The Village

The Village (2004)

Deze nieuwe film van M. Night Shyamalan begint veelbelovend, maar eindigt zonder die beloftes waar te maken.

Leestijd: 3 min 46 sec
Regie: M. Night Shyamalan | Cast: Bryce Dallas Howard (Ivy Walker), Joaquin Phoenix (Lucius Hunt), Adrien Brody (Noah Percy), William Hurt (Edward Walker), Sigourney Weaver (Alice Hunt), e.a.

M. Night Shyamalan vestigde zich als filmer en scenarioschrijver met het succesvolle en bejubelde The Sixth Sense. Hij volgde met twee films die minder bejubeld werden en ook minder succesvol waren, Unbreakable en Signs, die geschreven, geregisseerd en geproduceerd werden door hemzelf. Wat telkens opviel, is dat ergens in elk van zijn werken een onthulling of meerdere onthullingen werden gedaan, die de films gedeeltelijk of geheel op hun kop zetten. Het zijn deze zogenaamde plottwists die Shyamalan tot een beroemd man maakten en die de afgelopen jaren zijn handelsmerk werden. In The Village valt zo’n plottwist dus ook weer te verwachten. Belangrijker echter dan al het gekeuvel over plottwists is de vraag of Shyamalan, die wederom voor zowel script, regie en productie tekende, de juiste keuzes heeft gemaakt bij het schrijven van zijn verhaal.

Aan het einde van de negentiende eeuw leeft een aantal mensen in een afgelegen dorp dat omringd wordt door een bos. Volgens de ouderen van het dorp (die het voor het zeggen hebben) huizen er in het omringende woud levensgevaarlijke beesten. Zolang er echter geen mens een voet zet in het woud, blijven de creaturen in het bos en laten ze de mensen met rust. Dus is het strikt verboden om het bos te betreden, waardoor het dorp compleet afgesneden is van de bewoonde wereld. Lucius Hunt, een stille jongeman, vraagt echter om toestemming om het woud te betreden, opdat hij nieuwe medicijnen en andere benodigdheden kan halen voor het dorp. Hij is er namelijk van overtuigd dat de wezens zijn pure intenties kunnen aanvoelen en hem daarom met rust zullen laten. De dorpsoudsten, waaronder zijn moeder, geven hem echter geen toestemming. Toch loopt hij op een gegeven moment een stukje het bos in, en meteen ziet één van de wezens hem, waarna hij weer terug naar het dorp rent. Vanaf dat moment veranderen er dingen. ’s Nachts lopen de schepsels door het dorp, schilderen rode strepen (rood is de verboden kleur waar iedereen bang voor is omdat het de beesten zou aantrekken) op de deuren en villen dieren. Hoe lang nog komen de mensen er ongeschonden vanaf?

Het is hier waar Shyamalan voor het eerst in de fout gaat. Zagen de buitenaardse wezens in Signs er al knullig en oncreatief uit, de wezens in The Village zien er helemaal belachelijk uit. Toch zijn ze een beetje eng. Dat is te danken aan het geweldige suggestieve camerawerk en de goede muziek. Veel van de sfeer en spanning van de film worden puur gecreëerd door deze twee dingen, en niet door het verhaal. Maar deze sfeer en spanning worden halverwege compleet overboord gegooid doordat Shyamalan met een plottwist komt die alle angsten verdrijft. Het laatste stuk van de film is voorspelbaar en gespeend van enige gelijkenis met wat je onder een thriller zou verstaan. Hierdoor stroken het eerste en het tweede gedeelte van de film absoluut niet met elkaar en zitten ze elkaar eigenlijk in de weg. Het dramagedeelte kan niet goed uit de verf komen doordat eerder in de film teveel nadruk op de spanning en sfeer ligt, en het thrillergedeelte komt niet goed uit de verf doordat het halverwege voor dood achtergelaten wordt.

Waar het wel erg goed mee gesteld is, is het acteerwerk. Vooral nieuwkomer Bryce Dallas Howard (dochter van Ron Howard) bewijst met deze eerste grote rol dat ze goed kan acteren en het is zeer waarschijnlijk dat zij een mooie filmcarrière voor zich heeft. Zij overtuigt als blinde jonge vrouw die dapperder en sterker is dan alle mannen in het dorp tezamen. Joaquin Phoenix laat zich ook van zijn beste kant zien, evenals Adrien Brody die een zwakbegaafde jongeman speelt die tot van alles in staat is. De oudjes doen overigens niet voor hun jongere tegenspelers onder, met name William Hurt speelt zeer sterk. Het zit eveneens goed met de soms zeer mooie beelden en het krachtige geluid.

Shyamalan bewijst wederom dat hij acteurs goed kan regisseren en dat hij als regisseur en producent een bijzondere visie heeft. Helaas schrijft hij voor zichzelf een ondermaats script dat aan het einde een belachelijke plottwist bevat, waardoor je je als kijker afvraagt waarom je naar de film hebt zitten kijken. Erg jammer, want The Village begint veelbelovend en Shyamalan kan steunen op puike acteurs en actrices, die hij ook nog eens mooi in beeld weet te brengen.