Stevige kritiek op filmindustrie

Regisseur John Landis ziet weinig goeds meer in Hollywood.

Het komt wel vaker voor dat een regisseur of producent kritiek levert op de Hollywood-studio’s. Nu spreekt regisseur John Landis (Animal House, The Blues Brothers, Twilight Zone: The Movie), die van 1973 tot eind jaren ’90 in de industrie werkte (en in 2010 zijn comeback maakte met Burke & Hare), zijn mening uit over Hollywood. Hij gelooft niet dat filmstudio’s nog echt filmstudio’s zijn.

”Studio’s zitten niet meer in de filmindustrie. Sommigen van ons hebben geluk gehad. Ik begon met films maken in de jaren ’70. Toen waren ze stervende maar waren het tenminste nog studio’s,” vertelde Landis.

”Er zijn geen originele ideeën. Wat er is, en niemand begrijpt dat echt, is dat het nooit om het idee gaat, maar altijd om de uitvoering daarvan. Filmstudio’s zijn nu subdivisies van gigantische multinationale corporaties geworden,” ging hij verder. ”Time Warner, British Petroleum, Sony, dat zijn geen bedrijven, dat zijn verdomme bedrijven. Het zijn gigantische internationale dingen die geen belastingen betalen. Het is belachelijk. Het is een stel piraten, en het heeft te doen met wanhoop, want ze weten niet hoe ze mensen de bioscopen in krijgen, dus brengen ze 3D terug en maken ze allemaal rotzooi.”

Hij vindt het dan ook absurd hoeveel geld er in promotiecampagnes gestoken wordt. ”Het is tegenwoordig heel normaal om meer geld in de promotie te steken dan in het maken van een film. Dus de reden dat ze remakes en vervolgen maken, is omdat het merken zijn, zoals Coca Cola. Ze maken films opnieuw omdat ze al verkochte merken hebben.”

”Het is tragisch, omdat je films als Tobe Hoopers The Texas Chainsaw Massacre hebt, wat een geweldie film is, maar toch verdienden de remakes meer geld. Toen ik Animal House maakte, kon ik de studio aanwijzen en je vertellen wie de eigenaar was. Lew Wasserman was de eigenaar van Universal, David Begelman van Columbia, Arthur Krim van United Artists en Steve Ross van Warner Bros. Ik weet niet wie nu de eigenaar is van die bedrijven. Er zijn geen individuen meer die nog zeggen: ‘Prima, ik neem een risico’. Omdat risico’s nu gigantisch zijn! Ik ben niet zo oud, maar veel van mijn films hebben meer geld verdiend in de tweede, derde of vierde week, omdat we ooit mond-op-mond reclame hadden. Als een film tegenwoordig niet genoeg verdient in zijn eerste twee dagen, dan ben je de zak.”

Een ander probleem ligt volgens Landis in piraterij. ”Een van de problemen met het internet dat niemand opgelost heeft, is dat voor YouTube, Google, Yahoo piraterij noodzakelijk is om te bestaan. Ze moeten intellectueel eigendom stelen; het zijn net vampiers. Dus hoe vecht je daartegen? Nu zijn er generaties wereldwijd die geloven dat als ze iets gratis downloaden, ze niet stelen. De gedachte komt niet eens in hen op, dus intellectueel eigendom betekent niets meer. Je kon vroeger een boek schrijven, of een stuk maken, en dan was het van jou. Maar nu word je continu verkracht. Het is zeer gecompliceerd, en ik heb er geen antwoorden voor.”

Toch heeft Landis nog een paar positieve dingen te vertellen. ”Er zullen gelukkig altijd goede films gemaakt worden. Het wordt alleen steeds moeilijker ze te vinden. En de studio’s willen niet langer goede films maken, ze willen alleen films maken die jou de bioscoop in lokken. Dus je hebt films als Avatar en Alfonso Cuarons Gravity. Prachtig om naar te kijken. Maar, zijn het goede films? Nee! Maar ze zijn onderhoudend, bieden spektakel en zijn technisch verbijsterend.”

De hoop ligt bij de grote televisienetwerken. ”Daar worden nu veel goede dingen gemaakt, omdat ze een risico kunnen nemen. Maar alles verandert. Steve Jobs vernietigde de muziekindustrie. Hij besliste dat een lied 20 cent waard is. Gewoon, zo. Boem. Vernietigd. Alles is anders. Er zijn geen slechteriken hier. Niemand weet hoe je ermee om moet gaan. Dus ik kan begrijpen dat ze bang zijn. Maar nu worden al hun beslissingen op angst gebaseerd.”

De vraag die ons dan nog rest: hoe denken jullie hierover? Zijn jullie het eens met Landis?



NieuwsFilm

meest populair