Taped (2012)

Barry Atsma en Susan Visser op de vlucht voor de Argentijnse politie in spannende Nederlandse thriller.

Leestijd: 2 min 14 sec
Regie: Diederik van Rooijen | Cast: Barry Atsma (John), Susan Visser (Saar) e.a.| Speelduur: 81 minuten | Jaar: 2012

Ooit waren Saar en Johan verliefd. Nooit was dat gevoel sterker dan tijdens een vakantie in Buenos Aires, de plek die sindsdien symbool staat voor de gelukkigste fase uit hun leven. Nu, jaren later, zijn ze terug op dezelfde plek. Nog steeds bij elkaar, maar tegelijk mijlenver van elkaar verwijderd.

Taped begint in de stijl van een homevideo. Johan en Saar filmen elkaar tijdens hun vakantie in Argentinië en die beelden ziet ook de kijker. Als deze aanpak na een minuut of tien wat resoluut wordt losgelaten en het camerawerk weer ‘normaal’ wordt, voelt dat aan als een wat gemakzuchtige stijlbreuk. Om de hele film op een Cloverfield manier te filmen, ging Van Rooijen blijkbaar wat te ver.

Als Saar en Johan na een niet vlekkeloos verlopen vakantie, die hen eigenlijk dichter bij elkaar had moeten brengen, op weg zijn naar het vliegveld richting huis, zijn ze op een benzinestation getuige van een moord. Terwijl de camera van Saar aanstaat, zien ze een Argentijnse politieagent een ongewapende man doodschieten. Alles is vastgelegd op camera en als de agent dat doorkrijgt, is dat het begin van een klopjacht op Saar en Johan.

Op dat moment komt ook Taped tot leven. De openingsfase, waarin de huwelijksproblemen van Saar en Johan duidelijk worden, is namelijk wat saai en duurt ook veel te lang. Het is noodzakelijk om de moeizame relatie tussen de twee neer te zetten, maar dat had ook sneller, kernachtiger gekund.

Maar zodra de klopjacht op de twee begint, laat regisseur Diederik van Rooijen zien waar zijn kracht ligt. De man achter Stella’s Oorlog en de schitterende tv-serie Penoza is buitengewoon bedreven in het oproepen van spanning en heeft met Taped een film gemaakt die meer dan eens naar Hollywood knipoogt. De film heeft een lekker tempo en kent niet veel rustmomenten, waardoor het adrenalineniveau onverminderd hoog blijft. Daarbij wordt Van Rooijen geholpen door het uitstekende camerawerk van Lennert Hillege, dat voortdurend dreiging weet op te roepen en het angstige gevoel van Johan en Saar ook op de kijker overbrengt.

Het is jammer dat de film tegen het einde het realisme van het eerste uur niet weet vast te houden. Ongeloofwaardige plotontwikkelingen volgen elkaar dan in iets te rap tempo op. Maar het gevoel dat na afloop van Taped overblijft, is toch voldoening en ook bewondering dat een Nederlandse filmploeg er in is geslaagd op locatie in Argentinië een film te maken die in weinig onderdoet voor Amerikaanse genregenoten. Taped is spannend, goed geacteerd door Susan Visser en Barry Atsma, kent wat aardige actiescènes en zit gewoon uitstekend in elkaar.