Clerks II

Clerks II (2006)

Heeft niet de originele frisheid van zijn illustere voorganger maar is zeker net zo grappig.

Leestijd: 3 min 14 sec
Regie: Kevin Smith | Cast: Brian O'Halloran (Dante Hicks), Jeff Anderson (Randal Graves), Rosario Dawson (Becky), Trevor Fehrman (Elias), Jason Mewes (Jay), Kevin Smith (Silent Bob), e.a. | Speelduur: 97 min. | Jaar: 2006

Een film over de belevenissen van twee winkelbediendes gedurende één dag - de klanten die ze helpen, de overpeinzingen die ze maken en de gesprekken die ze voeren - dat kan toch nooit méér impact hebben dan een beuk met een opblaashamer? Fout! In 1994 schreef en regisseerde Kevin Smith de zojuist omschreven film, leverde daarmee een razend grappig stukje celluloid af en werd er een wereldberoemde regisseur mee. De film Clerks werd gemaakt met een bijzonder krap budget maar getuigde van een enorme originaliteit en frisheid. Het heeft lang geduurd maar eindelijk zijn onze favoriete winkelbediendes, Dante en Randall en natuurlijk ook Jay en Silent Bob, terug voor een vervolg. De grote vraag is of Clerks II net zo leuk is...

Tussen Clerks en Clerks II is er eigenlijk niet zo heel veel gebeurd met onze “helden”. Behalve dat de Quick Stop (de winkel waar ze werkten) door Randall’s toedoen is afgebrand en ze nu bij het fastfood restaurant Mooby’s werken, gaan ze op dezelfde voet verder met lanterfanten, klanten in de zeik nemen en het voeren van oeverloze onzinnige discussies. Dante staat weer eens voor een enorm dilemma: gaat hij trouwen met zijn huidige verloofde en New Jersey verlaten om een nieuw leven te beginnen of blijft hij bij filiaalmanager Becky met wie hij in het geheim ook een verhouding heeft? Randall zou zijn beste vriend niet graag zien vertrekken maar heeft toch alvast een bizar vaarwelfeestje georganiseerd. De hoofdact van het feestje wordt een erotische show waarin een ezel een belangrijke rol speelt. Ongetwijfeld het soort feestje waar nog lang over nagepraat gaat worden.

Clerks II is in bijna alle opzichten de meerdere van Clerks: de film is in kleur in plaats van zwart-wit, Het camerawerk, de montage en het verhaal zijn een stuk degelijker en de grapdichtheid is een flink stuk opgevoerd. Wat dit deel echter mist en ook nooit zal en kan krijgen, is de frisheid en oorspronkelijkheid van zijn voorganger. Je mist toch eigenlijk wel een beetje de charme van dat korrelige zwart-wit, het af en toe wat stuntelige acteerwerk en vooral de zichtbare liefde en het enthousiasme waarmee het origineel is gemaakt. Clerks II is een veel volwassener film: een stuk gelikter en solider. Saaier zou je bijna denken maar dat is absoluut niet het geval want het aantal lolligheden per tijdseenheid is aanzienlijk opgeschroefd, wat resulteert in een hele reeks van gevatte, foute, flauwe en spitsvondige grappen. Het gros van de grappen gaat over seks, of heeft daar mee te maken maar natuurlijk komt ook in dit deel Star Wars weer ter sprake. Want is deze ruimtesage nou beter of slechter dan Lord of the Rings? Een waarschuwing aan al te kleinzerige Lord of the Rings-fans is hier op zijn plaats want Peter Jacksons drieluik komt er niet genadig vanaf.

Smith is er wederom in geslaagd om herkenbare alledaagse situatie net die kleine twist mee te geven waardoor ze onweerstaanbaar leuk worden. Bijna de hele film door wordt aanspraak gedaan op de lachspieren. Maar even lijkt Smith de weg kwijt te zijn als het verhaal een iets te sentimenteel ondertoontje krijgt en Randall zijn gevoelens uitspreekt over het aanstaande vertrek van Dante. Als kijker begin je dan wat zenuwachtig in je stoel te draaien maar gelukkig wordt het aanzwellende pathetische sfeertje tijdig de nek om gedraaid en kun je weer opgelucht adem halen.

Clerks II is daarmee zeker net zo leuk en goed als zijn illustere voorganger en zal zich een prominente plek binnen het genre verwerven. Waar veel komedies overkomen als een opgewarmde zoutloze prak, daar vertegenwoordigt deze film een bijzonder smakelijk en pittig stukje humor. Verplichte kost voor een ieder die eens een keer echt wil lachen.