Recensie

Inception (2010)

Inventieve en originele actiethriller van de bovenste plank van de maker van The Dark Knight, die zich afspeelt in droomwerelden.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Kaj van Zoelen om 22:10 in RECENSIES
Inception poster
Regie: Christopher Nolan | Cast: Leonardo DiCaprio (Dom Cobb), Joseph Gordon-Levitt (Arthur), Ellen Page (Ariadne), Tom Hardy (Eames), Ken Watanabe (Saito), Cillian Murphy (Fischer), Marion Cotillard (Mal) e.a. | Speelduur: 148 minuten | Jaar: 2010

Tien jaar geleden brak Christopher Nolan door met Memento, een film over een man zonder kortetermijngeheugen. De kijker werd in het perspectief van de man gezogen doordat de film in korte stukjes achterstevoren verteld werd. Zo wist je nooit wat er vóór elke scène gebeurd was en had je net als de hoofdpersoon geen houvast aan je geheugen. Met Inception keert Nolan terug naar de wereld binnen het brein, niet zozeer door de manier van vertellen maar met het verhaal zelf. Het grootste deel van deze zeer geslaagde actiefilm speelt zich namelijk letterlijk in dromen af.

De werking van de geest was al vaker te zien in Nolan's werk. In Insomnia kan de protagonist steeds minder vertrouwen op zijn eigen hersenen dankzij slapeloosheid en eindeloos daglicht, in The Prestige kijkt Nolan naar hoe mensen zichzelf en anderen voor de gek kunnen houden en in zowel Batman Begins als The Dark Knight behandelt hij de collectieve geest, emotie en hoe ideeën en concepten daarin geplant kunnen worden. Dit laatste thema keert op een andere manier terug in Inception.

Dom Cobb is een meester in het creëren van droomwerelden en kan met die gave ook dromen van anderen infiltreren. Hij wordt gevraagd om via deze dromen een idee te planten in het brein van een jongeman, die op het punt staat een enorm internationaal bedrijf te erven. Voor deze uiterst illegale operatie stelt hij een team van experts samen. Naast zijn vaste partner Arthur, die de details verzorgt, huurt hij dief en vervalser Eames in, droomarchitect Ariadne en scheikundige Yusuf (die het brouwsel heeft waardoor iedereen in een slaap kan komen die precies diep genoeg is). Opdrachtgever Saito gaat ook mee.

Deze opbouw van het verhaal verschilt nauwelijks van andere films over roofovervallen. De verdere ontwikkeling is, als je die volledig terugbrengt tot de absolute basis, verder ook niet bijster origineel. Nolan gebruikt deze wat traditionele basis echter om los te kunnen gaan met zijn ideeën over dromen en de realiteit van droomwerelden. Zo maakt hij een wel degelijk inventieve actiethriller die desondanks prima te volgen is zolang je goed blijft opletten.

De gebruikelijke wetten der natuur en logica zijn namelijk niet helemaal van toepassing op de droomwereld. Gebouwen en straten kunnen naar wil vervormd worden en je kunt als je wilt rondjes blijven lopen op een oneindige trap van M.C. Escher. Bij infiltratie van andermans droomwereld is het echter van belang dat diegene er zich niet van bewust wordt dat hij of zij droomt. Het hele idee is dat terwijl je droomt, je de droomwereld ervaart als realiteit. Want zolang je denkt dat je niet droomt, kunnen je ook geen infiltranten in je droomwereld detecteren.

Dromen hebben nooit een duidelijk afgebakend begin en einde. Een droom start ergens middenin. Je weet niet hoe je ergens gekomen bent, je bent er gewoon al. Nolan begint daarom regelmatig scènes in media res, zodat je als kijker nooit helemaal zeker weet of je nu nog in de werkelijkheid zit of al in een droom - behalve dan in de gedeeltes van de film waarvan je zeker weet dat ze in een droom spelen. Om te compenseren voor de desoriëntatie dat het droomconcept van Nolan met zich meebrengt, wordt alles netjes door de personages uitgelegd. Ruimte voor eigen interpretatie is er pas helemaal aan het eind. Voor hen die moeite hebben met de film volgen is dat ongetwijfeld meer dan welkom, maar voor anderen kan het mogelijk irritant uitleggerig zijn. Maar misschien is dat een node voor een intelligente grote Hollywoodfilm die het van zijn ingewikkelde concepten moet hebben.

Minder uitleg zou ongetwijfeld poëtischer zijn of een esoterische film opleveren. Daar trek je echter geen volle zalen mee. Inception doet dat vooralsnog wel, omdat Nolan een uitstekende showman is die heel goed weet hoe de kijker te manipuleren. Het resultaat is een indrukwekkende, enerverende actiethriller, ondanks dat de actiescènes zelf lang niet zo bijzonder zijn. Slechts eenmaal worden de mogelijkheden van de droomwereld uitgebuit, in een sequentie waarin o.a. de wetten van de zwaartekracht telkens veranderen (wat binnen de interne logica van de film volkomen logisch is). De rest maakt minder indruk, op een goed uitgevoerde achtervolging in het begin na. Daarom is het maar goed ook dat de wat conventionele actie in latere stadia vooral ter ondersteuning van de plot dient.

Inception maakt indruk met de verbeelding van droomwerelden die het gevoel geven dat alles mogelijk is – hoewel dat eigenlijk helemaal niet zo is. De fantastische voorstelling is gebonden aan een aantal conventies van het actiethriller genre en is op sommige vlakken daardoor vrij voorspelbaar. Deze basisstructuur is nodig voor een gevoel van coherentie en logica in de droomwerelden waar Nolan, zijn personages en uiteindelijk wij kijkers steeds dieper in duiken. Tussen al de afgezaagde remakes, reboots en vervolgen deze zomer (met uitzondering van Toy Story 3) is Inception een originele verademing die daadwerkelijk iets nieuws brengt.

121 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

ErwinT

Avatar

VEEL te lang, en oninteressant. Fantastische special effects (vooral het zwevende gevecht in die gang) en mooie door elkaar lopende verhaallijnen. Maar het plot interesseert me niet. Het gaat om zakenmensen die elkaar dwarszitten. Who cares? Al die actie in die dromen... Als je dood gaat dan word je automatisch wakker in het vorige level. Dat is dus niet spannend. Uiteindelijk weet je al lang vantevoren dat je er nooit achter zal komen of de "werkelijke wereld" niet ook en droom is. En daardoor maakt het allemaal niets meer uit. Leuk gegeven, maar het had makkelijk in 90 minuten gepast. The matrix is echt veel beter.

shaunofthedead

Avatar

Dit was echt een geweldige film. de acteerprestaties waren top (vooral joseph gordonn-levitt) en het idee achter de film was origineel. Dicaprio vind ik persoonlijk beter en beter worden. Hij was ook al zeer goed in shutter island

mayos

Avatar

Enorme spoiler: alleen op kijken als je de film gezien hebt en al een tijdje lekker aan het discussiëren bent geweest:

http://www.chud.com/articles/articles/24477/1/NEVER-WAKE-UP-THE-MEANING-AND-SECRET-OF-INCEPTION/Page1.html

Asperientje

Avatar

De film was erg goed OOK zonder 3D ja:P. Erg origineel en spannend. Goed acteerwerk en goede regie. Helaas tijdens door de scènes samen met Leo en Marion kwam er niets iets te veel gewicht op de film zelf terecht.

Ik heb de film de eerste nacht gekeken en kijk deze film niet snel nog een keer...

Pas als de film op dvd is, kijk ik deze film weer, want deze film is goed genoeg om 'em niet te vaak te zien zodat je geintrigeerd kan blijven kijken. keer op keer op keer. 1 à 2 keer per jaar. dan komt de film tot z'n recht.

mijn mening ****1/2 (in sterren)

Steadicam

Avatar

Ik heb even geen tijd (en zin) om mijn mening nog verder te beargumenteren, dus daarom een selectie IMDb-comments waar ik het mee eens ben:

"The premise is ingenious, and Inception is able to live off its sheer mind-bendiness for the first 45 minutes. The dreamworld is so exciting and unpredictable, that the audience couldn't care less about the actual story line. Unfortunately, when the magic wears off and the extravagantly overlong climax starts (almost at the midway point), things fall apart. The first problem is the eventual goal of the whole operation is seriously anti-climactic. As far as I could tell, they're trying to break up some obscure monopolistic multi-national company for a rich CEO, who in turn will give them large sums of money and Leo a way back to his kids. Sound underdeveloped? It is. Nolan never really fleshes it out. He is too busy creating spectacularly slick effects to get caught up in silly things like crucial plot points.

Nolan makes the mistake of thinking multiple things happening at once equals suspense. In an effort to ratchet up the intensity, Nolan piles on at least 5 simultaneous plot-lines that climax at the same time. All this serves to do is suffocate the little suspense that had been built up. There is literally a fifteen minute stretch where Hans Zimmer's deafening score blares and Nolan annoyingly flips through the parallel actions. It's mind-numbing. One of these little subplots is particularly ridiculous and consists of a guy running around a snowbound bunker shooting people for the whole 15 minutes reminding me of those awful 70's Roger Moore Bond flicks.

The most damning aspect of Inception is it's complete lack of heart or emotion. The one remotely human thread in the film is Leo's wife problems. This thread is drawn out to excess and becomes more and more incomprehensible as the movie progresses. Near the end, the dialog between the unhappy couple is completely devoid of meaning (at least to the audience), made worse by Nolan attempting to give it resonance through close ups of people crying and a climaxing score.

Despite the fact that the majority of this review deals with Inception's shortcoming, I actually like the movie as a whole. For all Inception's faults, I was grudgingly won over through its pure style and visceral power. Nolan occasionally strikes brilliance, especially in an early scene where a dream explodes around Ellen and Leo in slow-motion virtuosity. This movie is not the genius many will claim, but its not so bad either. Give it a shot, just don't expect to dream about it afterwards.

En een ietwat snobistische toevoeging:

"Inception is one of those movies that "engaged" film-goers will mistake for genius. Let me explain my theory on people and movies. There are three types of movie-watchers: passive, engaged, and intelligently engaged. Passive people will watch Die Another Day and like it just as much as the Bourne Identity. They don't go to the movies to think, they go to be entertained by cool effects and witty one-liners. Engaged people think they know what they're talking about, and generally love movies that are edgy in plot and execution but conventional enough to understand, like Fight Club and the subject of this review. They believe themselves to be refined in cinema, but ,in reality, just don't quite have the intellect, cinematically speaking, to pull it off. Intelligently engaged people will appreciate the complexity of Inception, but also recognize it's a little sloppy, self-serious, over drawn, and empty. They recognize its audacity, but don't pretend like it is Kubrick or Paul Thomas Anderson. Suffice it to say, most people who fall into the engaged category will try and pretend that Inception is a 'masterpiece' and that they know everything about movies. They don't. Inception is clever, but it doesn't rank anything above respectable."

En verder:

"Great actors, yes. BUT ALL miscast and given appalling dialogue in an appalling script. I mean, Ellen Page was great in Juno, but here she comes out with painfully mechanical lines in the same way that Joseph Gordon-Levitt also does. In the same way that every character does. They ALL speak the same way and we are no better understanding one character by the end of the film than we were when they first appeared."

"Inception is constantly VERBALLY explaining what is happening, why it is happening, how it's relating to things and so on. It is also repeating, the rules, the plot, the inner conflicts. Even at the 2/3 of the movie, they are still explaining basic rules of the dream world. Again: VERBALLY."

"The movie does almost not have any scenes. Movies are about scenes. "Remember that scene from that movie?". Remember a scene from this movie? There were 3 and the were not good. You'll only be able to remember certain sequences, because it's all just one big a montage of sequences."

"The score is non-stop blaring, to give you the perception, that there are serious things going on, all the darn time, even when people are just talking to each other, music is building up ALL THE TIME, I mean it. Not even Micheal Bay does that, it's just annoying, painful for the ears and pointless. Generally important scenes are in no contrast to basic scenes. It's one big video clip."

"Characters. I don't remember one single name, as there is no kind of character development going on at all. While you have generally good actors, every line sounds like a tag-line or a slogan while being just plain unintelligent. All the dialog is used up, for basic explaining like "for dummies", rather then building character, relationships, or just be generally cool dialog. Also, this is leaving the actors no space to, well act and is just a waste of the great cast."

"Nolan plays primarily to the back row, and—no offense, America—but we've been slightly dumbed down over the past few decades, and we're much easier as a whole to entertain than we used to be. Look back at a few films of the past with vast, labyrinthine plot structures like Hawk and Faulkner's "The Big Sleep", or practically anything by the Coen Brothers. What's defines their deep-impact gravitas, as opposed to the flat and diffuse emotional landscape of Inception? It's character development, pure and simple. In this case, Nolan didn't have a single character —especially the one played with typically earnest gusto by Leo Dicaprio—with a plausibly human fatal flaw, foible, or reason for doing… uh, whatever it was he was doing. We're simply dropped into an alternate universe with rules seemingly invented to favor nerds of any stripe —almost impossibly similar to the one in The Matrix—and told to hold onto our hats, because here… we… go! Except we're not actually GOING anywhere, or at least not anywhere we haven't been a thousand times before."

darkgoth

Avatar

Er is maar een ding wat mij stoorde aan deze verder super briljante film

Toen Fischer de kluis opende en je duidelijk kon lezen dat het testament er lag. Terwijl het deel van de hersenen waar je mee leest juist is afgesloten als je slaapt. Met andere woorden, je had niet moeten kunnen lezen wat er stond alle zinnen en woorden hadden gewoon gebrabbel moeten zijn.

bazcovic

Avatar

Wat jammer dat de volgende punten niemand hier benoemd.

1. In de 'eerste' droomlaag in de droom van Fischer liep er op een gegeven moment een trein dwars over straat. Volgens Cobb waren dit de 'afweermechanismen' van Fischer. Echter, de trein wordt later in de film in verband gebracht met Cobb. Is dit dan niet de tweede droomlaag in een droom van Cobb i.p.v. eerste laag in Fischer's droom!?

2. Saito duikt uit het niets op in een Mercedes nadat Cobb wordt achterna gezeten door een rare organisatie (afweermechanismen van Cobb's eigen droom?). Saito weet Cobb opeens te vinden met z'n helikopter. Siato koopt een hele vliegtuigmaatschappij. Erg raar. Is dit niet gewoon de eerste droomlaag van Cobb's eigen droom?

3. Miles duikt uit het niets op bij het vliegveld om Cobb op te halen. Hoe wist hij dat Cobb daar zou zijn? Welke missie hij mee bezig was, of die uberhaupt zou slagen? Is Miles de architect van Cobb's droom?

Deze 'foutjes' zijn geen foutjes, maar hints van Nolan, daar het script zo ontzettend sterk is.

Volgens mij is dit de kracht van de film: sommige elementen zetten je onwijs aan het denken. Op het eerste gezicht lijkt de film redelijk eenduidig, maar dat is hij zeker niet.

Steadicam

Avatar

Wat mij betreft één van de mindere films van Nolan, al zegt dat niet zo heel veel gezien zijn hoge standaard. Ik had een beter (in elk geval veelzijdiger) verhaal verwacht, betere personages (alleen Cobb heeft een achtergrond, de anderen zijn oninteressante hulpkrachten), betere (en meer) actiescènes, veel minder dialoog (door alle uitleg wordt de vaart er flink uitgehaald) en minder eentonige muziek. En iets minder slowmotionshots van het vallende busje had ook wel gemogen.

En ik kan het mis hebben, maar de interne logica klopt ook niet altijd volgens mij. Soms is iets wel mogelijk in een droom, een andere keer weer niet. Films over dromen zijn lastig, want nauwelijks te begrenzen. Daarom ging er wat spanning verloren, want alles leek mogelijk. Denk je dat alles rond en afgebakend is, wordt halverwege de film ineens het Limbo geïntroduceerd. Voor mij het moment waarop het me allemaal niet meer zo interesseerde.

Al met al een tegenvaller.

FilmAddict

Avatar

Respect ook voor de editor trouwens. als ze steeds verder in een droom binnen een droom gaan, krijgen ze in elke droom ook meer tijd. wat in de ene 6 minuten is, is in de andere bijvoorbeeld een uur bijvoorbeeld. je zou dat maar 'logisch' moeten laten overkomen in de beelden.

Tako

Avatar

ghossler "LOL echt hoor.. mensen zitten hier gwoon te praten over star wars enzo.. hou het ontopic please.. k moet gwoon comments lezen die niet over inception om zo te filteren waar info staat over inception en waar niet... OMG?

En patrick.. j hebt een hele goede punten hier...



dat van zelfde kleren (ookal eerder vermeld door iemand) en dat het vallen of door draaien van een tol, waarom in droom hij blijft tollen en in werkelijkheid valt. Daar zit denk ik een hele makkelijke reden achter. Als je echt echt in de werkelijkheid zit.. zal geen 1 toll voor altijd tollen tog? dat kan gewoon niet, dus vandaar denk ik de keuze voor toll vallen = echt toll blijft draaien = nep



en k moet gwoon die film nog x zien had helemaal gemist dat op het einde die kinderen dezelfde dingen aan had en de scene gewoon hetzelfde was als hoe hij het in zijn hoofd heeft. Maar als je ervanuit gaat dat vanaf het begin al een droom is in zijn hoofd.... damn dan wordt alles zo lastig.. bedoel hoe lang zitie daar dan al en wordtie dan op een gegeven moment niet wakker? en zo veel andere vragen die ik nu zelfs niet kan bedenken. Maar jouw conclusie van hij droomt nog steeds en dat op het eind die toll blijft draaien... betekent cobb droomt nog steeds... erg interssant...

huh k snap et niet.. wrom werken mijn spoil iconen niet?:S"

Komt door de smileys. Bug die opgelost moet worden.

ghossler

Avatar

patrick_h "Ja, daar wil ik het nog over hebben. Eerst even de totems in het algemeen:
Het principe van de totems (zo worden ze toch genoemd), is dat je weet dat je niet in andermans droom zit, omdat alleen jij weet hoe ze werken. Dat betekent dus dat de architect van de droom de totems meeneemt in het ontwerp. En dat kan de architect alleen doen als hij/zij de totems kent. Neem nu de verzwaarde dobbelsteen. Hoe kent de architect die dobbelsteen? Dan moet hij/zij de zakken van het (slapende) slachtoffer hebben geïnspecteerd. En dan weet hij/zij ook waar de verzwaarde kant zit.
Met betrekking tot de tol:
Die werkt dan als volgt: in de echte wereld valt 'ie om, in de droomwereld blijft 'ie draaien. Dat is toch raar? Een architect zal de tol in de droomwereld toch zo ontwerpen zoals je verwacht dat 'ie in de gewone wereld werkt?
En dan de eindscene:
Laten we mijn bedenkingen over de werking opzij schuiven en gewoon geloven dat de tol in de echte wereld valt en in de droomwereld blijft draaien. Maar niet zomaar in elke droomwereld, in _andermans_ droomwereld (dat wordt ook letterlijk gezegd in de film, de totem is een controle dat je niet in _andermans_ droom zit). In zijn _eigen_ droom kan Cobb de tol zo laten bewegen zoals hij wil.

Daarom denk ik dat de eindscene als volgt zit:
Cobb droomt. Dat lees ik af aan het feit dat zijn kinderen even groot zijn, dezelfde kleren aanhebben (weet niet zeker of dat klopt) en met hetzelfde bezig lijken te zijn als in Cobbs herinnering. Dat is geen deja vu, want een deja vu is een moment dat je pas hebt op het moment zelf. Je kunt een deja vu niet aan daadwerkelijke herinnering linken. Cobb droomt, het is zijn eigen droom.
Dus wat doet Cobb?
Cobb draait met de tol en wil de tol laten vallen om zichzelf ervan te overtuigen dat hij niet droomt. De tol wiebelt, maar Cobb heeft er toch vrede mee dat hij in zijn droom zit en laat de tol doordraaien."


LOL echt hoor.. mensen zitten hier gwoon te praten over star wars enzo.. hou het ontopic please.. k moet gwoon comments lezen die niet over inception om zo te filteren waar info staat over inception en waar niet... OMG?

En patrick.. j hebt een hele goede punten hier...



dat van zelfde kleren (ookal eerder vermeld door iemand) en dat het vallen of door draaien van een tol, waarom in droom hij blijft tollen en in werkelijkheid valt. Daar zit denk ik een hele makkelijke reden achter. Als je echt echt in de werkelijkheid zit.. zal geen 1 toll voor altijd tollen tog? dat kan gewoon niet, dus vandaar denk ik de keuze voor toll vallen = echt toll blijft draaien = nep



en k moet gwoon die film nog x zien had helemaal gemist dat op het einde die kinderen dezelfde dingen aan had en de scene gewoon hetzelfde was als hoe hij het in zijn hoofd heeft. Maar als je ervanuit gaat dat vanaf het begin al een droom is in zijn hoofd.... damn dan wordt alles zo lastig.. bedoel hoe lang zitie daar dan al en wordtie dan op een gegeven moment niet wakker? en zo veel andere vragen die ik nu zelfs niet kan bedenken. Maar jouw conclusie van hij droomt nog steeds en dat op het eind die toll blijft draaien... betekent cobb droomt nog steeds... erg interssant...

huh k snap et niet.. wrom werken mijn spoil iconen niet?:S

Yanggie

Avatar

Net uit de bios en mijn hoofd tolt nog steeds. Echt mind blowin.
Mijn god wat heeft Nolan hier toch een meesterwerk gecreëerd.
Een idee in je hoofd is 1, maar het uit werken tot een volwaardige film dat toegankelijk is voor miljoen is 2. En wat voor idee.
De kans dat zoiets (ideeën als dromen, fantasie, wat is echt en wat is nep) gigantisch de plank misslaat is levens groot, maar dit niet.
Dit is simpelweg briljant.

major malfunction

Avatar

patrick_h "Dat zeg ik, je weet het niet."
Dat is voor jou de vraag en voor mij een weet. Maar ik geef je een hint: het antwoord op die vraag vind je ergens tussen part 2 en part 14 :-)

major malfunction

Avatar

Dat is voor jou de vraag en voor mij een weet. Maar ik geef je een hint: het antwoord op die vraag vind je ergens tussen part 2 en part 14 :-)

patrick_h

Avatar

major malfunction "Nee het lijkt me verstandiger en bovendien ook veel leuker dat jij eerst die hele docu een keer of 10x doorploetert en dan zelf ontdekt waarom de editing zo bijzonder is ahahahahahahahahahahahahaha!"


Dat zeg ik, je weet het niet.

major malfunction

Avatar

Nee het lijkt me verstandiger en bovendien ook veel leuker dat jij eerst die hele docu een keer of 10x doorploetert en dan zelf ontdekt waarom de editing zo bijzonder is ahahahahahahahahahahahahaha!

patrick_h

Avatar

Oh, en, Inception.

Zo, weer even ontopic. :)

Toch grappig dat ik geen reactie krijg als het over Inception gaat, maar dat het regeltje over Star Wars een stuk meer opleverde.

patrick_h

Avatar

major malfunction "deze meest fantastische en bovenal vernieuwende film van het vorige millennium."


:W De meest vernieuwende film. En ik dacht gewoon echt dat je het allemaal meende tot nu toe...

Anyway, ik ben niet zo geïnteresseerd in een twee-en-een-half uur durende dvd-extra. Heb even door de eerste 40 minuten gethumd en kwam al twee keer Flash Gordon tegen en de zin dat Star Wars geen SF is maar Fantasy, dus ik voel me tot nu toe redelijk gesterkt in mijn ideeën.

Als je niet weet wat er zo bijzonder was aan de editing dan mag je dat ook gewoon zeggen hoor.

major malfunction

Avatar

patrick_h "Graag gedaan. Ik had nog gehoopt op meer informatie over de revolutionaire editing van Star Wars, maar helaas."

O_Orutger "Als je op bezoekersaantallen/fanboys af moet gaan is Star Wars net zo goed als de Twilight serie. De meeste van je argumenten lijken puur op eigen voorkeur gebaseerd. Ik neem niks weg van het succes en de kwaliteit van Star Wars (Al vind ik het zelf persoonlijk kutfilms), maar je argumenten raken kant nog wal.

Met name je argument over nieuwe werelden e.d. slaat helemaal nergens op. Ik wil je graag even wijzen op het aantal Science Fiction films gemaakt vóór Star Wars. Knappe jongen als je mij kan overtuigen dat Star Wars hier niks van heeft geleend. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_science_fiction_films"


Beste O_Orutger, volgens mij moet jij je vaardigheden wat aanscherpen als het gaat om begrijpend lezen. Als je namelijk goed had gelezen had je gezien dat ik de letters die tezamen de woorden 'nieuwe werelden' vormen nooit in die volgorde heb geplaatst, laat staan dat ik daar binnen een bepaalde context naar gerefereerd heb. En blijkbaar is het zinsdeel waarin ik schrijf dat in Star Wars ook elementen uit andere zijn films gebruikt bij jou ook de linkerhersenhelft ingegaan om het met een tussenpauze van ongeveer 0,00002 nanoseconde weer via de rechterhelft te verlaten.

Anyway.

Speciaal voor iedereen die twijfels heeft over de genialiteit van Star Wars, zie deze docu van maarliefst 2,5 uur met naast uitleg over die nieuwe manier van editing - die Patrick H in zijn eigen woorden inmiddels heeft omgedoopt tot 'revolutionaire editing' - een hele shitload aan interessante weetjes en watjes over deze meest fantastische en bovenal vernieuwende film van het vorige millennium. Enjoy!

Remco

Avatar

patrick_h "2001 vind ik dus een topfilm, en Metropolis ook. Evenals bijvoorbeeld Bin-Jip, Fight Club, Heavenly Creatures, The Lion King en Trust.

En even voor de zekerheid: dat betekent niet dat ik ze ook vernieuwend vind. Een film hoeft niet vernieuwend te zijn om een topfilm te zijn. Ik kan me best voorstellen dat mensen Star Wars een topfilm vinden. Maar vernieuwend, nee, dat zie ik er echt niet in."



Nicole " Ook vond ik op Leonardo Dicapro na (die leverde weer top werk) dat er erg slecht geacteerd werd. Vooral Marion Cotillard was totaal een miscast. Geef mij maar Dicapro's vorige kaskraker Shutter Island :)"


Dat kan hoewel ik het echt niet begrijp haha. In 1977 iets tonen wat nog nooit eerder gedaan is is in mijn boekje behoorlijk vernieuwend maar goed.
En Nicole sorry hoor maar dat er in Inception slecht geacteerd wordt is echt totale onzin. Ik vind Shutter Island best aardig maar wel redelijk voorspelbaar. Maar goed smaken verschillen.

O_Orutger

Avatar

major malfunction "Beste Patrick H, heel erg bedankt voor je verbeteringen cq verhelderende inzichten cq aanvullingen! Nu weten ik en de overige 100.000.000 fans in ieder geval hoe het nu werkelijk zit. O, en ik heb nog een filmtip voor je: het heet the betweter en draait in verwegistan moet je echt heengaan (en nu snel!)"

Als je op bezoekersaantallen/fanboys af moet gaan is Star Wars net zo goed als de Twilight serie. De meeste van je argumenten lijken puur op eigen voorkeur gebaseerd. Ik neem niks weg van het succes en de kwaliteit van Star Wars (Al vind ik het zelf persoonlijk kutfilms), maar je argumenten raken kant nog wal.

Met name je argument over nieuwe werelden e.d. slaat helemaal nergens op. Ik wil je graag even wijzen op het aantal Science Fiction films gemaakt vóór Star Wars. Knappe jongen als je mij kan overtuigen dat Star Wars hier niks van heeft geleend. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_science_fiction_films

patrick_h

Avatar

Remco "Vraag me af wat jij dan top films vindt ;) ?"


2001 vind ik dus een topfilm, en Metropolis ook. Evenals bijvoorbeeld Bin-Jip, Fight Club, Heavenly Creatures, The Lion King en Trust.

En even voor de zekerheid: dat betekent niet dat ik ze ook vernieuwend vind. Een film hoeft niet vernieuwend te zijn om een topfilm te zijn. Ik kan me best voorstellen dat mensen Star Wars een topfilm vinden. Maar vernieuwend, nee, dat zie ik er echt niet in.

patrick_h

Avatar

Graag gedaan. Ik had nog gehoopt op meer informatie over de revolutionaire editing van Star Wars, maar helaas.

Nicole

Avatar

Net gezien best wel een aardige film. 1 van de beste films van het afgelopen jaar, maar dat was ook niet zo moeilijk :) Ik vond zelf het einde te flauw je ziet namelijk niet of de tol nu omvalt of niet Ook vond ik op Leonardo Dicapro na (die leverde weer top werk) dat er erg slecht geacteerd werd. Vooral Marion Cotillard was totaal een miscast.

Al met al was het een verhaal dat erg kon boeien. Special effects waren ook geweldig. Zeker een leuke film, maar de hype erom heen is mij een raadsel ;)

Geef mij maar Dicapro's vorige kaskraker Shutter Island :)

major malfunction

Avatar

Beste Patrick H, heel erg bedankt voor je verbeteringen cq verhelderende inzichten cq aanvullingen! Nu weten ik en de overige 100.000.000 fans in ieder geval hoe het nu werkelijk zit. O, en ik heb nog een filmtip voor je: het heet the betweter en draait in verwegistan moet je echt heengaan (en nu snel!)

bobzombie

Avatar

Gisteravond gezien. Geweldige film, misschien dat ik hem nog een keer in de bios ga zien. Inventief verhaal, prachtige visuele effecten, actie soms wat standaard inderdaad. En nog even over het einde(en andere plotzaken), op IMDB staat onderstaande vermeld, voor wie het interessant vindt, het is een lap tekst.

spoiler

Remco

Avatar

patrick_h "Even wat korte, verder heerlijk onsamenhangende reacties:

Belangrijkste punt: Ik kan me niet voorstellen dat iemand die 2001: A Space Odyssey gezien had, in 1977 onder de indruk was van Star Wars. De film is 9 jaar ouder maar ziet er veel beter uit. Gaat ook nog eens ergens over (sterker nog, gaat overal over). Toen ik op mijn vijftiende 2001 zag stond mijn wereld op zijn kop. Toen ik hem op mijn twintigste voor het eerst in de bioscoop zag nogmaals. En Star Wars is geen science fiction, maar fantasy. Dus dat. :-p


Grease trok zoveel bezoekers omdat disco hoogtij vierde? Je weet dat de film in de jaren vijftig speelt? En in 1971 (of eerder) geschreven is? (Dat je dat laatste niet wist kan ik me voorstellen, ik wist het ook niet tot ik het even opzocht, maar het eerste weet iedereen.)

Oh, en ik vind Empire een goede film, hoor. Star Wars en Sith zijn ook te pruimen. Jedi kan ik ook nog wel aan als het moet. Menace hoef ik niet nogmaals te zien. Clones, daar maak ik geen woorden aan vuil. En die is dan toch weer beter dan Clone Wars.

Misschien moet niet Nederland bijgetrokken worden wat betreft dergelijke films, maar moeten de VS eens bijgetrokken worden. :)"


Vraag me af wat jij dan top films vindt ;) ?

mootje1995

Avatar

Ik heb de film net gezien. WAT EEN FILM! 1 van de beste films die ik ooit hebt gezien, vond het een hele boeiende/spannende film! Zeker een aanrader!

patrick_h

Avatar

Even wat korte, verder heerlijk onsamenhangende reacties:

Belangrijkste punt: Ik kan me niet voorstellen dat iemand die 2001: A Space Odyssey gezien had, in 1977 onder de indruk was van Star Wars. De film is 9 jaar ouder maar ziet er veel beter uit. Gaat ook nog eens ergens over (sterker nog, gaat overal over). Toen ik op mijn vijftiende 2001 zag stond mijn wereld op zijn kop. Toen ik hem op mijn twintigste voor het eerst in de bioscoop zag nogmaals. En Star Wars is geen science fiction, maar fantasy. Dus dat. :-p

Dat was bij Star Wars gedeeltelijk zo maar de hele look, de nieuwe manier van editing, de special effects, de robots, de lazers, de karakters, de ruimteschepen en niet te vergeten die spekvette SOUND waren nog nooit vertoond.


Kijk eens naar de Flash Gordon serials uit de jaren dertig. Daar zie je al de helft van Star Wars in terug. George Lucas is gewoon een fan van avonturenserials, dat zie je ook in de Indiana Jones films.
Een nieuwe manier van editing? Voor de zekerheid heb ik zelfs nog even een stuk van Star Wars gekeken op YouTube, maar vertel me alsjeblieft wat er zo bijzonder is aan de editing. Het is gewoon continuity editing. Toegegeven, die stijl was toen nog maar zestig jaar dominant, dus de tienduizenden films met dezelfde stijl kun je over het hoofd gezien hebben.
De Robots? Come on, je wilt toch niet zeggen dat je niet ziet dat C3PO geïnspireerd is door de robot uit Metropolis? Een plaatje voor de zekerheid:
http://videodrome.freeblog.hu/files/2010/01/metropolis.jpg

sorry hoor maar het creëert een hele nieuw planetenstelsel met flora en fauna en vermengd invloeden van godsdiensten samen met avontuur etc etc. Waar vind je dat nog ? Bij STREETDANCE 3D ?.

Hey, die reactie heb ik ook weleens gehoord over Avatar. Dus daar vind je dat nog. En sorry van mijn kant, maar ik kan uit die zin niks halen wat voor mij neerkomt op een vernieuwende film. En dat je dan ook probeert te doen alsof ik Streetdance 3D vernieuwend heb genoemd geeft al een stukje conversatieniveau aan.

Grease trok zoveel bezoekers omdat Disco hoogtij vierde

Grease trok zoveel bezoekers omdat disco hoogtij vierde? Je weet dat de film in de jaren vijftig speelt? En in 1971 (of eerder) geschreven is? (Dat je dat laatste niet wist kan ik me voorstellen, ik wist het ook niet tot ik het even opzocht, maar het eerste weet iedereen.)

Oh, en ik vind Empire een goede film, hoor. Star Wars en Sith zijn ook te pruimen. Jedi kan ik ook nog wel aan als het moet. Menace hoef ik niet nogmaals te zien. Clones, daar maak ik geen woorden aan vuil. En die is dan toch weer beter dan Clone Wars.

Misschien moet niet Nederland bijgetrokken worden wat betreft dergelijke films, maar moeten de VS eens bijgetrokken worden. :)

Remco

Avatar

patrick_h "Het raakt kant noch wal wat je allemaal roept. Eerst is het vermeende succes van een film (Star Wars) een aanwijzing dat die film iets voorstelt, vervolgens is het vermeende succes van een andere film (Costa!) een aanwijzing dat bezoekersaantallen niks voorstellen. Verder is Costa 8 maanden eerder uitgebracht dan de eerste Harry Potter film. En die film had na 2 weken al meer bezoekers dan Costa! in zijn volledige releaseperiode. Oftewel, je lult maar wat."


Huh ik weet niet wat jij allemaal leest hoor. Kort maar krachtig gezegd Star Wars is de grootste Sci Fi Klassieker aller tijden. Het succes is ongekend hoog. Dat jij de karakters flinterdun vindt kan aan jou liggen maar wat mij betreft zijn ze de meest gedenkwaardige karakters in de Sci Fi wereld. Bedoel Yoda, Darth Vader, Han Solo ga zo maar door. En The Empire Strikes Back is zonder twijfel geweldig.
Met de bezoekersaantallen bedoel ik die in Nederland uiteraard.
Het feit dat Costa zo goed scoorde in vergelijking met andere veel betere films dat jaar geeft voor mij aan dat Nederland van nature geen Sci fi of comic liefhebber is. Dat is nu wat bijgetrokken maar het zal nooit zo worden als in Amerika. Met andere woorden ga geen bezoekers aantallen voor Star Wars uit Nederland halen !. Zeker niet in 1977 ;). We zijn gewoon nuchtere boeren hier over het algemeen met een paar echte Sci Fi liefhebbers daargelaten.
En zeggen dat Star Wars niet vernieuwend is ??? sorry hoor maar het creëert een hele nieuw planetenstelsel met flora en fauna en vermengd invloeden van godsdiensten samen met avontuur etc etc. Waar vind je dat nog ? Bij STREETDANCE 3D :| ?.
Dat komt nu al bijna niet meer voor met alle remakes en reboots, maar in 1977 was dat helemaal ongekend. Ik kan me extreem goed voorstellen dat de mensen die in 1977 naar de bios gingen voor Star Wars weg geblazen werden omdat er niks mee was te vergelijken. Nu vliegen de Sci Fi films van de lopende band.

Benjamin1989

Avatar

Heb de film van de week gezien! En man man, het is inderdaad iets wat je beleefd! Heerlijk en geniaal, Nolan heeft het weer geflikt. Hij ziet iets totaal anders neer, en dat vind ik echt knap. Voor iedereen die hem nog niet heeft gezien, het is zeer de moeite waard !

major malfunction

Avatar

patrick_h "Het raakt kant noch wal wat je allemaal roept. Eerst is het vermeende succes van een film (Star Wars) een aanwijzing dat die film iets voorstelt, vervolgens is het vermeende succes van een andere film (Costa!) een aanwijzing dat bezoekersaantallen niks voorstellen. Verder is Costa 8 maanden eerder uitgebracht dan de eerste Harry Potter film. En die film had na 2 weken al meer bezoekers dan Costa! in zijn volledige releaseperiode. Oftewel, je lult maar wat."

Haha! het 'vermeende succes'?? Kerel, laat je eens goed informeren! Iedereen weet toch dat Star wars indertijd de bom was! En de film stelde ZEKER 'iets voor' maar waarschijnlijk ontbreekt het jou aan cultureel historisch besef om dat in het juiste perspectief te kunnen plaatsen. Je moet je voorstellen dat je in een bruine coderoi tuinbroek met rood-groen gestreepte wollen handgebreide trui op sandalen en houten kralenketting die tot je middel kwam naar die film ging, terwijl je op duitsland 2 alleen westerns met John Wane gewend was. Kijk, Inception - hoe goed die film ook is - is in dat opzicht ZEKER minder vernieuwend dan Star Wars destijds, en is bovendien een herhaling van allerlij elementen uit films die we al eerder hebben gezien. Een knap allegaartje van oude wijn in nieuwe vaten om het zo maar te noemen. Dat was bij Star Wars gedeeltelijk zo maar de hele look, de nieuwe manier van editing, de special effects, de robots, de lazers, de karakters, de ruimteschepen en niet te vergeten die spekvette SOUND waren nog nooit vertoond. Kijk, Costa hebben we het niet eens over maar Harry Potter bijvoorbeeld valt in het niet als je die film op dat vlak vergelijkt met Star Wars. En is dat nu echt zo'n goede film ondanks die hoge bezoeksersaantallen?

patrick_h "En als je in dezelfde periode wil blijven is bijvoorbeeld Grease in Nederland een stuk beter bezocht dan Star Wars."

Grease trok zoveel bezoekers omdat Disco hoogtij vierde en omdat 'men' het succes van Saturday Night Fever van het jaar daarvoor nog eens dunnetjes over wou doen.

einstein85

Avatar

Mooi zoveel reacties. Uiteraard is de ene positief, de ander wat minder positief en de ander negatief. Dat is altijd met films. Er zal geen film zijn die iedereen fantastisch vindt. Iedereen heeft zijn eigen mening. Persoonlijk vond ik het een geweldige en vernieuwende film en alle lovende kritieken meer dan waard. Op imdb krijg Inception tot nu toe een 9.2 toebedeeld door ruim 88.000 stemmen. Daar zou ik het redelijk mee eens daar waar ik de film misschien nog wel een hoger cijfer zou geven. Andere mensen misschien juist weer een lager cijfer. Maar dat heb ik ook met andere films. Zo vind ik bijv. Kill Bill een waardeloze film maar zullen er genoeg mensen zijn die een andere mening over deze film hebben.

patrick_h

Avatar

O_Orutger "Het is jammer dat er maar twee soorten reacties hier zijn. Mensen die de film echt geweldig vinden, en mensen die meer van de film hadden verwacht en hem dus kut vinden. Ik heb het gevoel dat een groot deel van die tweede groep de film alleen maar afkraken om zich af te zetten tegen de grote meerderheid."


Ik vond de film wel aardig. Dat is minder dan ik gehoopt had, ook minder dan ik tot ongeveer een week vantevoren verwacht had. Toen de recensies kwamen werden mijn verwachtingen wel getemperd.

Als de algemene waardering zo'n beetje varieert van beste film van het jaar tot beste film ooit, dan valt "best aardig" al snel uit de boot. En elk kritiekpunt dat je hebt is dan ook iets om "in de groep te gooien." Dit om twee redenen: 1) Bijna elk kritiekpunt is een punt dat door de meeste mensen niet gedeeld wordt. Daardoor is het iets om konde van te doen en daardoor is het ook iets dat mensen als afkraken zien. Als ik bij Predators zeg dat de film geen diepgang heeft, deel ik waarschijnlijk de mening van de meeste mensen en ziet bijna niemand dat als afkraken van de film. Als ik het bij Inception zeg zien mensen het wel als afkraken van de film. Beide films vind ik best genietbaar, ondanks dat ze naar mijn mening geen diepgang hebben. 2) Er valt ook iets te discussieren. Als je van mening verschilt vind ik het fijner discussieren. Met zijn allen roepen dat een film geweldig is boeit mij niet zo (Maar anderen wel heb ik gemerkt). Daarnaast wordt er daadwerkelijk over (de inhoud van) de film gepraat. Als je het over de film hebt komen natuurlijk ook je kritiekpunten naar voren.

En zelfs de grootste azijnpisser kan niet ontkennen dat Nolan een nieuw universum met zijn eigen wetten en regels heeft neergezet, wat eigenlijk volledig logisch is en klopt. Zoals ook eerder heel goed gezegd is: Hij gebruikt geen goedkope trucs als het konijn uit de hoed. Het is een verhaal waar overduidelijk heel veel tijd en liefde in is gestoken.


Daar komt misschien wel mijn grootste probleem met de film. Het gaat over dromen, dan moet je niet alles logisch en kloppend krijgen. Maar er toch voor zorgen dat het geen konijnen-met-hoeden verhaal wordt, dat is dan de uitdaging. Als dat gelukt was, dan had ik daar bewondering voor gehad. Ergens tussen The Imaginarium Of Dr.Parnassus en Inception, daar zou ik het graag hebben. Kunt u daar voor zorgen, meneer Christerry Nolliam?

En dan nog even mijn mening over de eindscene:


Ja, daar wil ik het nog over hebben. Eerst even de totems in het algemeen:
Het principe van de totems (zo worden ze toch genoemd), is dat je weet dat je niet in andermans droom zit, omdat alleen jij weet hoe ze werken. Dat betekent dus dat de architect van de droom de totems meeneemt in het ontwerp. En dat kan de architect alleen doen als hij/zij de totems kent. Neem nu de verzwaarde dobbelsteen. Hoe kent de architect die dobbelsteen? Dan moet hij/zij de zakken van het (slapende) slachtoffer hebben geïnspecteerd. En dan weet hij/zij ook waar de verzwaarde kant zit.
Met betrekking tot de tol:
Die werkt dan als volgt: in de echte wereld valt 'ie om, in de droomwereld blijft 'ie draaien. Dat is toch raar? Een architect zal de tol in de droomwereld toch zo ontwerpen zoals je verwacht dat 'ie in de gewone wereld werkt?
En dan de eindscene:
Laten we mijn bedenkingen over de werking opzij schuiven en gewoon geloven dat de tol in de echte wereld valt en in de droomwereld blijft draaien. Maar niet zomaar in elke droomwereld, in _andermans_ droomwereld (dat wordt ook letterlijk gezegd in de film, de totem is een controle dat je niet in _andermans_ droom zit). In zijn _eigen_ droom kan Cobb de tol zo laten bewegen zoals hij wil.

Daarom denk ik dat de eindscene als volgt zit:
Cobb droomt. Dat lees ik af aan het feit dat zijn kinderen even groot zijn, dezelfde kleren aanhebben (weet niet zeker of dat klopt) en met hetzelfde bezig lijken te zijn als in Cobbs herinnering. Dat is geen deja vu, want een deja vu is een moment dat je pas hebt op het moment zelf. Je kunt een deja vu niet aan daadwerkelijke herinnering linken. Cobb droomt, het is zijn eigen droom.
Dus wat doet Cobb?
Cobb draait met de tol en wil de tol laten vallen om zichzelf ervan te overtuigen dat hij niet droomt. De tol wiebelt, maar Cobb heeft er toch vrede mee dat hij in zijn droom zit en laat de tol doordraaien.

O_Orutger

Avatar

Het is jammer dat er maar twee soorten reacties hier zijn. Mensen die de film echt geweldig vinden, en mensen die meer van de film hadden verwacht en hem dus kut vinden. Ik heb het gevoel dat een groot deel van die tweede groep de film alleen maar afkraken om zich af te zetten tegen de grote meerderheid.

Persoonlijk vond ik de film geweldig. En zelfs de grootste azijnpisser kan niet ontkennen dat Nolan een nieuw universum met zijn eigen wetten en regels heeft neergezet, wat eigenlijk volledig logisch is en klopt. Zoals ook eerder heel goed gezegd is: Hij gebruikt geen goedkope trucs als het konijn uit de hoed. Het is een verhaal waar overduidelijk heel veel tijd en liefde in is gestoken.

En dan nog even mijn mening over de eindscene:

Als hij in een droom terecht zou komen nadat hij uit de droomwereld van fischer was gekomen zou het nut van de tol weg zijn. De tol wordt namelijk gebruikt om te kijken of hij in een droomwereld is. Dan valt hij niet om. De enige reden waarom dit zou werken is als de tol wel om zou vallen als hij uit de droomwereld is. Anders is het niet te controleren. Als hij uit de droom van Fischer komt, komt hij in voor onze perceptie 'de echte wereld'. Als hij daar in een droom zou zitten zou de tol ook hier nooit vallen. De enige manier waarop dit zou kunnen is als de tol nog nooit gebruikt is in deze 'echte' wereld. In dat geval zou de tol geen nut hebben, aangezien er geen controle is.

Ik heb het gevoel dat dat een beetje onduidelijk is dus hier wat korter:


Tol valt : Geen droom
Tol blijft staan: Droom
Om te controleren dat je uit een droom ben moet de tol dus vallen.
Als hij altijd in een droomwereld heeft geleefd is de tol dus nog nooit gevallen.

DonB

Avatar

Gast, serieus, de rest van je tekst eromheen kun je meteen weggooien met zo'n opmerking. Het verhaal op de voorgrond is redelijk makkelijk te volgen, echter de verhaal op de achtergrond is wat deze film nog beter dan gewoon goed maakt.


Ik vroeg me serieus al af.. wanneer komt 'ie.. :E

Ik doelde daarmee op mijn concentratieverlies gedurende de film door de langgerekte en imo vermoeiende finale van de film.. ik begon spontaan aan andere dingen te denken. Zoals dat je sex hebt en dan opeens aan je werk morgen denkt ofzo, is toch geen goede sex dan?

sickboy1984

Avatar

Pedrobear "Laat het kritiek maar over aan de critici. 9 van de 10 heeft een goed woordje gehad over Inception. En dan komt er zo'n gast als jij effe zijn eitje kwijt doen die het moet doen tegenover de echte filmkenners. Het is jouw genre niet. Als iets jouw ding niet is, reageer er dan ook niet op."


Huh wat zeg jij nou?
Laat het kritiek maar over aan de critici????? Iedereen mag toch zeker zeggen van een film wat hij wilt, het is aan de lezer of hij de kritiek serieus neemt?
En wat maakt iemand een echte filmkenner?? het feit dat hij er voor een blad over mag schrijven. Ik weet niet of je de metro wel eens leest, maar dat is van een verschrikkelijk niveau en ik heb niet het idee dat ze ook maar iets van films snappen.

Je laatste zin snap ik helemaal niet. Mag je alleen reageren als iets jou genre is? En waarop baseer je dat dit niet zijn genre is? puur omdat hij niet positief is?


Maar goed ot:

Super goede film, maar voor mij niet het meesterwerk wat veel mensen er in zien. Leuke Mindfuck en Nolan laat zien dat je geen 3d nodig hebt om mensen naar de bios te krijgen. Laten we hopen dat die hype ook snel stopt.

Qua sterren zou hij er van mij 4,5 krijgen.

skullsplitter

Avatar

DonB "zeker het einde in de sneeuw, wat me steeds deed verlangen naar een potje Modern Warfare 2 op mijn PS3)"


Gast, serieus, de rest van je tekst eromheen kun je meteen weggooien met zo'n opmerking. Het verhaal op de voorgrond is redelijk makkelijk te volgen, echter de verhaal op de achtergrond is wat deze film nog beter dan gewoon goed maakt.

patrick_h

Avatar

Remco "Tja Nederland dan noem je ook wat O+. Op een gegeven was de film Costa beter bezocht dan Harry Potter dat zegt al genoeg. Ik ken ook bijna niemand die Star Wars kent op het werk bijvoorbeeld. Meestal verwarren ze de films met Star Trek."


Het raakt kant noch wal wat je allemaal roept. Eerst is het vermeende succes van een film (Star Wars) een aanwijzing dat die film iets voorstelt, vervolgens is het vermeende succes van een andere film (Costa!) een aanwijzing dat bezoekersaantallen niks voorstellen. Verder is Costa 8 maanden eerder uitgebracht dan de eerste Harry Potter film. En die film had na 2 weken al meer bezoekers dan Costa! in zijn volledige releaseperiode. Oftewel, je lult maar wat.

Remco

Avatar

Wexxle "Damn, dat ligt dan denk ik echt aan jouw collega's, want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Star Wars niet kende _O-"


Serieus ? Ik heel veel en dan heb ik het niet over oudere mensen ofzo maar ook veel van mijn leeftijd haken al af als ze een ruimte schip zien :|

Wexxle

Avatar

Remco "Tja Nederland dan noem je ook wat O+. Op een gegeven was de film Costa beter bezocht dan Harry Potter dat zegt al genoeg. Ik ken ook bijna niemand die Star Wars kent op het werk bijvoorbeeld. Meestal verwarren ze de films met Star Trek."

Damn, dat ligt dan denk ik echt aan jouw collega's, want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die Star Wars niet kende _O-

Remco

Avatar

patrick_h "Ik weet dat de film goed bezocht is, maar dat maakt 'm niet vernieuwend. Bovendien stond niet de hele wereld op zijn kop, de Verenigde Staten stonden op zijn kop. In Nederland is het lang niet zo'n enorme hit geweest. Harry Potter And The Philosopher's Stone is hier bijvoorbeeld beter bezocht terwijl het bioscoopbezoek in 2001 25% lager lag dan in 1977. En als je in dezelfde periode wil blijven is bijvoorbeeld Grease in Nederland een stuk beter bezocht dan Star Wars.

(Oh, en http://xkcd.com/725/)"


Tja Nederland dan noem je ook wat O+. Op een gegeven was de film Costa beter bezocht dan Harry Potter dat zegt al genoeg. Ik ken ook bijna niemand die Star Wars kent op het werk bijvoorbeeld. Meestal verwarren ze de films met Star Trek.

Remco

Avatar

seppe "Hij droomt denk ik nog wel op het einde, zijn kinderen zijn nog even oud als in zijn 'dromen' ze hebben weer dezelfde kleren aan enz. enz."


Hoeft niet want wellicht heb je zelf iets in de werkelijkheid weleens meegemaakt wat je extreem bekend voorkomt uit een droom. Dat deja vu effect zeg maar.....

DonB

Avatar

Bedankt voor de backup Patrick..

Laat het kritiek maar over aan de critici. 9 van de 10 heeft een goed woordje gehad over Inception. En dan komt er zo'n gast als jij effe zijn eitje kwijt doen die het moet doen tegenover de echte filmkenners. Het is jouw genre niet. Als iets jouw ding niet is, reageer er dan ook niet op.


Pedrobear.. hoezo zou ik er niet op mogen reageren als het mijn ding niet is? Mensen die nog naar de bios willen gaan lezen deze reacties misschien wel als lijdraad om te gaan of niet te gaan.. dat doe ik tenminste wel regelmatig als ik nog twijfel over een film. Als het dan alleen maar lovend is omdat de reageerders van wie het hun ding is het alleenrecht hebben te reageren, word het wel een saai zooitje zeg.. en behalve dat zeer subjectief!!

patrick_h

Avatar

major malfunction "Jij had Star Wars in 1977 in de bios moeten zien, dan had je kunnen meemaken hoe de wereld letterlijk op z'n kop stond vanwege die film!"


Ik weet dat de film goed bezocht is, maar dat maakt 'm niet vernieuwend. Bovendien stond niet de hele wereld op zijn kop, de Verenigde Staten stonden op zijn kop. In Nederland is het lang niet zo'n enorme hit geweest. Harry Potter And The Philosopher's Stone is hier bijvoorbeeld beter bezocht terwijl het bioscoopbezoek in 2001 25% lager lag dan in 1977. En als je in dezelfde periode wil blijven is bijvoorbeeld Grease in Nederland een stuk beter bezocht dan Star Wars.

(Oh, en http://xkcd.com/725/)

major malfunction

Avatar

patrick_h "
En over dertien in een dozijn gesproken, de karakters van Star Wars zijn zo plat als een dubbeltje, en het verhaal is ook niet echt bijzonder te noemen. Ook is het verloop van het verhaal grotendeels gebaseerd op avonturen-serials uit de jaren dertig."


Jij had Star Wars in 1977 in de bios moeten zien, dan had je kunnen meemaken hoe de wereld letterlijk op z'n kop stond vanwege die film!

patrick_h

Avatar

Pedrobear "Laat het kritiek maar over aan de critici. 9 van de 10 heeft een goed woordje gehad over Inception. En dan komt er zo'n gast als jij effe zijn eitje kwijt doen die het moet doen tegenover de echte filmkenners. Het is jouw genre niet. Als iets jouw ding niet is, reageer er dan ook niet op."


Als je een film niet geweldig vindt is het je genre niet, lekkere dooddoener zeg. En waarom zou je er dan niet op kunnen reageren? Is het zo vervelend dat de circle jerk onderbroken wordt?

patrick_h

Avatar

Remco "Haha maar dan vergeet je dat het verhaal van Step Up 3D om te kotsen is en echt dertien in een dozijn is. Star Wars was echt wel vernieuwend vanwege het feit dat het voor die tijd unieke karakters en effecten had. Nu is dat erg moeilijk om te doen omdat iedereen alles al gezien heeft......"


De vraag is wat het over je zegt als je een film afkraakt die je niet gezien hebt. Step Up 3D is namelijk nog niet uitgebracht, ik had het over Street Dance 3D, en ik vermoed dat je die ook niet gezien hebt.

En het verhaal daarvan was niet bijzonder boeiend, maar er zitten inderdaad, zoals DonB vermoedt, wat 3D-effecten in die enigszins vervreemdend overkomen, door tussenkomst van stroboscooplicht en laserstralen (in twee verschillende scenes) kloppen ze niet helemaal. Het is maar een paar seconden en waarschijnlijk onbedoeld, maar iemand met visie zou er iets interessants mee kunnen doen. 3D is leuk en aardig, maar tot nu toe voegt het naar mijn mening niks toe.

En over dertien in een dozijn gesproken, de karakters van Star Wars zijn zo plat als een dubbeltje, en het verhaal is ook niet echt bijzonder te noemen. Ook is het verloop van het verhaal grotendeels gebaseerd op avonturen-serials uit de jaren dertig.

VLT

Avatar

seppe "Hij droomt denk ik nog wel op het einde, zijn kinderen zijn nog even oud als in zijn 'dromen' ze hebben weer dezelfde kleren aan enz. enz."

Idd heel sterk punt van de seppe!! En nu je het over hebt, de setting was ook hetzelfde als de setting die hij telkens zag als laatste beeld van zijn kinderen..

Pedrobear

Avatar

DonB "Laat mijn uitgebreide maar wel kritische reactie zo weinig indruk achter?
Beetje jammer..

Al moet ik toegeven dat ik zelfs Knight and Day leuker vond dan deze film, maar ik ben filmkenner genoeg om te zien dat Encesion een veel betere film is. Laten we de vergelijking tussen een zomer blockbuster en een potentiele masterpiece (moet ik wel zeggen als ik naar het imdb cijfer kijk) maar even achterwege laten..

Vraag me af wanneer deze film weer gaat dalen in de top."


Laat het kritiek maar over aan de critici. 9 van de 10 heeft een goed woordje gehad over Inception. En dan komt er zo'n gast als jij effe zijn eitje kwijt doen die het moet doen tegenover de echte filmkenners. Het is jouw genre niet. Als iets jouw ding niet is, reageer er dan ook niet op.

DonB

Avatar

Ik denk dat hij dan ook puur op de 3d effecten, die bedoeld dan wel onbedoeld kennelijk goed/misschien zelfs bij vlagen revolutionair uit de hoek kwamen, doelt, en niet op Step Up..

Remco

Avatar

patrick_h "Ik denk dat het wachten is op iemand die iets vernieuwends doet met 3D. Zag een tijdje geleden Street Dance 3D, waarin, geloof het of niet, bedoeld of onbedoeld, daadwerkelijk enige interessante 3D-effecten zaten.

Misschien kan Ken Jacobs er wat mee, hij heeft volgens mij wel interesse in 3D.

Ik vraag me dan wel weer af wat er vernieuwend was aan Star Wars."


Haha maar dan vergeet je dat het verhaal van Step Up 3D om te kotsen is en echt dertien in een dozijn is. Star Wars was echt wel vernieuwend vanwege het feit dat het voor die tijd unieke karakters en effecten had. Nu is dat erg moeilijk om te doen omdat iedereen alles al gezien heeft......

davedave

Avatar

Mmm sterk punt Seppe...

seppe

Avatar

Hij droomt denk ik nog wel op het einde, zijn kinderen zijn nog even oud als in zijn 'dromen' ze hebben weer dezelfde kleren aan enz. enz.

patrick_h

Avatar

major malfunction "Ik zit te wachten op het moment dat er weer eens een ECHT vernieuwende film in den bios komt (zoals bijv. Star Wars uit 1977)"


Ik denk dat het wachten is op iemand die iets vernieuwends doet met 3D. Zag een tijdje geleden Street Dance 3D, waarin, geloof het of niet, bedoeld of onbedoeld, daadwerkelijk enige interessante 3D-effecten zaten.

Misschien kan Ken Jacobs er wat mee, hij heeft volgens mij wel interesse in 3D.

Ik vraag me dan wel weer af wat er vernieuwend was aan Star Wars.

ghossler

Avatar

Deze film is gwoon top, echt super top! Ik heb hem gezien en van de trailer af begreep ik het niet helemaal en had toen de korte beschrijving gelezen van de film. Maar eenmaal de film te hebben gezien is het anders dan ik gedacht had. Voor de rest het hele mind fuck concept hier is gewoon geweldig! Het is ingewikkeld, maar ook weer niet te waardoor het nog gewoon te volgen is. Geen film die je makkelijk kan voorspellen en er zit voldoende actie is, maar ook niet te veel want het gaat meer om het verhaal en concept van dromen. Maar voor mij is dit de film van 2010 op het gebied van actie, mind thinking movie (als dat een genre is :) ) hiermee bedoel ik dus dat ik het niet ga vergelijke met... laten we zeggen 'the avengers' movie of the last airbender. Maar deze film moet je als filmfanaat zeker gezien hebben! Zeker een aanrader! zelfs als je geen filmfanaat bent :)

major malfunction

Avatar

Ik zit te wachten op het moment dat er weer eens een ECHT vernieuwende film in den bios komt (zoals bijv. Star Wars uit 1977)

DonB

Avatar

Pedrobear "En voor de buurman boven mij. Volgens mij is dit genre niet voor je weggelegd. Probeer een romcom als Knight and Day eens."


Laat mijn uitgebreide maar wel kritische reactie zo weinig indruk achter?
Beetje jammer..

Al moet ik toegeven dat ik zelfs Knight and Day leuker vond dan deze film, maar ik ben filmkenner genoeg om te zien dat Encesion een veel betere film is. Laten we de vergelijking tussen een zomer blockbuster en een potentiele masterpiece (moet ik wel zeggen als ik naar het imdb cijfer kijk) maar even achterwege laten..

Vraag me af wanneer deze film weer gaat dalen in de top.

xLvk

Avatar

Heb de film vandaag voor een 2de keer gezien en moet zeggen dat het me een stuk makkelijker afging, vooral de eerste 20min van de film vond ik tijdens de eerste keer een beetje verwarrend omdat ik nog niet bekend was met de methode die ze gebruiken, tevens kan er dan gelet worden op een hoop meer details e.d.

Ik zou dus ook een 2de kijken aanraden aan iedereen sowieso. :)

Remco

Avatar

Vanmiddag gezien echt een hele sterke film met een ingenieus plot. Denk als ik de film voor een tweede keer zou zien ik nog wel veel meer dingen zou ontdekken. Soundtrack was ook super. De aktie scenes vond ik niet allemaal even goed ben niet echt een fan van de shaky cam en die was hier af en toe wel wat te vaak aanwezig :). Voor originaliteit krijgt de film in ieder geval een dikke tien..........

Wolfii82

Avatar

Vanmiddag naar Inception geweest en deze film laat inderdaad wel een fantastische indruk achter. Het verhaal lijkt op het eerste gezicht erg ingewikkeld waardoor het begin even lastig volgen is. Daarna krijg je steeds meer het gevoel dat je weet wat ze aan het doen zijn en is het gevoel wat achterblijft overweldigend.

Vooral het einde is geweldig gedaan en deze film krijgt van mij een dikke 10.

TBBTim

Avatar

SunChaser "Had er wel meer van verwacht. Een mindfuck zoals Memento en Prestige zit er niet in. Het is een doorsnee heist-film eigenlijk, mission impossible meets the matrix. Inception haalt niet de sfeer van Matrix. Verhaal is simpel en laatste shot wist ik al zonder het te weten.

Een 8 voor de actie."


Had The Prestige een echte twist die je verbaasde? Ik vond het een erg leuke film, maar een twist zat er niet in. Alleen een paar die je zag aankomen.

OT: Inception goede film! :W

GalO

Avatar

It wobbled indeed

Thiver

Avatar

VLT "Het lijkt me wel duidelijk dat op het eind blijkt dat Cobb niet aan het dromen is ondanks dat Nolan ons met het tolletje probeert te overtuigen van wel.(wordt verborgen)
"

Klik. :)

Galu

Avatar

Misschien verwachten mensen actie scènes die mekaar opvolgen met daar tussen wat gepraat. Nope dat krijg je totaal niet bij deze film!

SunChaser

Avatar

Had er wel meer van verwacht. Een mindfuck zoals Memento en Prestige zit er niet in. Het is een doorsnee heist-film eigenlijk, mission impossible meets the matrix. Inception haalt niet de sfeer van Matrix. Verhaal is simpel en laatste shot wist ik al zonder het te weten.

Een 8 voor de actie.

VLT

Avatar

Had ook grote verwachtingen van de film, die grotendeels zijn uitgekomen.
Velen vergelijken het met The matrix e.d. maar wie onlangs shutter island heeft gezien zal het personage van di caprio in inception mss toch een beetje zien als een onbewuste rip-off van zijn personage in shutter island.. bv.de losgeslagen vrouw die dood is,zijn liefde voor zijn kinderen, het karakter van het personage zelf (wordt verborgen)
Ook vond ik de actie bij momenten zeer langdradig, saai en vrij ongeinspireerd overkomen zoals de actiescenes in de bergen. om dan bij momenten wel verbaasd te worden zoals de scenes in de gang en hotelkamer waarbij de slow-motion wel een logische verklaring heeft in tegenstelling tot the matrix.
De personages boeien niet allemaal omdat wnn ze aan het woord komen meestal uitleg verschaffen over het concept van de film. Cobb vooral maar ook arthur en ariadne kunnen wel boeien met hun personage.

Wat ik wel heel sterk vond is wanneer je alles goed volgt van in het begin de film wel duidelijk blijft ondanks alle termen en verschillende 'werelden' die op het eind van de film in elkaar weven.

Het lijkt me wel duidelijk dat op het eind blijkt dat Cobb niet aan het dromen is ondanks dat Nolan ons met het tolletje probeert te overtuigen van wel.(wordt verborgen)
Uiteindelijk had ik toch wat meer gehoopt op fameuze plotwendingen die er niet echt zijn geweest maar ook niet hoefden want dan zou de film mss net iets te moeilijk zijn geweest.

Thiver

Avatar

DonB "...vond ik het einde zeker geen mindfuck, zoals The Prestige.. word je mind hierbij gefuckt? Voor mij is het einde behoorlijk duidelijk, en het "Oooooooh" gevoel bij het laatste shot was bij niemand bij ons in de grote zaal echt van toepassing dacht ik zo.."

Het laatste shot is toch gewoon een plaagstootje van Nolan naar de kijker? Je moet je in wel behoorlijk vreemde bochten wringen om hier een mindfuckende plottwist in te zien.

DonB "Oh en dan vergeet ik nog bijna de belangrijke vergelijking met The Matrix, wat ook de originaliteit van de film naar mijn mening zwaar afdoet..."

Mwoah... als je de film ergens mee moet vergelijken, is het toch eerder eXistenZ.

Angelater

Avatar

Om één of andere reden kom ik er maar niet uit wat ik van de film vond :}
Ergens was hij wel vermakelijk en goed in elkaar gezet, maar de (vaak) belabberde manier van aktie scenes filmen (zoals vaak met Nolan) en de laatste shot verpesten het een beetje voor me.
Misschien moet ik het even laten bezinken. 8/10

Pedrobear

Avatar

Ps. Ik had ook zo'n moment bij het laatste shot, maar daarna dacht ik. Die Cobb zal wel slim genoeg zijn om er daarna achter te komen dat - mocht het een droom zijn - onwaar is. De mindfuck hier is dat je een oplossing probeert te vinden voor een probleem die wellicht niet bestaat.

Pedrobear

Avatar

Ik dacht dat ik na de eerste keer de film gezien te hebben alles begreep. Heb het gister voor de 2de keer gezien en vind de film nog fantastischer dan die al was. :+

En voor de buurman boven mij. Volgens mij is dit genre niet voor je weggelegd. Probeer een romcom als Knight and Day eens. :)

DonB

Avatar

Nou.. daar ga ik dan.. ondanks de hoeveelheid reacties toch maar besloten te reageren, juist OMDAT het merendeel eigenlijk alleen maar belachelijk positief is..

Ik ga het gewoon zeggen.. ik vond de film eerlijk gezegd matig!!
Ik had uitermate hoge verwachtingen van deze film door de vele recensies die ik al gelezen had, en daar ik een Nolan liefhebber ben had ik gedacht dat mijn dag niet meer stuk kon.. niets was minder waar..

Ik vond Inception vergelijkbaar met schilderijen die zo zeer tot kunst verheven zijn dat je er, als je er naar kijkt, bij denkt; "Wat is het nou eigenlijk". Kunst om de kunst zeg maar, hoe gekker, hoe meer gewaardeerd..

Na een half uur kijken was ik behoorlijk enthousiast, echter (in onze bios heb je nog de klassieke pauze in de helft van de film).. naarmate de pauze naderde kon de film me niet meer zo boeien. Sterker nog, de 2e film vond ik zo matig, dat ik bijna bewust in slaap viel, zo van.. laat maar ik kijk deze nog wel een keer af.. of niet..

Mijn grootste argument deze film matig te noemen is dat ik hem echt zwaar vermoeiend vond, dan erbij vond ik het einde zeker geen mindfuck, zoals The Prestige.. word je mind hierbij gefuckt? Voor mij is het einde behoorlijk duidelijk, en het "Oooooooh" gevoel bij het laatste shot was bij niemand bij ons in de grote zaal echt van toepassing dacht ik zo..
Verdere argumenten vind ik de belachelijke langdradigheid (zeker het einde in de sneeuw, wat me steeds deed verlangen naar een potje Modern Warfare 2 op mijn PS3).. Ik ging gewoon hopen dat de film eindigde.. ik ging me letterlijk vervelen.

Even was ik bang gewoon in een soort van negatieve spiraal te zitten, maar ook mijn vriendin en vrienden met wie ik was beaamde de langdradigheid en lust voor het einde.

Begrijp me niet verkeerd, DiCaprio speelde een glansrol en blijft altijd goed om naar te kijken.. maar de film zelf vind ik een overgewaardeerd hersenspinsel van Nolan, die eigenlijk helemaal niet zo creatief blijkt als je van een hersenspinsel van zo'n grote regisseur verwacht..

Is er dan niemand anders die deze film ook overgewaardeerd vind?

edit: Oh en dan vergeet ik nog bijna de belangrijke vergelijking met The Matrix, wat ook de originaliteit van de film naar mijn mening zwaar afdoet, ik had nog nergens de bewuste vergelijking gelezen maar dacht constant aan The Matrix in de film.. lees nu aan de reacties hier dat er meer mensen zijn dit dit hebben. Mijn vriendin en vrienden vonden dit echter maar onzin..

Remco

Avatar

paaprbb "dat zeker weten er zaten ook 2 lekkere ventjes naast me robin en eric !! haha super niet goede film en IMAX helemaal super zeker het geluid helemaal top !!!!!"


???

paaprbb

Avatar

robinwortel "ik heb hem vandaag gezien in IMAX
egt geen woorden voor zo ontzettend goede film
dit is denk mijn topfilm voor dit jaar
het verhaal is origineel en onwijs gaaf bedacht, het acteerspel is geweldig, de special effects prachtig en dan het overdonderdende geluid van IMAX die de puntjes op de i zet"


dat zeker weten er zaten ook 2 lekkere ventjes naast me robin en eric !! haha super niet goede film en IMAX helemaal super zeker het geluid helemaal top !!!!!

Thiver

Avatar

Remco "Oeh das precies de reactie waar ik bang voor ben. Moet de film nog zien maar ben nooit echt gek op films waar je de helft van de tijd geen chocola van kan maken. Zoals Vanilla Sky enzo. Dus vraag me af of deze wel aan mij besteed is."

Inception had zo'n film kunnen worden maar doet op dit vlak juist alles goed wat veel films met een handleiding uit het verleden fout deden. Het eerste uur van de film wordt volop benut met het uitleggen van het plot en de vele details die komen kijken bij het inbreken in dromen. Hierdoor hoeven er later in de film gelukkig geen konijnen uit hoeden te worden getoverd. Het is hierbij wel zo prettig dat deze uitleg zo helder mogelijk wordt gehouden. Dus niet zoals in The Matrix toen daarin na een dik halfuur vol mysterie op de allerbelangrijkste vraag ('Wat is de Matrix?') een hoop geneuzel voor een antwoord moest doorgaan ('Het is overal; je kunt het zien als je als je naar de kerk gaat, wanneer je uit het raam kijkt, wanneer je je belastingen betaalt...') Inception is het tegenovergestelde van een verstand-op-nul-film maar je kunt na afloop tenminste niet zeggen dat de makers het hebben nagelaten je voldoende duidelijkheid te verschaffen om de film te begrijpen.

ItGirl/RagDoll

Avatar

Zo super verwarrend is het helemaal niet. Zoals meerdere mensen hier zeggen, vanaf het begin opletten een meedenken. Sure, dan zijn er nog genoeg wtf-momenten, maar als je het (achteraf) nagaat, klopt het wel. Laat je er in ieder geval niet door afschrikken!

Adembenemende film, met een topcast, eindelijk weer een waarvoor het waard was om naar de bioscoop te gaan.

Remco

Avatar

major malfunction "Na 10.000 WOOOOOOOOOOHHHHHH reacties te hebben gelezen moet ik zeggen dat ik me daar DEELS bij aan sluit. Tuurlijk, het verhaal is brilliant en het is absoluut een goede film, maar ik vond het geen makkelijke wegkijker. Het vergde behoorlijk wat van m'n concentratie en inlevingsvermogen om het allemaal te kunnen volgen. En geconcentreerd als ik was zag ik ook nog eens een aantal fouten in het script. Batman Begins en The Prestige vond ik leuker en beter dan Inception. Dus JA het is zeker een goede film maar qua kijkervaring an sich vond ik hem - als doorgewinterde filmkijker - toch wat aan de vermoeiende kant."


Oeh das precies de reactie waar ik bang voor ben. Moet de film nog zien maar ben nooit echt gek op films waar je de helft van de tijd geen chocola van kan maken. Zoals Vanilla Sky enzo. Dus vraag me af of deze wel aan mij besteed is.

major malfunction

Avatar

Na 10.000 WOOOOOOOOOOHHHHHH reacties te hebben gelezen moet ik zeggen dat ik me daar DEELS bij aan sluit. Tuurlijk, het verhaal is brilliant en het is absoluut een goede film, maar ik vond het geen makkelijke wegkijker. Het vergde behoorlijk wat van m'n concentratie en inlevingsvermogen om het allemaal te kunnen volgen. En geconcentreerd als ik was zag ik ook nog eens een aantal fouten in het script. Batman Begins en The Prestige vond ik leuker en beter dan Inception. Dus JA het is zeker een goede film maar qua kijkervaring an sich vond ik hem - als doorgewinterde filmkijker - toch wat aan de vermoeiende kant.

Wexxle

Avatar

Fantastische film. Laatste shot is inderdaad, zoals hierboven al vermeld, briljant. I

patrick_h

Avatar

En van een ander forum (waar veel operateurs e.d. rondhangen):

The presentation was really solid until the last quarter, when the projectionist mistakenly spliced in a reel from For Your Eyes Only.

leidenaar

Avatar

B@chelor "Wie van jullie vond ook dat Arthur (Joseph G.L.) een redelijk grote rol in deze flick had? En nog goed ook?? "


Ja zeker,ik vond hem het leukste karakter van de film,en zijn opmerking na de zoen bracht de zaal wel tot het lachen haha.
Deze gozer ontwikkelt zich erg goed,ken me hem nog herinneren uit die comedy-serie,3th rock from the sun ofzo,en speelt gewoon vaak sterke rollen hoor.

B@chelor

Avatar

Wie van jullie vond ook dat Arthur (Joseph G.L.) een redelijk grote rol in deze flick had? En nog goed ook??

Joop90

Avatar

Eergisteren gezien, wat een goeie film! Voor mij samen met Toy Story de beste film van 2010 (tot nu toe). Op het einde van de film ging er een grote 'ooh' door de zaal. Prachtig :)

Galu

Avatar

Haha meneer met de spoiler... Je zit er eigenlijk deels naast... Ga de film zien maar voorspelbaar is hij niet omdat er heel wat andere verhaal lijnen inzitten en geef nu zelf toe Nolan zou toch nooit met zoiets aankomen hollen als z'n hele film niet voorspelbaar was... Want wat een verhaal. Marion Cottilard was m'n favoriete personage. xd

leidenaar

Avatar

Darthmar "
Daarnaast denk ik dat ik het einde al weet de hoofdpersoon zit vast in een droom . Zit ik er ernaast?"


Das juist de vraag!Leuke mind-fuck!

leidenaar

Avatar

Wat is Tom Berenger trouwens oud geworden!!

leidenaar

Avatar

Gisteren gezien in Pathe en vond het een goede film,origineel,maar niet 1 van de beste die ik gezien heb maar wel leuk dat het geen simpel verhaaltje heeft.
De special effects,acteer-prestaties,verhaal en humor(zat er niet veel in,maar de grapjes die er waren waren goed getimed) waren top,alleen ontbrak de spanning bijna de gehele film tot het laatste half uurtje na.
Ook vond ik het liefdes-verhaal met DiCaprio en zijn vrouw niet erg sterk uitgewerkt,het raakte me niet echt.
Wel een aanradertje.

Gryff

Avatar

Niet teveel nadenken over recensies, opmerkingen, etc. Gewoon gaan kijken en genieten...
Man wat een werelden. Super!

Darthmar

Avatar

Het is wel opvallend al deze positieve reacties. Voor een film die volgens mij zo voorspelbaar is. Misschien dat de beelden mooi zijn maar toch. Na het zien van de trailer en het lezen van de recensies heb ik mij een beeld gevormd van een film die ik niet hoeft te zien.
Daarnaast denk ik dat ik het einde al weet de hoofdpersoon zit vast in een droom . Zit ik er ernaast?

B@chelor

Avatar

Galu "Het laatste shot is fantastisch!!"


Echt wel! Heel de zaal had zoiets van: "Ooohhh!" (in positieve zin)

TheGodfather

Avatar

Briljante film! niets aan toe te voegen.
nolan verheft film maken weer tot kunst.
10/10

Colonel_Kurz

Avatar

skullsplitter "Goede review, geeft het verhaal niet weg en geeft aan dat het verhaal goed te volgen is. Al ben ik wel benieuwd of de recensist dezelfde conclusie trok als ik na een half uur bezinken.

Ik ga volgende week nogmaals iig :)"
Moeilijk te zeggen als je je conclusie niet deelt. :P

Jos Ballenbak

Avatar

Damn right, dat deze film 5 sterren verdient! Net gekeken, en hij was zo ontzettend goed!!!!

B@chelor

Avatar

Ik kom er net van terug, en ik moet zeggen dat ie wel aardig is. :E

Nee, hij is behoorlijk goed. Heerlijk.

De scene met Joseph G.L. in dat hotel was fenomenaal. Ik stond versteld; f#cking wicked!!!

erichammer

Avatar

robinwortel "ik heb hem vandaag gezien in IMAX
egt geen woorden voor zo ontzettend goede film
dit is denk mijn topfilm voor dit jaar
het verhaal is origineel en onwijs gaaf bedacht, het acteerspel is geweldig, de special effects prachtig en dan het overdonderdende geluid van IMAX die de puntjes op de i zet"

Niets aan te voegen, wat een fantastische film!!

robinwortel

Avatar

Ik heb hem vandaag gezien in IMAX
egt geen woorden voor zo ontzettend goede film
dit is denk mijn topfilm voor dit jaar
het verhaal is origineel en onwijs gaaf bedacht, het acteerspel is geweldig, de special effects prachtig en dan het overdonderdende geluid van IMAX die de puntjes op de i zet

wallace

Avatar

Ik heb vanmiddag ( 22 juli 2010) Inception in imax gezien.
WOW, WOW en Wow, zo bijzonder.

wallace

Avatar

Ik heb vanmiddag ( 22 juli 2010) Inception in imax gezien.
WOW, WOW en Wow, zo bijzonder.

skullsplitter

Avatar

Goede review, geeft het verhaal niet weg en geeft aan dat het verhaal goed te volgen is. Al ben ik wel benieuwd of de recensist dezelfde conclusie trok als ik na een half uur bezinken.

Ik ga volgende week nogmaals iig :)

Havoc

Avatar

Beste film in een hele lange tijd. Wow. Dit is echt zo'n film waar een bioscoop voor is gemaakt. Genieten van A to Zzzzzz!

patrick_h

Avatar

Net gezien, best okee. Zou zomaar de beste film kunnen zijn die ik vandaag zie. :) (Maar misschien ook niet, ga vanavond naar White Material of The Illusionist).

Galu

Avatar

ALs je een beetje oplet en van vooraf weet waar het overgaat snap je hem heus wel. Het laatste shot is fantastisch!!

Masterbrain

Avatar

Ga m bekijken op zondag 10.25 cine city

ik heb gehoord van vrienden dat je hem beter direct weer nogs moet terug kijken na 2 uur rust [als je m niet snapt] natuurlijk.

we shall see

benjamin

Avatar

Ik ben hem gisteren ook gaan zien en WOW, Nolan heeft het weer geflikt. De plot zit helemaal goed (en is echt wel te volgen voor wie er in het begin even de aandacht bijhoudt), visueel ziet het er bij momenten adembenemend uit en de cast is in topvorm. Een must-see voor iedereen die van cinema houdt en zeker eentje voor de oscars.

B@chelor

Avatar

Ahh, eindelijk, vanavond, genieten!

Galu

Avatar

Avatar is niks in vergelijking met inception...

Ereptile

Avatar

Visualcatch "Waarom dacht je flutfilm?!



OT: Is al meer dan een jaar een must-see voor mij, en ik ga hem kijken ook!"


Geloof het of niet maar zelfs met Avatar had ik het idee dat het niets zou worden :P Leek me gewoon geen leuke film. Totdat een klasgenoot erover begon, toen ben ik de film maar wezen bekijken :D:P En die was echt super :P Kwam mede omdat ik van NIETS wist en dus enorm werd verrast ;) En dat gebeurd denk ik ook als ik naar Inception ga :P

Galu

Avatar

Waarom 4,5 ster? Dit moet 5 krijgen een van de weinige films die het waard is....

HaroldKumar

Avatar

ON. VOOR. STEL. BAAR. Wat een film!!! Het is zeker niet Leonardo DiCaprios sterkste performance, maar de rest van de cast! Wow! Om nog maar niet te spreken over de briljante regie en het onvoorstelbaar goede schrijfwerk van Nolas. Un-fucking-believable!

Colonel_Kurz

Avatar

Geranimous "Ik ga de film zelf morgen zien maar ben erg benieuwd. Ik hoop dat je niet weer terug gaat krabbelen Kaj. Ik kan er nog steeds niet bij dat je bij The Dark Knight terug kwam op je initiele oordeel van de film. Ik ben benieuwd of bij je eindejaars-lijstjes dit oordeel wel staande blijft."
Terugkrabbelen? Ik zeg deze keer toch niet dat ik het de beste film van het jaar vind - waarbij ik destijds heel flauw films die in 2007 gemaakt waren niet meerekende, en de eerste vier films op mijn uiteindelijke lijst waren zulke films. De volgende twee films kwamen pas na The Dark Knight uit, dus die had ik nog niet gezien toen ik mijn recensie schreef. Daarna kwam toen The Dark Knight op nr. 7. Maar zelfs als ik niet met die ietwat flauwe reserve in gedachten dat statement aan het eind van mijn recensie had gemaakt, is het echt zo vreemd dat ik door de film na de eerste overdondering nog eens te zien en door goed doordachte kritieken van anderen tot een iets genuanceerdere mening kwam?

filmgast

Avatar

Ereptile "Jullie maken me nieuwsgierig XD Ik dacht eerst echt "wat een flutfilm word Inception", maar ik ben van plan hem ook maar open minded te bekijken :P K heb niets gelezen van recenties of clips bekeken (op de trailer na) maar ik hoor niets meer dan positieve reacties erop :D"

Waarom dacht je flutfilm?!



OT: Is al meer dan een jaar een must-see voor mij, en ik ga hem kijken ook!

Geranimous

Avatar

Ik ga de film zelf morgen zien maar ben erg benieuwd. Ik hoop dat je niet weer terug gaat krabbelen Kaj. Ik kan er nog steeds niet bij dat je bij The Dark Knight terug kwam op je initiele oordeel van de film. Ik ben benieuwd of bij je eindejaars-lijstjes dit oordeel wel staande blijft.

Ereptile

Avatar

Jullie maken me nieuwsgierig XD Ik dacht eerst echt "wat een flutfilm word Inception", maar ik ben van plan hem ook maar open minded te bekijken :P K heb niets gelezen van recenties of clips bekeken (op de trailer na) maar ik hoor niets meer dan positieve reacties erop :D

Galu

Avatar

Ik had enorm hoge verwachten en was bang voor een teleurstelling maar die verwachtingen zijn verdubbeld ingelost het lijk wel een droom echt waar.

Ice

Avatar

Oeh ik heb er zin in! Spreek jullie mensen na het weekend!

Galu

Avatar

één woord = WWWWWOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOWWWW. Ik heb nog nooit zo'n goeie film gezien. Dit is cinema!!!!!! Dat verhaal dat scenario allllleees was gewoon AF! WOOOOOOOWW

kaboekie

Avatar

Net terug van de cinema! Deze film is gewoon ge-wel-dig! Zoals in de recensie staat, een echte verademing in deze anders kl*te filmzomer (uitgezonderd Toy Story 3, natuurlijk)

Feoreunn

Avatar

Inderdaad geen vernieuwende actie, maar de scène die je vermeldt vond ik bijzonder opwindend. Verder had ik ook meer een thriller verwacht, dus storen doet dat helemaal niet.

Remco

Avatar

Yep ik ook op zaterdag of zondag T+). Ben benieuwd ga er "open minded" heen omdat ik in het verleden sommige gehypte films weleens zwaar tegen vond vallen dus we zullen zien......

Decepticon

Avatar

Ik heb de recensie niet gelezen zoals gewoonlijk, dat doe ik na tijd wel, maar ik heb erg zin in zaterdag, dat wordt genieten!

SJRSVLDT

Avatar

En daar proost ik op:+ Zondag naar de IMAX :E

Inception

acties