Kick-Ass

Kick-Ass (2010)

Een gewelddadig elfjarig meisje steelt de show in deze geslaagde superheldenparodie.

Leestijd: 2 min 41 sec
Regie: Matthew Vaughn | Cast: Aaron Johnson (Dave Lizewski/Kick-Ass), Chloe Moretz (Mindy Macready/Hit Girl), Nicolas Cage (Damon Macready/Big Daddy), Christopher Mintz-Plasse (Chris D'Amico/Red Mist) e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2010

Kick-Ass is een veelzeggende titel die tegelijk veel en weinig belooft. Gewelddadig popcornvermaak, maar niet complexer dan nodig om de actie voort te stuwen en impact te geven. Kick-Ass is geweldsverheerlijking waarin het bloed rijkelijk vloeit, de oneliners snedig zijn, logica soms afwezig is en de nodige clichés niet gemeden worden. Maar wat maakt dat allemaal uit als je een elfjarig meisje hebt dat met allerlei wapens op spectaculaire wijze korte metten maakt met een misdaadimperium?

De hoofdpersoon mag dan een jongen zijn die besluit een wetsuit aan te trekken en zich als een superheld probeert te gedragen, de echte sterren van deze film zijn (de inmiddels dertienjarige) Chloe Moretz als Mindy Macready en Nicolas Cage als Damon Macready, een vader-dochterteam van échte superhelden met de aliassen Hit Girl en Big Daddy. Hun motivatie en doeleinde - wraak op de maffiabaas die ervoor zorgde dat papa onschuldig werd opgesloten terwijl moeder in het kraambed stierf - mag dan niet zo nobel zijn, ze zijn professionele helden die de show stelen van amateur Kick-Ass.

Ze zijn verantwoordelijk voor de beste scènes, dialogen en actiescènes, maar tegelijk ook voor de minste. Met name een sadistische scène waarin het duo vrolijk lachend een gangster naar de andere wereld helpt met behulp van een autopletter is wat ongemakkelijk. De donkere kantjes van hun verhaal worden even aangestipt maar daarna weer weggewuifd omdat dit een lichte, vlotte actiefilm moet blijven. Dat is waarschijnlijk maar goed ook, want nu kan je de zelfkant van een vader die zijn dochter van jongs af aan heeft opgeleid om gangsters gewelddadig uit te moorden nog door de vingers zien en genieten van de slachtpartij die ze aanricht. Morele bezwaren krijgen nauwelijks voet aan de grond.

Het verhaal van Kick-Ass zelf is ondertussen voldoende vermakelijk. Tiener Dave Lizewski is een nerd die tot zijn eigen frustratie meer van strips weet dan van meisjes. Dan besluit hij een wetsuit aan te trekken en een superheld te worden. Zonder enige superkrachten en vechtkunsten en met slechts een stok als wapen doet hij vooral dienst als boksbal voor misdadigers, totdat hij het een keer lang genoeg volhoudt om op YouTube te verschijnen en zodoende een nationaal fenomeen wordt. Zijn volgende stap wordt hem bijna fataal, ware het niet dat Hit Girl dan ten tonele verschijnt.

Kick-Ass doet wat de titel belooft en is een grotendeels geslaagde parodie op superheldenfilms en tegelijk een leuke toevoeging aan het genre met een paar enerverende actiescènes, knipogen naar de stripboekoorsprong en bovenal één heel stoer personage. Haar verschijningen zijn gelukkig goed gedoseerd, want een hele film over Hit Girl zou waarschijnlijk een stuk minder goed werken. Dat Kick-Ass zelf verbleekt bij de bijfiguren is dan ook niet zo erg. Aaron Johnson doet goed zijn best maar kan niet op tegen Chloe Moretz (ook al leuk in 500 Days Of Summer) en Nicolas Cage die de laatste tijd weer goed op dreef is met een stel maffe rollen (denk ook aan Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans).