Vampire Academy

Vampire Academy (2014)

Gaat dit de opvolger van de Twilight-reeks worden?

Leestijd: 2 min 6 sec
Regie: Mark Waters | Cast: Zoey Deutch (Rose Hathaway), Lucy Fry (Lissa Dragomir), Olga Kurylenko (directrice Kirova) Gabriel Byrne (Victor Dashkov), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2014

Het succes van de Twilight-reeks is niet onopgemerkt gebleven. Het wachten was dus op nieuwe pogingen van Hollywood om hetzelfde publiek naar de bioscoop te trekken. Een nieuwe boekenreeks over tienervampiers bood uitkomst. Schrijfster Richelle Mead bracht al zes delen uit en heeft er inmiddels nog meer aangekondigd. Met de verfilming van het eerste deel, Vampire Academy, hadden de makers ongetwijfeld lucratieve plannen voor ogen. Maar op deze manier gaan ze waarschijnlijk niet ver komen.

Vampire Academy opent al stroef en moeizaam, met een vertelstem die de kijker op de hoogte moet brengen van de nieuwe fantasiewereld. Heel ingewikkeld is het verhaal niet eens, maar het wordt zo rommelig en onhandig gebracht dat het zeker tot halverwege nog een probleem is om alles helder voor ogen te krijgen. Spannend of intrigerend wordt de film daardoor eigenlijk nooit.

Zoals eerder in de Twilight-reeks draait het hier om vampiers die zich zowel bezighouden met middelbareschoolproblemen als een eeuwenoude strijd tussen verschillende partijen bloedzuigers. Weerwolven komen er ditmaal niet aan te pas. Hier bestaat de wereld uit twee vampierfronten; de koninklijke Moroi en de boosaardige Strigoi De Dhampir-groep (half mens, half vampier) moet zien te voorkomen dat de Strigoi de macht overnemen. In Vampire Academy is hoofdpersoon Rose zo’n Dhampir, en haar beste vriendin een Moroi-prinses die als directe troonopvolgster in levensgevaar is. Op school wordt duidelijk dat er Strigoi actief zijn, maar wie dat precies zijn weet Rose niet.

De mix van tienerfilm en spannende fantasy kan na vijf delen Twilight en zeven delen Harry Potter moeilijk nog origineel of verrassend worden genoemd. Maar dat is niet eens het echte probleem van Vampire Academy. Een clichématig verhaal is tot daar aan toe, maar het is in dit geval ook nog eens in een rommelig scenario gepropt. Dialogen krijgen regelmatig iets lachwekkends doordat alles letterlijk uitgesproken wordt.

Zelfs voor kijkers die zich wisten te vermaken met Twilight zou dit dus nog wel eens een lastige zit kunnen worden. Regisseur Mark Waters (Mean Girls) is zo druk bezig met de boel uitleggen dat er verder weinig te beleven valt. De personages zijn vlak (jammer voor hoofdrolspeelster Zoey Deutch, die het best leuk doet) en de spanningsopbouw is beroerd. De cliffhanger op het einde laat zien dat de makers nog lang niet klaar zijn met Vampire Academy. De vraag is of betalende bezoekers daar ook zo over denken.