Plan Lekcji [Netflix]

Plan Lekcji [Netflix] (2022)

Vuistgevechten zijn de enige oplossing in deze Poolse actiethriller.

Leestijd: 2 min 48 sec
Regie: Daniel Markowicz | Scenario: Daniel Bernardi | Cast: Piotr Witkowski (Nowicki), Antonina Jarnuszkiewicz (Agata Glowacka), Jan Wieczorkowski (Leszek Zamojski), Marcin Bosak (Szymon Makowiecki), Daniel Namiotko (Jarek), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2022

Psycholoog Abraham Maslow schreef ooit: "Als je alleen een hamer hebt, lijkt alles een spijker." In het geval van Plan Lekcji is duidelijk welke hamer de makers hebben: vechtscènes. In een bar, in de supermarkt, in een parkeergarage, op een industrieterrein of in een flashback; steeds is het idee hetzelfde. "Kan jij nog iets anders behalve mensen in elkaar slaan?" vraagt vriendin Agata gefrustreerd aan hoofdpersoon Nowicki. Het antwoord: nee, dat kan Plan Lekcji niet.

Met zo'n beperkte insteek is het cruciaal dat die vechtscènes de spijker op hun kop slaan. Soms zijn ze creatief en strak, maar dikwijls zie je zo'n dertig centimeter lucht zitten tussen de vuist van Nowicki en de schurk die plichtmatig achterover tuimelt. Vervelender is het dat elke scène dezelfde formule volgt: een groep belagers poogt om de beurt ongeveer vijf keer een deuk in het pantser van Nowicki te slaan, zonder daarin ook maar een beetje te slagen. Plan Lekcji koppelt daarmee het narcisme van een Steven Seagal-film aan de choreografie van gevechten uit een Lego-game.

In tegenstelling tot de knokscènes komt de redding wél uit onverwachte hoek; de film heeft veel leuke oneliners. Soms is Nowicki midden in het gevecht de ander tips aan het geven, soms begint zijn tegenstander opeens luchtig te keuvelen. Sommige opmerkingen zijn leuk ("Wat gaat een miezerige geschiedenisleraar doen?", "Binnenkort ben je zelf geschiedenis"), sommige niet ("Aan pijn kan je wennen", "Vooral als anderen de pijn hebben") en sommigen zijn gejat van James Bond ("Schocking"). Bovenal is de absurde toewijding aan het steeds maar weer interrumperen genoeg om in ieder geval je lachspieren te trainen.

Het plot is de krant van gisteren. Damian Nowicki is een alcoholistische ex-politieagent die volledig aan de grond zit. Hij besluit dat opeens niet meer te zijn als zijn vriend, een geschiedenisdocent, de schuld krijgt van drugshandel op een middelbare school en door de echte daders wordt vermoord. Nowicki gaat undercover om te ontrafelen wie achter het verantwoordelijke misdaadsyndicaat zit. Het is de kijker, Nowicki en de rest van de school onmiddellijk duidelijk wie dat zijn. Iedereen heeft ook door dat Nowicki niet te vertrouwen is. Eigenlijk heeft alles wat iedereen in de film doet daarmee niet echt nut.

Pogen alle ongeloofwaardigheden op te sommen is een gevalletje water naar de zee dragen. Zelden verschijnen er films die zo totaal onbekommerd zijn over ook maar de simpelste hoe- of waaromvraag die de kijker zal hebben. Daarnaast snak je al snel naar een beetje afwisseling. Als Nowicki in de auto stapt hoop je even op een achtervolging, maar al snel blijkt dat je je actiescènes enkel krijgt in de vorm van vuistenwisselingen.

Omdat Plan Lekcji zowel bedoeld als onbedoeld grappig is, wordt de film bij vlagen nog een beetje vermakelijk, geholpen door de charismatische hoofdrol van Piotr Witkowski. Die lijkt zelf ook verveeld als hij in de supermarkt weer beroofd wordt door dieven die niet doorhebben dat hij de moeilijkheidsgraad van deze videogame op 'easy' heeft gezet. Deze kleine momentjes zijn leuk, maar voor het merendeel is deze film net zoals elke vuistslag en karateschop die voor Nowicki bedoeld was: een misser.

Plan Lekcji is te zien bij Netflix.