Quiz Lady [Disney+]

Quiz Lady [Disney+] (2023)

Actrices Sandra Oh en Awkwafina geven zich helemaal in deze slapstickachtige komedie.

Leestijd: 2 min 40 sec
Regie: Jessica Yu | Scenario: Jen D'Angelo | Cast: Sandra Oh (Jenny Yum), Awkwafina (Anne Yum), Will Ferrell (Terry McTeer), Jason Schwartzman (Ron Heacock), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2023

In de komedie Quiz Lady dwingt de vrolijke, wat naïeve Jenny haar slimme zusje om mee te doen aan haar favoriete televisiequiz. Hun tegengestelde karakters zorgen voor grappige frictie. Het enthousiaste spel van de acteurs maakt van een niet memorabel verhaal toch iets vermakelijks. Vooral de onbesuisde Sandra Oh overtuigt met haar lijfelijke humor.

De onopvallende kantoorbediende Annie Yum is verslaafd aan een kennisquiz op televisie: Can't Stop the Quiz. Ze kijkt het iedere dag met haar hondje Mr. Linguini aan haar zij. Op een dag belt een verzorger van het tehuis waar haar moeder woont, met de mededeling dat mama Yum is weggelopen. Wanneer Annie verhaal gaat halen in het tehuis is haar oudere zus Jenny er ook. Die is in alles haar tegenpool. Anders dan de serieuze Annie gedraagt Jenny zich als een tiener, en zo kleedt ze zich ook.

Jenny heeft even geen woning dus trekt ze bij Annie in. Daar ziet ze hoe goed haar zus is in het spelen van haar favoriete quiz. Terwijl Annie het ene goede antwoord na het andere geeft, filmt Jenny haar stiekem. Ze post het filmpje online en haar zus gaat viraal. Mama Yum blijkt te zijn gevlucht naar China in verband met gokschulden. Een schuldeiser ziet het filmpje van Annie, kidnapt haar hond en eist flink wat losgeld. Er zit nog maar een ding op: haar lievelingsquiz winnen.

Het eenvoudige en voorspelbare plot van Quiz Lady lijkt op dat van een kinderfilm. Gelukkig tillen de goed gecaste acteurs het naar een hoger plan. Awkwafina bewees al in Crazy Rich Asians om over een strakke timing te beschikken, en hier is dat niet anders. Ze maakt van de ingedutte Annie een aandoenlijk personage. Bovendien blijft ze overeind naast een hilarische Sandra Oh. Vanaf de eerste scène bewijst Oh dat ze naast andere speelstijlen ook met slapstick uit de voeten kan.

Haar schaamteloze spel is innemend. Dat deed ze eerder al in Killing Eve, hetzij op wat onderkoelde wijze. Deze keer toont ze haar innerlijke clown, en die mag er zijn. Haar fysieke humor is aanstekelijk. Wanneer ze zich verslikt in een visgraat en iemand bij haar de heimlichmanoeuvre toepast, gaat ze er helemaal voor.

Will Ferrell als quizmaster is ook slimme casting. Hij speelt eigenlijk altijd min of meer dezelfde rol. Laatst nog als CEO van Mattel in Barbie. Maar welk kostuum hij ook aantrekt, zijn ironische blik gaat niet snel vervelen. Jason Schwartzman, onder meer bekend van de films van Wes Anderson, doet als te fanatieke quiz kandidaat niet voor Ferrell onder. Zijn lach en knipoog naar het publiek na ieder goed antwoord zijn heerlijk tenenkrommend.

Soms mikt de film op ontroering, zoals wanneer blijkt dat de zussen meer met elkaar gemeen hebben dan ze dachten. En enkele korte gesprekken over stereotyperingen en racisme fungeren als serieuze rustpuntjes naast alle gekkigheid. Maar de film is in de eerste plaats een basale komedie. Met een triviaal verhaal als een vehikel voor getalenteerde acteurs om eens ongehoord te kunnen schmieren.

Quiz Lady is te zien bij Disney+.