Wasp Network [Netflix]
Recensie

Wasp Network [Netflix] (2019)

Mooi gemaakte spionagethriller zou gebaat zijn bij veel langere speeltijd.

in Recensies
Leestijd: 2 min 45 sec
Regie: Olivier Assayas | Scenario: Olivier Assayas | Cast: Penélope Cruz (Olga Salanueva), Édgar Ramírez (René Gonzalez), Wagner Moura (Juan Pablo Roque), Gael García Bernal (Gerardo Hernández), Ana de Armas (Ana Magarita Martinez), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Jaar: 2019

In 1990 was na de val van de Sovjet-Unie de Koude Oorlog voorbij. Maar niet voor Cuba. Voor Cuba waren de jaren negentig nog een decennium van spionage, contraspionage en terrorisme. Voor- en tegenstanders van het regime infiltreren elkaar in Miami, terwijl de FBI en de CIA er zich ook nog tegenaan bemoeien. Genoeg voer voor een fantastische miniserie, of zelfs een serie met meerdere seizoenen. Helaas duurt Wasp Network slechts twee uur, te weinig tijd om het complexe verhaal vol twists en de boeiende personen die daarin verwikkeld raken recht aan te doen. Zeker in de context van regisseur Olivier Assayas' oeuvre stelt het bij tijd en wijle uitstekende Wasp Network toch teleur.

Olivier Assayas liet tien jaar geleden met Carlos zien dat hij een prachtige miniserie kan maken over mensen die bereid zijn te sterven voor een ideaal. Hij toonde het harde werken, maar ook de manier waarop zij naasten meesleuren in hun gevaarlijke wereld. Assayas is zowel in Carlos als in Wasp Network (en in Après Mai) vooral geïnteresseerd in het raakpunt tussen het politieke en het persoonlijke. Het zijn allemaal verhalen over mensen die zo toegewijd zijn aan 'de zaak' dat het hun leven en dat van hun geliefden volledig bepaalt.

René Gonzalez (Edgar Ramirez, die ook de hoofdrol in Carlos speelde) is zo iemand. In 1990 verruilt hij Havana, de hoofdstad van Cuba, voor Miami. Daar raakt hij betrokken bij anti-Castro-groeperingen die een contrarevolutie willen en dat bekostigen met drugshandel. Ondertussen zien we zijn in Cuba achtergelaten vrouw Olga allerlei soorten werk doen om nog rond te kunnen komen en voor hun dochter te zorgen. Het eerste uur van de film verdeelt de aandacht over hun parallelle levens in Miami en Cuba en dat van Juan Pablo Roque, die ook naar Miami vertrekt en daar met Ana Margerita trouwt, terwijl hij samenwerkt met René.

De eerste helft zit qua opbouw goed in elkaar en bevat nog een goede mix van persoonlijke momenten, spanning en politieke geschiedenis. Dit komt allemaal mooi samen in bijvoorbeeld de bijzondere bruiloftssequentie. Het zou een mooie aanzet voor een serie geweest kunnen zijn. Naar verluidt had Assayas oorspronkelijk een veel langer script geschreven, genoeg voor in ieder geval een miniserie, maar moest dat vanwege geldgebrek en een moeizame productie bijstellen. Netflix kwam pas om de hoek kijken voor de distributie nadat de film al in Venetië in première was gegaan.

De tweede helft zit echter zo complex in elkaar, met plottwists, sprongen heen en weer in de tijd en een flinke lading historische context, dat de personages ondergesneeuwd raken of zelfs uit de film verdwijnen. Er is geen ruimte meer voor adempauzes of kleine momenten. Enige emotionele binding is puur aan de acteurs te danken. Assayas gebruikt zelfs voor het eerst in zijn carrière een voice-over, omdat er nu eenmaal flink wat uitgelegd moet worden. Ook in dit tweede uur zitten nog wel een aantal sterke scènes en momenten, maar het eindresultaat is minder dan de som der delen.


Wasp Network is sinds 19 juni te zien bij Netflix.