Unknown

Unknown (2011)

Prima actiethriller met Liam Neeson in de hoofdrol moet het hebben van topcast en vermakelijke plottwists.

Leestijd: 1 min 43 sec
Regie: Jaume Collet-Serra | Cast: Liam Neeson (Martin Harris), Diane Kruger (Gina), January Jones (Elizabeth Harris), Bruno Ganz (Ernst Jürgen), Sebastian Koch (Leo Bressler), Aidan Quinn (de andere Martin Harris), Frank Langella (Rodney Cole), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2011

Met het uiterst vermakelijke Taken uit 2008 bewees karakteracteur Liam Neeson ook prima als actieheld te kunnen fungeren. Unknown maakt gebruik van dit succes en plaatst Neeson opnieuw in een actiethriller. Waar Taken vooral om de actie draaide, gaat het in Unknown meer om de plottwisten. Regisseur Jaume Collet-Serra castte naast Neeson vooral Duitse topacteurs en dat betaalt zich uit.

Martin Harris komt met zijn vrouw Elizabeth aan in Berlijn om daar te speechen. Als hij na een auto-ongeluk ontwaakt in het ziekenhuis, blijkt zijn vrouw hem niet meer te herkennen en een andere man zijn identiteit te hebben aangenomen. De autoriteiten geloven zijn bizarre verhaal niet en dus besluit Martin, die ondertussen ook achtervolgd wordt door huurmoordenaars, te vluchten. In een vreemd land zonder papieren roept hij tevergeefs de hulp in van taxichauffeuse Gina.

Jaume Collet-Serra debuteerde met de puberale remake House of Wax met Paris Hilton. Daarna klom hij op via het matige sportdrama Goal II: Living the Dream en de heel aardige horrorfilm Orphan. Met Unknown maakt hij dus voor het eerst een actiethriller. Het scenario is gebaseerd op Didier Van Cauwelaerts boek Hors de Moi (Out Of My Head).

De plottwists in het scenario zijn niet van wereldschokkende originaliteit, maar ze worden goed gebracht en weten de film spannend te houden. De vracht aan acteertalent draagt daar ook aanzienlijk aan bij. Naast Neeson werden acteurs als Diane Kruger (Inglourious Basterds), Bruno Ganz (Der Untergang), Sebastian Koch (Das Leben der Anderen) en Frank Langella (Frost/Nixon) gecast. Allen dragen op hun eigen manier heel verdienstelijk hun steentje bij.

Unknown bevat enkele heerlijke autoachtervolgingen en actiescènes. Het hadden er nog wel wat meer mogen zijn, maar het behouden tempo komt het plot zeker ten goede. Als geheel zit de film namelijk prima in elkaar en doet hij wat hij moet doen: bovenmatig vermaken.