In 2014 gaf Monique Nolte met haar documentaire Het Beste voor Kees een inkijkje in het leven van Kees, een man met autisme die het ouderlijk huis nooit verlaten heeft. Negen jaar later liet Nolte met het vervolg Kees Vliegt Uit ons getuige zijn van de eerste stappen die Kees ondernam om toch op zichzelf te gaan wonen. Een enorm ingewikkelde opgave, maar geen onmogelijke zo blijkt in Kees Vliegt Écht Uit, Nolte's nieuwste film.
Al in de eerste minuut krijg je enorm veel bewondering voor het geduld en doorzettingsvermogen van Nolte en haar team. Kees vraagt Monique om niet meer zulke moeilijke vragen te stellen en haar waffel te houden. Dat is nog eens een openingsscène. Hopelijk vat het team de opmerking niet persoonlijk op. Toch was het wel Kees zelf die Nolte vertelde over een grote stap die hij binnenkort gaat zetten, zo blijkt uit een bericht dat via voice-over door Kees voorgelezen wordt. "Beste Monique, het is zover. Ik ga nu echt uitvliegen." De vertrouwensband tussen Kees en Nolte is er nog steeds.
Wie de vorige films heeft gezien, zal Kees Vliegt Écht Uit met een sceptische blik aanvliegen. Dit pessimisme wordt al snel weggenomen. Kees heeft een verhuisdatum gepland, voert serieuze gesprekken met zijn ouders over de veranderende situatie en is zich - zoals we dat inmiddels van Kees gewend zijn - enorm bewust van de emoties die daarbij komen kijken. Hij beseft en benoemt hoe spannend het voor hemzelf is en hoe moeilijk het ook voor zijn ouders zal zijn, als ze straks niet meer met zijn drieën in één huis wonen. De camera is getuige, Nolte stelt zoals afgesproken geen vragen.
Wanneer een verhuiswagen in beeld komt, is er geen ontkomen meer aan. Kees gaat écht verhuizen naar zijn eigen woning. Deze gebeurtenis gaat natuurlijk gepaard met een hoop gevloek en gezucht. Ondanks dat dit niet meer als een verrassing komt, weet Nolte opnieuw sympathie en compassie voor Kees op te roepen. En het maakt je toch ook weer een beetje aan het lachen. Kees blijft een boeiend figuur om naar te kijken en te luisteren.
Kees Vliegt Écht Uit volgt Kees tijdens de eerste periode die hij in zijn eigen woning doorbrengt. Nog steeds houden het weer en het klimaat hem enorm bezig. Verhitte gesprekken vervagen af en toe en worden vervangen door klassieke muziek, die de emoties van Kees weergeven. Een uitstekende keuze: de dramatische tonen laten je voelen wat er in de binnenwereld van Kees omgaat. En daar gebeurt nogal wat.
Achter het op zichzelf wonen gaat een grotere kwestie schuil. Hoe ga je om met de veranderlijkheid en de vergankelijkheid van het leven als je graag wilt dat dingen hetzelfde en voorspelbaar blijven? De ouders van Kees zijn de jongste niet meer en dat is nu wel echt te merken. Al blijft Kees in eerste instantie in een ontkenningsfase hangen, tot op het moment dat er niets meer te ontkennen valt. Verwarring en wanhoop slaan toe, al blijft Kees een kei in het verwoorden van zijn gedachtes en angsten.
Hoe moeilijk verandering en een nieuw begin maken soms ook lijkt, soms blijkt het achteraf wel mee te vallen. Of zelfs iets goeds te brengen. Een nieuwe verandering staat Kees al op te wachten en hoe hij daarmee zal omgaan, is binnenkort in een nieuwe film te zien, verklapt het einde van Kees Vliegt Écht Uit alvast.
Kees Vliegt Écht Uit is te zien bij Videoland.