Quiz

Quiz (2012)

De nieuwe thriller van Dick Maas zit vol met slechte grappen, houterig acteerwerk en een dramatisch script: zoals we van hem gewend zijn dus.

Leestijd: 2 min 45 sec
Regie: Dick Maas | Cast: Barry Atsma (Leo Vandermolen), Pierre Bokma (De man), Kim van Kooten (Sandra), Hanna Verboom (Louise), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2012

Zo veel ophef als rond zijn vorige film Sint zal Quiz niet veroorzaken. Dick Maas zal er vast van balen dat er nu geen Johan Nijenhuis is die waarschuwt voor de schadelijke invloed op tere kinderzieltjes. Dat is in dit geval ook niet nodig, want Quiz is voor Dick Maas’ begrippen een redelijk ingetogen film. Meer dan de helft van de film speelt zich namelijk af in een Italiaans restaurant met twee mannen die tegenover elkaar zitten.

Quiz begint met een spelshow gepresenteerd door Leo Vandermolen. ‘Klaar voor onder water’ is een programma waarin iemand vragen moet beantwoorden terwijl zijn/haar partner onder water de adem probeert in te houden. Barry Atsma’s personage heeft na een aantal jaren genoeg van deze baan en wil iets anders. Om het einde van het programma te vieren, wil hij samen met vrouw en kind gaan dineren in zijn favoriete Italiaanse restaurant. Als hij daar een tijdje zit, komt er plotseling een vreemde man binnen die tegenover hem gaat zitten en de rol van quizmaster op zich neemt. Hij blijkt vrouw en kind van Atsma ontvoerd te hebben.

Dat is een heel aardig uitgangspunt dat, mits goed uitgevoerd, tot een best redelijke thriller had kunnen leiden. Probleem is dat het hier niet goed wordt uitgevoerd. Bij Dick Maas weet je wat je krijgt: platte humor, over de top actie en een verhaal dat je niet erg serieus moet nemen. Dat kan soms best leuk werken zoals in Flodder of De Lift, maar in Quiz gaat het vooral irriteren.

Alleen al die spelshow die het uitgangspunt van de film vormt: het moet een soort satirische verwijzing naar het huidige televisieklimaat zijn, maar Maas legt het er zo dik bovenop dat het aanvoelt als minachting voor de kijker. Zoals wel vaker bij Maas is het grootste probleem van de film het scenario. Alles wordt tien keer uitgesproken en het woord subtiliteit komt blijkbaar niet in Maas’ woordenboek voor. Zaken die in een beginnerscursus scenarioschrijven worden geleerd (laat de personages nooit benoemen wat ze zien, dat kan de kijker zelf ook wel uitmaken) worden door Maas stelselmatig genegeerd. Het roept de vraag op waarom er subsidie wordt uitgetrokken voor een film die zo amateuristisch in elkaar zit.

Ook het duel tussen Barry Atsma en Pierre Bokma, toch twee van de beste acteurs van Nederland, weet onvoldoende te biologeren. Vooral Bokma heeft het duidelijk naar zijn zin als gestoorde stalker, maar zijn personage is zo eendimensionaal en saai dat er ook voor hem weinig eer te behalen valt. Het acteerwerk is op de hoofdrolspelers na sowieso van een zeer bedenkelijk niveau. En wat de huisband en barvrouw van het programma Voetbal International in de film doen, is volstrekt onduidelijk.

Dat alles zorgt ervoor dat Quiz geen moment spannend wil worden, een pretentie die de film wel wekt. De spanningsopbouw is matig, het publiek kan niet meeleven met de bordkartonnen personages en je hebt geen moment het gevoel te kijken naar echte mensen. Alles in de film voelt ‘nep’ aan, net zoals de overdreven actiescènes die volledig misplaatst zijn. Quiz is een film die op alle fronten faalt. Meer valt er echt niet van te maken.