Pieces Of April

Pieces Of April (2003)

Dankzij het subtiele script en de liefdevolle regie is Pieces Of April een bijzonder aangenaam komisch drama.

Leestijd: 3 min 26 sec
Regie: Peter Hedges | Cast: Katie Holmes (April Burns), Derek Luke (Bobby), Patricia Clarkson (Joy Burns), Oliver Platt (Oliver Burns), Alison Pill (Beth Burns), John Gallagher, Jr. (Timmy Burns) e.a.

Peter Hedges, scenarist van onder andere What’s Eating Gilbert Grape en About A Boy, debuteert met Pieces Of April als regisseur, en dat gaat hem goed af. De film werd opgenomen met digitale camera’s, maar dat vergeet je als kijker al gauw zodra Hedges je meeneemt naar de wereld van April en haar familie. Hedges’ moeder overleed zelf aan kanker, wat een bepaalde verhaallijn meer gevoel dan anders meegeeft, hoewel hij zegt dat zijn moeder in niets lijkt op de moeder in de film. De film gaat eigenlijk over hoe snel de tijd ons passeert en hoe weinig we er nog van hebben, maar overgiet dat gegeven met een heerlijk tragikomisch sausje. Katie Holmes bewijst als April definitief dat ze de televisiesterrenstatus ontstegen is in deze zeer prettige film.

April is een jonge vrouw die haar familie heeft uitgenodigd voor een Thanksgiving-avondmaal, hoewel ze al jarenlang niet goed overweg kan met haar moeder en jongere zus en ze het zwarte schaap van de familie is. In het begin bijgestaan door haar vriendje Bobby begint ze aan de voorbereidingen voor het diner, maar al snel moet hij de stad in voor een boodschap. Ondertussen gaat haar familie samen in de auto op weg naar het voor hen verre New York, waar April woont. Het diner is erg belangrijk omdat Aprils moeder Joy stervende is en dit etentje daardoor wel eens de laatste ontmoeting tussen moeder en dochter zou kunnen zijn. Tot Aprils wanhoop blijkt de oven waar ze haar kalkoen in moet doen niet te werken. Ze moet in haar flatgebouw op zoek naar hulp bij haar culinaire probeersels en dat is niet gemakkelijk in New York. Terwijl zij haar uiterste best doet om de maaltijd op tijd klaar te krijgen, heeft haar moeder ernstige twijfels over deze afspraak, bang als ze is voor wederom een slechte ervaring met haar dochter in de hoofdrol. Haar man laat haar echter niet vertrekken en haalt haar herhaaldelijk over om vol te houden en niet het minste te verwachten.

Dit verhaal lijkt erg zwaar en misschien zelfs redelijk heftig, maar dat is het allerminst. Dankzij een subtiele verteltrant en een paar komische verwikkelingen en leuke personages blijft Pieces Of April ondanks de onderwerpen die hij aansnijdt toch redelijk licht en goed verteerbaar. Grappen rond een zwart kokend koppel, een neuroot met een prachtige oven en een Aziatische familie die geen Engels spreekt zorgen voor een luchtig geheel. Het zijn echter niet de grappen die als afleiding van het drama dienen, maar de algehele fijnzinnigheid van het script die de film zo aangenaam maakt om naar te kijken.

Het fijne acteerwerk tilt de film ook nog eens naar een hoger plan. Holmes is innemend als het meisje April dat niet kan koken maar nu opeens een groot diner wil organiseren en Luke is charmant als haar vriendje dat zo zijn eigen problemen heeft. Patricia Clarkson levert de beste prestatie als de pessimistische, gefrustreerde en vooral doodzieke Joy. Platt geeft genoeg tegenwicht als haar grappige echtgenoot die de familie bij elkaar probeert te houden en iedereen op tijd bij April probeert te krijgen. De andere castleden met een aanzienlijke rol kwijten zich ook goed van hun taak. Sean Hayes, bekend van zijn rol als flamboyante homoseksueel in Will & Grace, ruilt dat flamboyante hier in voor iets neurotisch wat voor enkele komische momenten zorgt.

Peter Hedges weet in Pieces of April een plezierige sfeer te scheppen en ondersteunt die met passende muziek. Zijn soms zeer scherpe dialogen geven de film ook zeker extra kwaliteit. Zware thema’s komen voorbij, maar ze krijgen nooit de overhand en het familiegevoel overheerst. April maakt, terwijl ze voor haar eigen familie probeert te koken, kennis met andere gezinnen, en leert uiteindelijk beide te waarderen tijdens een mooi, toepasselijk slot. Dankzij het subtiele script en de liefdevolle regie van Hedges is Pieces Of April een bijzonder aangenaam komisch drama, en één van de betere films van dit jaar.