The Lookout

The Lookout (2007)

Een bankoverval zonder oplichterij. Kan dat wel?

Leestijd: 2 min 28 sec
Regie: Scott Frank | Cast: Joseph Gordon-Levitt (Chris Pratt), Jeff Daniels (Lewis), Matthew Goode (Gary Spargo), Isla Fisher (Luvlee) | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2007

Bij een zogenaamde heistfilm, een film die draait om een beroving of diefstal, verwacht je een aantal dingen. Een onmogelijk doel, een ingewikkeld plan, technologische snufjes en slimme dieven die elkaar proberen op te lichten. The Lookout is een heel ander soort heistfilm.

Allereerst is het doel een ingeslapen bankje op het platteland, dat bewaakt wordt door één enkele, vriendelijke politieagent die twee keer per nacht langskomt en clichégetrouw van donuts houdt. De bank heeft een vrij simpele kluis die gewoon doorboord kan worden. En oplichterij? Die is er wel, maar als een verrassing komt deze niet.

Dat je als toekijker alles prima kan bijhouden en begrijpen komt grotendeels door de hoofdpersoon. Chris Pratt is de populaire jongen op school tot hij een auto-ongeluk krijgt. Hij ontwaakt uit zijn coma, maar is daarna niet meer zichzelf. Hij is snel uit evenwicht; hij haalt woorden door elkaar en vindt intonatie erg lastig. Bovenal heeft hij moeite met dingen in de goede volgorde te plaatsen, wat simpele dingen als koken nog moeilijk kan maken. Het maakt ook eenzaam: zijn enige vriend is zijn blinde huisgenoot Lewis. De overige mensen om hem heen behandelen hem vriendelijk maar met overduidelijk medelijden. Hij is schoonmaker bij de lokale bank en zou graag kassier worden, maar zijn baas denkt niet dat hij het aankan.

Door zijn eenzaamheid is hij een makkelijke prooi voor Gary Spargo, een coole jongen die Chris in de bar benadert. Hij geeft Chris zijn respect en zorgt voor een mooi meisje, maar zijn bedoelingen zijn duidelijk niet zo zuiver als ze lijken. Tezamen met zijn enge oom en nog een paar anderen willen ze de bank beroven en Chris als uitkijk gebruiken - hun lookout. Chris aarzelt, maar wil zich ook wanhopig weer nuttig voelen. Vanaf hier gaat het eigenlijk, tegen de verwachtingen in, juist precies zoals je zou verwachten.

Het voelt enigszins als een teleurstelling dat alles inderdaad zo simpel en direct is als het lijkt: er zit geen addertje onder het gras, er komt geen aap uit de mouw. Deze film moet het dan ook niet hebben van de plot of het voor de gek houden van het publiek. Deze film gaat over de personages en draait meer om de handicaps van Chris en Lewis dan om de bankoverval. Joseph Gordon-Levitt is aanzienlijk gegroeid sinds zijn rol in de televisieserie 3rd Rock from the Sun en een van de meest interessante acteurs van zijn generatie. Hij maakt van Chris geen meelijwekkend figuur, maar iemand met complexe gevoelens en veel opgekropte frustratie. Jeff Daniels is hilarisch als Lewis en Matthew Goode intimideert een stuk beter dan je op grond van zijn rol in Match Point zou vermoeden. The Lookout is een film die blijft steken in mooie en grappige momenten die voortkomen uit de aard van de personages. Verre van sensationeel, maar zeker niet onaardig.