Bad Teacher

Bad Teacher (2011)

Ondanks Diaz' natuurlijke charisma is Bad Teacher een vermoeiende zit.

Leestijd: 2 min 56 sec
Regie: Jake Kasdan | Cast: Cameron Diaz (Elizabeth Halsey), Justin Timberlake (Scott Delacorte), Jason Segel (Russell Gettis), Lucy Punch (Amy Squirrel), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2011

Cameron Diaz - het begon allemaal zo grappig en veelbelovend met The Mask en later natuurlijk There's Something About Mary, maar tot succesvolle hoofdrolspeelster heeft ze het eigenlijk nooit weten te schoppen. In Bad Teacher speelt ze weer eens zo'n hoofdrol, dit keer als lakse en geldbeluste docent. Helaas zal ook dit hoogstwaarschijnlijk geen succes gaan worden, want het slaat allemaal nergens op en het is maar zelden grappig.

Nadat haar steenrijke verloofde de relatie beëindigt staat Elizabeth er alleen voor. Ze werkt als lerares op een middelbare school, maar niks kan haar minder schelen dan haar leerlingen of haar werk. Ze is meedogenloos, luidruchtig en vloekt er op los. Ze drinkt, wordt regelmatig high en wil niets liever dan opnieuw een rijke man aan de haak slaan, zodat ze kan stoppen met haar waardeloze baan. En dus zet ze alles op alles om haar rijke en knappe college Scott voor zich te winnen. Haar middel: grotere borsten. Ondertussen moet ze de concurrentie aangaan met haar overenthousiaste collega Amy terwijl gymleraar Russell onophoudelijk avances blijft maken.

Iedereen kan begrijpen dat het plot niet de kracht van de film is; het is tenslotte maar een komedie. De humor zal moeten komen van de acteurs en de grappen in het scenario, dat werd geschreven door Gene Stupnitsky en Lee Eisenberg, beiden al jaren succesvol als schrijvers van de serie The Office US. De heren brachten eerder het scenario van het matige Year One en leveren helaas ook dit keer geen fatsoenlijk materiaal af. De bedachte scènes zijn voornamelijk flauw of ronduit absurd (in de slechtste vorm) en de dialogen missen scherpte en goede oneliners. Met grove teksten voor Diaz' personage alleen ben je er namelijk niet.

Wat regisseur Jake Kasdan te verwijten valt, is het ontbreken van enige richting in het zwalkende scenario. Daarnaast was hij niet in staat om van het centrale personage Elizabeth iemand te maken om wie je je als kijker ook maar één seconde bekommert dan wel kan lachen. Helaas is ze vooral sneu en vermoeiend om naar te kijken. Opvallend, want Kasdan heeft inmiddels toch redelijk wat ervaring opgebouwd als komedieregisseur. Zo was hij eerder verantwoordelijk voor het absurde, maar vermakelijke Orange County en Walk Hard: The Dewey Cox Story dat hij samen met Judd Apatow schreef. Uit diens stal komt ook Jason Segel die doorgaans min of meer hetzelfde speelt, maar daarmee Bad Teacher wel in positieve zin helpt. Zijn personage is misschien wel de enige in de hele film om wie gelachen kan worden en die een duidelijk karakter heeft. Van Elizabeth en Scott kan dat allerminst gezegd worden.

Hun personages zijn inspiratieloos en missen logica in hun opmerkingen en handelingen. Dit heeft eigenlijk alleen te maken met het scenario, want Diaz en Timberlake maken er het beste van. Dat Elizabeth zo nu en dan nog op enige sympathie van het publiek kan rekenen, is volledig te danken aan Diaz’ natuurlijk charisma. Timberlake speelt een vreemd soort rijkeluiszoontje met het hart op de goede plaats. Zijn personage is vooral heel raar en irritant maar Timberlake weet ons tenminste te doen vergeten dat hij zanger is en dat is voor hem al een hele prestatie. Het is aan Diaz, Segel en Timberlake te danken dat de film nog enigszins de moeite waard blijft. Lachen kan uiteindelijk vooral vanwege de treurigheid en troosteloosheid van de film als geheel.