Inside Man (2006)

Inside Man drijft niet op politieke thema’s zoals we gewend zijn van regisseur Spike Lee, maar op een plot die typerend is voor films over ‘perfecte’ bankovervallen.

door Kenji Stamet om 21:17 in RECENSIES
Inside Man poster
Regie: Spike Lee | Cast: Denzel Washington (Keith Frazier), Clive Owen (Dalton Russell), Jodie Foster (Madeleine White), Christopher Plummer (Arthur Case), Willem Dafoe (Captain Darius), e.a. | Speelduur: 130 minuten

Spike Lee’s nieuwste film is voor zijn doen nogal ééndimensionaal: een onderhoudende heist movie, een genrefilm die mijlenver lijkt af te staan van geëngageerde films als Do The Right Thing en Malcolm X. Inside Man drijft niet op politieke thema’s, maar op een plot die typerend is voor films over ‘perfecte’ bankovervallen: een briljante crimineel voert een ingenieuze, op alle eventualiteiten berekende kraak uit en komt tegenover een al even slimme politieman te staan. De kijker komt, samen met de politieman, achter steeds meer verwarrende details en krijgt pas op het allerlaatst de meesterzet in het plan van de briljante crimineel voor zijn kiezen. De plot knoopt op het laatst zo snel mogelijk de vele losse eindjes aan elkaar en eindigt voordat de kijker kans ziet om zich te verwonderen over de vaagheid en onwaarschijnlijkheid van het verhaal. Nog onder de indruk van de grote goocheltruc, verlaat het publiek tevreden de zaal: missie geslaagd.

In Inside Man zitten genoeg plotholes, maar onze aandacht wordt vakkundig afgeleid door een onweerstaanbare sterrencast. Clive Owen, die de film opent met een misleidende monoloog over het hoe en waarom van zijn eenzame opsluiting, gaat als bankovervaller Dalton Russell het grootste deel van de film schuil achter een masker maar weet, zoals altijd, een indruk van intelligentie en koelbloedigheid achter te laten. Nadat Russell met twee handlangers zonder veel moeite een bank in hartje Manhattan bezet en alle aanwezigen gijzelt, wordt de hulp ingeroepen van gijzelingsonderhandelaar Keith Frazier. Frazier ruikt onraad vanaf het moment dat hij bij de bank arriveert. De gijzelnemers weten duidelijk waar ze mee bezig zijn, maar hun eis om een volgetankt vliegtuig en een vrijgeleide is onrealistisch op het naïeve af. Spike Lee-oudgediende Denzel Washington voelt zich duidelijk op zijn gemakt in deze productie; hij speelt Frazier alsof hij zijn rol grotendeels loopt te improviseren, met een nonchalance en excentriciteit waar Marlon Brando zijn pet voor zou hebben afgenomen. Washington voorziet zijn op zichzelf stereotiepe personage van veel meer dan de strikt vereiste dosis charisma; het is slechts één van de bonussen in een film die makkelijk in aanmerking had kunnen komen voor een cast en crew van B-kaliber.

Zo tekende Jodie Foster voor de feitelijk nogal ondankbare rol van Madeleine White, een schimmige figuur die door de bestuursvoorzitter van de bank wordt ingehuurd om de geheimzinnige inhoud van diens persoonlijke kluisje uit handen van de overvallers te houden. Behalve het feit dat ze invloedrijk genoeg is om de burgemeester van New York voor haar karretje te spannen valt er weinig over White te melden, maar zoals Gudo Tienhooven in zijn recensie van Flightplan al opmerkte is de aanwezigheid van Jodie Foster al voldoende om zelfs een dergelijk magere rol geloofwaardig te maken.

Spike Lee zelf besloot naar eigen zeggen Inside Man vooral te maken omdat het een goede gelegenheid was om eens samen te werken met producent Brian Grazer, en om een hommage te brengen aan jaren ’70 bankovervalfilms als Dog Day Afternoon. Maar een ‘Spike Lee Joint’ blijft een ‘Spike Lee Joint’. De nerveuze energie van smeltkroes New York, die tot uitbarsting kwam in Do the Right Thing en Edward Nortons beruchte ‘Fuck You’-speech in 25th Hour, is in Inside Man direct voelbaar door het aanstekelijke Bollywood/hiphop-nummer dat de begincredits begeleidt. Ook verderop in de film weet Lee binnen het stramien van de genreplot te duiden op de culturele verwarring, de paranoïa en het racisme in het New York van na ‘nine-eleven’, bijvoorbeeld wanneer de politie een zojuist vrijgelaten gijzelaar – een Sikh – bijna neerknalt omdat hij een tulband draagt (en dus op een Arabier lijkt en dus een terrorist zou kunnen zijn). Zo ziet Lee kans om toch lichtjes zijn stempel op de film te drukken, overigens zonder het ritme van het verhaal teveel te onderbreken (met uitzondering van een blik op een curieus playstation-spelletje, wat echter te hilarisch is om als minpunt te gelden). Inside Man is een vlot verlopende film, met inderdaad de nodige plotwendingen en aan het eind de onthulling van Dalton Russells meesterzet, precies zoals het hoort. Fans van Spike Lee’s politiek explicietere werk die dit tussendoortje wegen, zullen het te licht bevinden, maar voor liefhebbers van het heist-genre is zijn nieuwste film – vooral vanwege de overkill aan talent – een traktatie.

22 Reacties

Calvani

Lijkt me cool, ik ga kijken!

merijnsa

Ik had em gister gezien. Vond hem erg geslaagd en leuk om naar te kijken. Het einde was natuurlijk best onverwacht zoals het hoort. Denzel Washington vond ik echt geweldig spelen, wat een acteur! Aanrader dus!

Alleen die beginmuziek en eindmuziek was echt belachelijk, een soort arabisch nummer:?

Miekie

Erg leuke actiefilm, met ook nog eens de nodige dosis humor. Zeer de moeite waard!

Zorah

Erg leuke film, maar hij had beter kunnen zijn. Enkele plotholes hadden beter gedicht kunnen worden en sommige scenes gewoon verwijderd. De muziek is overigens echt vreselijk geniaal. En tja, wat een sterrencast.

Random

merijnsa "Ik had em gister gezien. Vond hem erg geslaagd en leuk om naar te kijken. Het einde was natuurlijk best onverwacht zoals het hoort. Denzel Washington vond ik echt geweldig spelen, wat een acteur! Aanrader dus!

Alleen die beginmuziek en eindmuziek was echt belachelijk, een soort arabisch nummer:?"

dat was wat mij betreft ook het enige minpuntje aan deze film, wat een verschrikkelijke begin tune :P. Verder was het een leuke onderhoudende film, met verassende plotwendingen.

svk1985

Heb m dit weekend gezien in de bios....
Prima film, zet je al meteen op het verkeerde been...
En na de film heb je het idee van, dus daarom kwam zoiets (wat eigenlijk overbodig leek) er toen in....

Echt mooie film

dust

Ik ging afgelopen donderdag naar de film met een aantal vrienden en we wisten toen we binnen stonden nog niet naar welke film we zouden aan. De kerel die de kaartjes verkocht zei dat inside man een aanrader was dus hadden we besloten om deze te gaan bekijken. Die kerel had gelijk want na het zien van deze film verliet ik de bios met een tevreden blik op mijn gezicht. Echt een aanrader.

Don aka Divius

Door alle bovenstaande reacties heb ik net besloten dat dit ook een film is die ik wil gaan zien.

Ageell

Ik vond de ontknoping juist niet snel, en daardoor niet super bevredigend. ook de rol van jodie foster een beetje overdreven, word niet echt iets gedaan met het belangrijke papiertje, het nazi verleden

DarkPhalanx

Heb hem in de bios gezien, als ik een top 3 van de films zou moeten maken die ik al heb gezien staat deze er zeker bij.

shahrzad

Ik vond het muziek juist mooi erbij passen! en jodie fosters rol kon inderdaad wel wat uitgewerkt worden.

Symb-watcher

Jodie Foster is TOP, Denzel is TOP dus dan móét de film ook wel TOP zijn :Y

Kga m zeker kijken!

Colonel_Kurz

Ik snap al de positieve reacties en de recensie niet zo. Zeker, het is leuk om zo'n cast in een film te zien, maar het zou nog leuker zijn als die cast daadwerkelijk ook nog iets om handen had. Met de platte, emotieloze personages kunnen ze weinig. Denzel is leuk aan het eind als hij de stoere, goedgeklede agent mag uithangen, maar in de rest van de film is hij vaak vrij kleurloos. Dat geldt nog meer voor Owen, die nooit tot leven komt. Alleen Foster heeft echt haar momenten als ijskoude bitch.

De personages zijn al niet interessant, het plot is dat nog minder. Dit is werkelijk waar één van de saaiste heist films die ik ken. Heel af en toe wil er dankzij inventief camerawerk en vooral de stemmige muziek wel eens een beetje spanning inkruipen, maar die ebt gauw weer weg. Waardoor het ondoorzichte en onlogische mysterie simpelweg niet boeiend was. Aan het eind kon het me weinig schelen hoe de vork in de steel zat, ik had het net zo goed niet hoeven weten... en dat de titel uiteindelijk een [spoiler]flauwe woordgrap[/i] is, is ook niet bepaald iets om over naar huis te schrijven.
Lee wekte bij mij nooit echt de indruk dat hij wist waar hij mee bezig was. Alleen op de momenten dat hij zich op vertrouwder terrein bevindt, waren echt goed. De manier waarop hij New York in beeld brengt is af en toe zeer sterk, evenals de kleine stukjes maatschappijkritiek die hij af en toe tussen de onzin strooit. Maar van een goede heist thriller heeft hij naar mijn mening geen kaas gegeten.
[rating 2]

Webjoker

Heerlijke film! Prachtig spel van Denzel, Clive, Jodie en Willem (als insider mag ik voornamen gebruiken Smiley face!

De openings en afsluit tune vond ik juist enorm goed. Voor de fans (op IMDB zijn er net zoveel voor als tegen de keuze van het liedje) het is het nummer: Chaiya Chaiya warvan je hier de videoclip kan bekijken, je hier de mp3 kunt downloaden, en hier de discussie op IMDB kan nalezen.

LuciusMalfoy

Misschien dat Spike Lee inderdaad minder geraffineerd is in het maken van een dergelijke film, en wellicht dat een andere regisseur meer uit het verhaal en het plot had weten te halen. Maar al die kleine verzijzingen, hints en zelf een soort onderbuikgevoelens die Lee je meegeeft aan het einde van wat eigenlijk een doodgewone heist-film is, maken het geheel in mijn ogen toch bijzonder.

De acteurs springen er inderdaad bijna niet uit, maar daardoor leiden ze ook niet van het verhaal (misschien wat magere) verhaal af. En ondanks dat (op sommige punten) ietwat magere verhaal heeft de film mij geen enkele keer verveeld. Ik vond de kille rol van Clive Owen wel goed passen, je weet nog steeds het waarom bij hem en zijn handlangers, bij mij steekt die vraag niet is-ie nou misschien Mossad of iets dergelijks?

Ik vond één van de sterkste punten inderdaad de rol van Foster, maar niet zozeer haar rol in het verhaal als wel de indirecte kritiek die Lee in mijn ogen met het personage levert op de Amerikaanse samenleving. Want het maakt niet uit wat jij ooit hebt uitgevroten, of hoe smerig en bloeddoordrenkt het geld is waar je mee aan komt zetten, zolang je het bij de Amerikanen wenst te spenderen, ben je welkom... Of denk ik dan te ver door?

shahrzad

Wat is nou een heist film?

Webjoker

shahrzad "wat is nou een heist film?"
Heist is engels voor roof. Ofwel een Heist film is een film over een roof/een overval.

MrMister

Ik ben het echt totaal met hem eens, toppie hoor :D

Soulbringer

Ik vond het een goeie film.
Alleen kon ik het openings en afsluit tune niet plaatsen in de film.
Ookal versta ik wat ze zingen...?

Colucci

Die tune is zonder twijfel indiaas, maar wie of wat precies weet ik niet....

Jildert

Geniale film! Heb me rotgelachen, had ik niet verwacht.
Wat ik me wel afvroeg was hoe die andere bankrovers nou uit die bank zijn gekomen.

therealalexander

Jildert "Geniale film! Heb me rotgelachen, had ik niet verwacht.
Wat ik me wel afvroeg was hoe die andere bankrovers nou uit die bank zijn gekomen."

ENORME SPOILER! (maar is te lang om tussen tekens te zetten)

Clive Owen ging met 2 anderen de bank binnen, echter er waren in totaal 5 overvallers (Zie de auto aan het einde) Wat ze deden is doordat iedereen in losse kamers zat niemand elkaar kon zien. Af en toe namen ze dus 1 overvaller, kleden die uit, maken een slachtoffer van hem, pakken een fake slachtoffer en maken van hem een overvaller. Zo krijgen alle slachtoffers in de bank ergens op den duur het gezicht te zien van de overvallers, maar denken dat zij OOK slachtoffers zijn gezien ze ook in elkaar gemept worden (zoals die ene dude die zn masker af deed...hij was ook een overvaller). Alleen Clive Owen laat nooit zn gezicht zien, omdat hij de contact persoon is. En daarom is hij ook degene die achter blijft.

[Edit Rooster: Heb het toch maar even in een spoilertag gezet. Heb de aanhalingsteken verwijderd, dan lukt het wel]

Inside Man