze Netflixtopper. Kosten noch moeite lijken dit keer gespaard, want Bird Box Barcelona is breder en grotesker van opzet. Al ontstaat na een tijd wel het vermoeden dat de personages wel erg vaak door dezelfde desolate, overwoekerde straat in Barcelona komen. Dit is pulp dat zichzelf veel te serieus neemt en een schoffering van de kijker.

Bird Box Barcelona is te zien bij Netflix.