Imagine Me & You (2005)

Een vrij gezapige, niet zo spannende en zelden grappige romantische komedie.

door Kaj van Zoelen om 14:02 in RECENSIES
Imagine Me & You poster
Regie: Ol Parker | Cast: Piper Perabo (Rachel), Lena Heady (Luce), Matthew Goode (Heck), Anthony Stewart Head (Ned) e.a. | Speelduur: 93 minuten

Vorig jaar schreef ik in een recensie dat de twee belangrijkste ingrediënten voor een romantische komedie sympathieke personages zijn, die de kijker betrekken bij hun lot, en een geloofwaardig obstakel dat de twee geliefden tot vlak voor het einde van de film van elkaar gescheiden houdt. Als die zaken goed verzorgd zijn, dan kon je als filmmaker met behoorlijk wat clichés, voorspelbaarheid en onwaarschijnlijkheid wegkomen. Maar hierbij mist nog een belangrijk ingrediënt, en daar ontbreekt het ook iets teveel aan in Imagine Me & You: humor. En dan blijkt toch dat die andere twee factoren niet altijd genoeg zijn voor een geslaagde romantische komedie.

Rachel gaat trouwen met Heck. Terwijl ze naar het altaar loopt, wordt haar blik gevangen door die van bloemiste Luce. Tijdens de bruiloft zien ze elkaar weer en een vonk slaat over. Luce blijkt lesbisch te zijn en stiekem hevig verliefd op Rachel. Ze wil echter het huwelijk van Rachel & Heck niet verpesten. Rachel betwijfelt intussen of dat huwelijk wel zo’n goed idee was en begint langzaamaan gevoelens voor Luce te ontwikkelen. Heck vraagt zich af wat hij verkeert doet en waarom zijn vrouw niet meer met hem naar bed wil sinds ze zijn getrouwd.

Dit verhaal zou op papier de basis kunnen zijn voor een stevig drama of een leuke komedie, maar in de film is weinig drama of komedie terug te vinden. Op twee bijfiguren na valt er weinig te lachen. Anthony Stewart Head is hilarisch als de cynische vader van de bruid, en de kleine Boo Jackson is ook leuk, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op. En dat is zonde, want met meer humor had dit een alleraardigste genrefilm kunnen worden. Want met die andere twee eerdergenoemde ingrediënten zit het redelijk tot goed. Vooral het genoemde obstakel vormt een prima basis hier.

Het is aardig dat voor de verandering alleen de man een obstakel vormt, en niet de homoseksualiteit zelf. Hoewel de moeder van Rachel aan het eind eventjes tegenstribbelt, maakt eigenlijk niemand een probleem ervan, en dat is fijn en vooruitstrevend. Het nadeel is echter dat het de film daardoor aan dramatiek en tragiek ontbreekt. Zelfs de teloorgang van het huwelijk levert niet meer dan één echt dramatische scène op. Deze gezapigheid wordt ook in de hand gewerkt door de acteurs. Piper Perabo is als Rachel wel lief, maar meer ook niet. Verder heeft ze weinig charisma, net als Matthew Goode, die als haar man enigszins charmant maar vooral zouteloos is. Alleen Lena Heady heeft als lesbienne Luce nog wel wat, maar zij en Perabo maken het niet heel aannemelijk dat die paar vrolijke kusjes nu de spannende passie is, waarvoor Rachel haar ietwat saaie man wil verlaten.

Erg goed is de muziekkeuze bij het verplichte happy end. Met Happy Together van The Turtles kan er weinig misgaan. Het is geen toeval dat de titel Imagine Me & You ook de openingszin van dit nummer is. Maar dat maakt van die titel helaas nog geen goede film. Een gezapige, niet zo spannende en spaarzaam grappige genrefilm dus.