Serenity

Serenity (2005)

Avontuurlijke science fiction-film met vaart, actie, spanning, drama en humor.

Leestijd: 3 min 18 sec
Regie: Joss Whedon | Cast: Nathan Fillion (Malcolm Reynolds), Summer Glau (River Tam), Gina Torres (Zoë Warren), Alan Tudyk (Hoban ‘Wash’ Washburn), Chiwetel Ejiofor (The Operative) e.a. | Speelduur: 119 min.

De televisieserie Firefly werd na één half seizoen van de buis gehaald naar aanleiding van tegenvallende kijkcijfers. Bedenker Joss Whedon gaf zijn concept echter niet op en wist studio Universal ervan te overtuigen de film Serenity te financieren, als een vervolg op de geflopte serie. Een fanatieke groep fans van het programma en opvallend hoge DVD-verkoopcijfers hielpen hem hierbij. Whedon maakte eerder de programma’s Buffy the Vampire Slayer en Angel en zijn werk aan het script van Toy Story werd genomineerd voor een Oscar. Serenity is de eerste lange speelfilm die hij zelf schreef én regisseerde. Met dit regiedebuut maakt hij meteen het beste van zijn carrière tot nu toe.

Vijfhonderd jaar in de toekomst is er een galactische Alliantie die de scepter zwaait over het verkende heelal. Aan de randen daarvan bestaan er echter werelden waar de invloed van die grote militaire macht niet zo indrukwekkend is. Deze gebieden zijn enigszins vergelijkbaar met het oude (Amerikaanse) westen. Hier beweegt Malcolm Reynolds zich met zijn transportschip Serenity en diens sympathieke bemanning. Zij stelen en smokkelen regelmatig goederen, maar vervoeren vooral mensen zonder vragen te stellen. Twee van de vaste passagiers brengen iedereen in gevaar doordat één van hen, River, een meisje is met ongekende gaven en krachten, waar de Alliantie gebruik van wil maken. Haar broer bevrijdde haar uit een medisch lab en sindsdien zijn ze al tijden op de vlucht, waaronder al vele maanden aan boord van de Serenity.

De vele personages die de revue passeren worden allemaal sterk gespeeld door de acteurs, die bijna allemaal zes maanden oefening hadden dankzij hun deelname aan de serie. Hierdoor zijn zij erg goed op elkaar ingespeeld, en ontstijgen hun rollen de status van karikaturen, ondanks de beperkte tijd die er is om ze uit te kunnen werken; ze hebben genoeg diepgang om volledig met de personages mee te kunnen leven, wat de film er een stuk spannender op maakt.

Whedons grootste talent is altijd het schrijven van dialogen geweest, en dat element ontbreekt hier niet. Sterke dialogen die de personages en de onderlinge verhoudingen en spanningen goed weergeven zijn doorspekt met scherpe ironie en snedige grappen. Dat laatste maakt van Serenity een complete ervaring: een avontuurlijke science fiction-film met vaart, actie, spanning, drama en veel humor. Het is eigenlijk de film die de Star Wars-prequels hadden moeten zijn, maar niet waren. Vooral een personage als Malcolm Reynolds, die veel overeenkomsten met Han Solo vertoont, werd daarin node gemist.

Behalve aan de oude Star Wars-trilogie doet de film in het laatste stuk ook aan Aliens denken. Vooral de angstaanjagende en onmenselijke Reavers, moordlustige kannibalen waar de bemanning op een gegeven moment ook mee te maken krijgt, zorgen voor een onaflatende spanning en heel wat actie, vergelijkbaar met die in Aliens. Hoewel er heel wat meer geld in de vormgeving van die films werd gestoken, doet Serenity daar nauwelijks voor onder. Vooral het schip zelf is een erg sfeervolle omgeving. Daarnaast is het feit dat het ding er uitziet als een bak roest ook flink vermakelijk.

Whedon heeft zijn best gedaan om de film op zichzelf te laten staan, en dat is ‘m aardig gelukt. Ook mensen die Firefly nooit gezien hebben, kunnen met plezier naar Serenity kijken. Zij die de serie wel gevolgd hebben, zullen de personages en hun onderlinge relaties en achtergronden natuurlijk wel beter kunnen plaatsen en daardoor misschien net iets meer kunnen genieten dan anderen. De kleine details die alles extra leuk maken, zoals het feit dat prostituees in deze intergalactische samenleving aan de top van de maatschappelijke ladder staan, of dat de officiële voertaal eigenlijk Chinees is, gaan bijvoorbeeld zeer waarschijnlijk voorbij aan de kijkers die alleen de film zien, maar dankzij Whedon hoeven zij daar niet onder te lijden en kunnen ook zij veel plezier beleven aan Serenity.