Source Code (2011)

Regisseur Duncan Jones maakt een prima blockbuster ondanks een matig uitgewerkt futuristisch uitgangspunt.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Thomas Hermssen om 17:52 in RECENSIES
Source Code poster
Regie: Duncan Jones | Cast: Jake Gyllenhaal (Colter Stevens), Michelle Monaghan (Christina Warren), Vera Farmiga (Colleen Goodwin), Jeffrey Wright (Dr. Rutledge), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2011

Na het indrukwekkende Moon komt regisseur Duncan Jones nu met Source Code, een film waar hij niet aan mee schreef en die in alles een blockbuster ademt. Hoofdrolspeler Jake Gyllenhaal wordt wakker in een trein. Hij weet een aantal dingen zeker: hij is militair Colter Stevens en was bezig met een helikoptermissie in Afghanistan. Hoe hij in de trein komt en wie de mensen om hem heen zijn, is voor hem totaal onduidelijk. Dit gegeven is een intrigerend uitgangspunt, maar de makers lijken helaas weinig waarde te hechten aan een plausibele verklaring of gepaste uitwerking.

Militair Colter Stevens ontwaakt in de trein waar hij niemand herkent, terwijl de mooie dame tegenover hem, hem wel lijkt te kennen als iemand anders. Hij bevindt zich in het lichaam van iemand anders, maar voor hij dat goed en wel beseft, ontploft de hele trein met alle passagiers erin. Colter ontwaakt vervolgens in een isolatiekamer, ingesnoerd op een stoel in zijn militaire gevechtstenue. Hij heeft nog steeds geen idee wat hem overkomt, behalve dat hij toegesproken wordt door commandant Colleen Goodwin. Zij plaatst hem terug in de trein met als missie: ontdek wie de terroristische aanslag op de trein pleegde. Colter kan de simulatie zo vaak beleven als hij wil en gaat daarbij steeds meer op zoek naar zijn persoonlijke voordelen met dit terugspringen in de tijd.

Net als bij een film als Paycheck, waarin menselijke geheugens gewist kunnen worden, is het uitgangspunt intrigerend maar vanaf het begin ook wankel. Want weten de makers een plausibele verklaring te berde te brengen en belangrijker, wil je dat als kijker gedurende de film accepteren? Bij Source Code maken de makers zich er wel erg makkelijk vanaf door een paar keer woorden als parabolen en kwantumfysica te noemen. Daarmee moeten we het als kijker doen. Het is enerzijds jammer, maar anderzijds ook wel begrijpelijk aangezien het uptempo Source Code vooral wil vermaken. En dus zit de film vol met heerlijke shots waarbij de camera over, door en langs alles vliegt. De montage en soundtrack zijn beide ook volgens de blockbustermaatstaven: flitsend, met hoog tempo maar zonder te veel aandacht op te eisen.

Source Code bevat elementen uit diverse films en is een soort kruising van Groundhog Day en Inception. Allemaal zijn ze goed gemaakt, maar wat bij Source Code ontbreekt in vergelijking met deze films is iets nieuws of gedurfds. Toch stoort dat niet tijdens het kijken, daarvoor ligt het entertainmentniveau ruimschoots hoog genoeg.

Jake Gyllenhaal heeft slechtere rollen gespeeld, maar ook zeker betere. Het lijkt een tussendoortje voor hem, want in zijn rol hoeft hij weinig meer te doen dan rondrennen en verbaasd om zich heen kijken. Ook het personage van tegenspeelster Michelle Monaghan blijft aan de oppervlakte, maar zij weet hoe dan ook een intelligente doch aantrekkelijke Christina neer te zetten. Het personage van Vera Farmiga maakt nog de meeste ontwikkeling door en dat weet ze in de bijrol die ze heeft treffend subtiel neer te zetten.

Jones lijkt het plot zelf ook niet erg serieus te nemen. Dat blijkt ook wel uit het makkelijke en afgeronde einde. Het element van de mindfuck ontbreekt, zoals dat bijvoorbeeld wel bij Inception aanwezig was. Het is jammer want bij films als deze geeft dat de kijker nog wat denkvoer mee voor onderweg. Bij Source Code weet je bij het verlaten van de zaal eigenlijk vooral nog dat je anderhalf uur vermaakt bent.

27 Reacties

filmjunky

Ga er zaterdag heen!
:W pathe unlimited :W

Masterbrain

Hahaha wat loopt Nederland achter zeg had deze film al Eind April in Antwerpen gezien.

Over de Film

Het Idee is te vergelijken met The Matrix , Inception en Spice Odyssy 2000.De film z'n opbouw is wel wat gelijk Razend agressief spannend als
zoekend huh tegelijk ,want het had beter gekund om eerst iedereen voor te stellen hoe de hoofdpersonage in zo een situatie terechtkwam en zijn verleden etc,maar goed als je de openings scene hebt bekeken dan ben je gauw al weg van de Opbouwstructuur en zit je op de punt van je stoel en verbazend en speculerend naar de dader te zoeken elke keer dezelfde scene word wel af en toe wat hobbelig ,maar de reggie heeft het zo ingesteld dat het de kijker blijft boeien.Wat de film juist zo leuk maakt is wanneer met de tijd de film zijn The End nadert ,wordt het nagelbijten en hopend op een goede afloop
en begin je te fanataseren wat er de komende minuten van de film zal
gaan gebeuren........... en Afterall a Happy ending.:)

Pure Entertaiment

Bizar vond ik de gedachte toen ik de zaal uitliep dat ik bomvol momenten herrinerde die ik graag zou overdoen en ik moet zeggen dat deze vooral deze film mij aan denken en handelen heeft gezet om de fouten in mijn verleden goed te maken.

een dikke aanrader

BatMotor

Ik ga ook naar deze film.

benjamin

Al lang geleden gezien en mij uitstekend geamuseerd. De nieuwe Inception is het net niet geworden, maar wie zich graag amuseert zonder dat het verhaal compleet hersendood is, zal een leuke avond beleven.

Acer

Source Code is een spannende film, ook al enige tijd geleden gezien. Nam me vrijwel gelijk mee als kijker en werd direct nieuwsgierig naar het verhaal/complot. Wat ik lichtelijk vervelend begon te vinden is telkens de herhaling van het moment, dat hij terug wordt gezet. Ik vind dat Vera Farmiga & Jake Gyllenhaal het prima samen doen en de film wat extra's geven. Ook is het einde, toch wel apart omdat ik dacht dat deze ook anders zou aflopen. Dus is "Déjà vu" achtig je ding, dan moet je deze zeker kijken. Film scoort verder een gezonde zeven voor mij.

PKP

Morgen maar eens checken dan!

Rem

Ik vond hem toch wel beter dan hier wordt beschreven in de recensie hoor. Voor het verhaal vond ik de positieve invalshoek toch wel vernieuwend. Of even mijn bijdrage op het forum over de film:

Prima breinbreker. Geweldig plot. Best ingewikkeld en duister gegeven. Maar het wordt met een best opvallende invalshoek benadert door Jones. Hoop, romantiek, een hoop spanning en zelfs humor worden op geniale wijze toegevoegd aan het ingewikkelde verhaal. De voor de hand liggende aanpak wat is de Amerikaanse defensie toch een wespennest zeg is slechts bijzaak in deze grootse film. Tel daar bij op een stel geniale acteurs die hier op hun best zijn, een paar sterke actiemomenten, goede montage, een mooie omgeving en geniale wendingen aan toe en je hebt een film die zich op alle fronten geweldig te noemen is. Een meesterwerk.
9,3/10

11qqaazz

Toch snap ik het einde niet....zit hij nou nog steeds in de source code, of is hij er uit ontsnapt?

benjamin

11qqaazz "Toch snap ik het einde niet....zit hij nou nog steeds in de source code, of is hij er uit ontsnapt?"

Gebruik nu eens een spoiler als je vragen over het einde stelt.

Rem

Hoe bedoel je dat precies over het einde? Volgens mij heeft hij nu een andere identiteit overgenomen. Die van die vriend van Christina. Uiteindelijk wordt zijn brein wel weer gebruikt voor de Source Code, omdat hij op dat moment weer aan het begin van een taak staat. Chronologisch geloof ik parallel aan de taak waar de film om gaat. Hij is op dat moment de eerste en misschien wel enige geschikte testpersoon.

11qqaazz

En waarom is hij dan die gast geworden? En waarom is de realiteit veranderd, omdat de realiteit van de simulatie veranderd is?

Straka

Het einde is een teleustellende kunstgreep om een happy end te verkrijgen: De kijker wordt voorgehouden dat Colter iedere keer een sprong maakt naar een 8 minuten durende source code simulatie, dit blijkt uiteindelijk een sprong naar een parallel universum te zijn waarin Colter als bodysnatcher in een andere identiteit verder leeft.

13204

Vond deze film persoonlijk weinig aan. Heb hem in de sneak gezien, had in eerste instantie wel een positief vooruitzicht maar naar mate de film vorderde vond ik het toch wel een beetje tegenvallen. En zoals bij veel films van om en nabij de 90 minuten had ik ook bij deze film weer een onvoldaan gevoel. Maar dat heb ik wel vaker bij film die 90 minuten duren.

Leuk concept maar meer dan een tussendoortje is het voor mij niet geworden.

VLT

Kan niet tippen aan Duncan Jones' eerste film maar dat was dan ook een pareltje (Moon). Source code daarentegen is dit al veel minder. Weer eens een film waarin tijd, paralelle universa etc de hoofdrol spelen..niets nieuws dus en zeker ook niet voor jake gyllenhaal (remember donnie darko).
Het herhalen van het moment waar het allemaal om draait werd me -ondanks de poging van jones om dit vlot te laten overkomen- toch al rap beu. Het deed me regelmatig wat denken aan vantage point.

Jammer genoeg was de dader voor mij al rap te herkennen.
De overige cast op jake na kon mij niet bekoren maar gelukkig was er toch nog de dosis spanning af en toe die het nog al bij al de moeite maakt om deze mee te pikken.

patrick_h

Straka "Het einde is een teleustellende kunstgreep om een happy end te verkrijgen: De kijker wordt voorgehouden dat Colter iedere keer een sprong maakt naar een 8 minuten durende source code simulatie, dit blijkt uiteindelijk een sprong naar een parallel universum te zijn waarin Colter als bodysnatcher in een andere identiteit verder leeft."
Probleempuntje is dan weer wel: Colter kan alleen in het andere lichaam springen doordat de aanslag op de trein uitgevoerd is. Als hij uiteindelijk de aanslag verijdelt, blijf hij dus in zijn eigen lichaam, terwijl zijn opdrachtgever de volgende geschikte crisis afwacht. Maar toch zit hij ook in het andere lichaam. (Dit is hetzelfde dilemma als dat van terug in de tijd reizen en je moeder vermoorden.) Ik zie het als een probleempuntje, maar Duncan Jones eigenlijk niet, zie hier.
David Bordwell heeft ook een interessant stuk geschreven (link) over hoe de vertelstructuur van Source Code eigenlijk heel conventioneel is, just om te zorgen dat iedereen er met zijn hoofd bij kan blijven.
(Of moet ik de links tussen spoilertags zetten?)

Straka

patrick_h "Probleempuntje is dan weer wel: Colter kan alleen in het andere lichaam springen doordat de aanslag op de trein uitgevoerd is. Als hij uiteindelijk de aanslag verijdelt, blijf hij dus in zijn eigen lichaam, terwijl zijn opdrachtgever de volgende geschikte crisis afwacht. Maar toch zit hij ook in het andere lichaam. (Dit is hetzelfde dilemma als dat van terug in de tijd reizen en je moeder vermoorden.) Ik zie het als een probleempuntje, maar Duncan Jones eigenlijk niet, zie hier.
"

Het is pas een probleem als we zoals bv in de tv-serie quantum leap in het zelfde universum blijven. Maar Colter springt naar een nieuw universum, daar voorkomt hij de aanslag en leeft hij nog lang en gelukkig. In het nieuwe universum is er dus ook nog een Colter die op de vliegbasis ligt te wachten tot hij kan worden ingeet om een aanslag te voorkomen. In het orginele universum wordt de aanslag gewoon gepleegd, maar trekt het personage van Vera Farmiga wel de stekker eruit, overigens een interessant morele keuze die redelijk onderbelicht blijft. Er is dus geen sprake van tijdreizen, maar reizen naar een alternatief universum Ik moet toegeven dat ik zelf in eerste instantie ook dacht dat er een paradox was ontstaan.

Paranoid

Wat een teleurstelling zeg. Ik had grote hoop voor deze film, maar hij maakt het niet waar. Wat ik het meest jammer vind, is dat de film slim probeert te zijn, maar hierin zichzelf tegenspreekt. Er worden een paar theoretisch en praktisch fundamentele fouten gemaakt waardoor de film eigenlijk voor mij niet het niveau haalt wat ik verwacht had. Het idee is niet slecht, de uitvoering helaas wel.

11qqaazz

Wel...het vetste aan deze film...die stem van Jeffrey Wright. Beter dan James Earl Jones en Laurence Fishburne bij elkaar....

emotional88

Ik vond deze erg vermakelijk om te kijken, waar ik me wel aan stoorde is dat er een heel groot gat in het plot zit.

PKP

Ik vond 'm best vermakelijk hoor. Een stukje wtf aan het eind maakte het voor mij goed. :)

Toelietoesh

Wat een spoilers hier in de reacties T+)

stefanvh

De discussie die ontstaat over het einde/hele film zeggen wat mij betreft al genoeg.
Dit is geen film waarbij je na 90 minuten wegloopt en er niet meer over na gaat denken, iets wat de recensent wel impliceert.
Ik vond dit juist een hele toffe intelligente film die me juist aan het denken zetten over tal van zaken. Niet omdat het niet goed was uitgewerkt maar omdat Jones dat zo bedoelt heeft.
Een film van een regisseur die heel duidelijk voor ogen heeft wat hij wil vertellen, en ook zeker wat hij niet wil vertellen.
Echte aanrader!

Tonyboy

Ik weet niet....
na alle goede recensies had ik denk ik iets te hoge verwachtingen van deze film.
het begin beloofde veel goeds, maar het was het allemaal gewoon net niet vond ik.

Heel kort door de bocht, de film was het allemaal nét niet. Het was net geen actie film, het was net geen romantische film, het was net geen triller, en het was net geen sci-fi.

Het is niet dat ik er met tegen zin naar gekeken heb, maar na de lovende recensies had ik meer van deze film verwacht.

Ik geef hem 3 sterren.

Icedoesnotburn

Ik vond het het wel een mindfuck, maar het mentale orgasme kreeg ik niet.

11qqaazz

Deze film was beter geweest, als de laatste 10 minuten weg waren geweest.

rensschrama

Wel een goeie film vermakelijk, maar erg makkelijk. Vooral het einde is erg slecht. Het lijkt erg ingewikkeld, maar eigenlijk een magnetron maaltijdje die lekker is voorgebakken.

koljaa

13204 "Vond deze film persoonlijk weinig aan. Heb hem in de sneak gezien, had in eerste instantie wel een positief vooruitzicht maar naar mate de film vorderde vond ik het toch wel een beetje tegenvallen. En zoals bij veel films van om en nabij de 90 minuten had ik ook bij deze film weer een onvoldaan gevoel. Maar dat heb ik wel vaker bij film die 90 minuten duren.

Leuk concept maar meer dan een tussendoortje is het voor mij niet geworden."

hahaha... idd... een film van 90 minuten is verdacht ... en meestal niet goed... imho ze moesten alle films van rond de 90 min verbieden... er zijn reeds te veel koeien gestorven vanwege het uitmelken....

Source Code