Rogue One: A Star Wars Story (2016)

Een geslaagde terugkeer naar waar het allemaal mee begon.

door Jan Roselaar om 20:27 in RECENSIES
Rogue One: A Star Wars Story poster

Regie: Gareth Edwards | Cast: Felicity Jones (Jyn Erso), Diego Luna (Cassian Andor), Ben Mendelsohn (Orson Krennic), Alan Tudyk (K-2SO), e.a. | Speelduur: 133 minuten | Jaar: 2016

Hollywood wordt verweten te teren op de nostalgische onderbuik van haar publiek. Populaire franchises worden teruggebracht naar hun basis met zoveel mogelijk knipogen naar vroeger. Uiteraard mag Star Wars, de moeder aller fanfranchises, niet aan het herkauwlijstje ontbreken, terwijl de reeks tegelijkertijd klaargestoomd wordt voor de toekomstige generatie. Disney lost die tegenstrijdigheid op door zich in de eigenlijke 'Episodes', ondanks de aanwezigheid van oudgedienden, vooral te richten op wat komen gaat, terwijl in de 'Anthology' serie juist de oudere fan zijn hart kan ophalen bij nieuwe verhalen over oude situaties. Rogue One geeft geslaagd de aftrap met één grote nostalgietrip naar het allereerste uur van de ruimtesage, het getouwtrek om die wapenplannen.

De afloop is bekend, maar dat mag de pret niet drukken. Hoe het de Death Star uiteindelijk verging is niet van belang, wel hoe het onding tot stand kwam en hoeveel moeite de Rebellen moesten doen om de bouwplannen te bemachtigen. Spil in dit relaas is de getroebleerde Jyn Erso, die door het verzet wordt geronseld in een speurtocht naar haar vader. Zoals ook voor Luke gold, kampt Jyn met flinke 'daddy issues'. Papa Erso werd destijds met geweld van haar ontrukt door kwade Keizerlijke genius Krennic, die zijn technologisch vernuft benutte voor de verwezenlijking van zijn droom des doods. Geplaagd door zijn geweten probeert de ongelukkige echter de opstandelingen van vitale kennis te voorzien. Reden genoeg voor de norse rebellenkapitein Andor om samen met Jyn de waarheid achter de Death Star te achterhalen. Tegen haar zin in, want ze zit niet te wachten op een hernieuwde kennismaking met zowel het verzet als haar vaderlief.

Gareth Edwards blijkt de juiste keuze voor de regiestoel van Rogue One, nadat hij hiervoor met succes Godzilla heruitvond op een wijze die recht deed aan diens verleden, maar fris genoeg was voor het heden. Hij overgoot het reuzenreptiel met een intrigerend duister sausje en doet nu hetzelfde met Star Wars, want de helden in Rogue One zijn lang zo heldhaftig niet. De kersverse Rebellenalliantie moet haar draai als vrijheidsstrijders nog vinden, vooral de methodes die haar afzetten tegen de onderdrukker die zij bestrijdt. Andor is bijvoorbeeld niet te beroerd om pardoes een paniekerige informant uit de weg te ruimen. Dat zijn eigenlijke missie hem kaarsrecht tegenover zijn beschermeling Jyn plaatst, is al gauw duidelijk en zorgt voor het nodige vuurwerk tussen de onvrijwillige bondgenoten. Op hun eerste trip kruisen zij het pad van een fanatieke rebellenleider wiens werkwijze te grof was voor de Alliantie. De manier waarop zijn gesluierde aanhangers in een drukke woestijnstad achteloos hun tegenstanders te lijf gaan, zal onder Edwards geen toevallige parallel met de brandhaarden in het Midden-Oosten vormen. Het is aan Jyn om de rebellie op diens eerste grote missie om te vormen tot een coherent geheel van goeieriken, zoals we die kennen uit de originele trilogie.

Het siert Edwards dat Rogue One voorzien is van volwassen morele diepgang en bovengemiddelde karakteruitdieping in wat feitelijk een onvervalste oorlogsfilm is, maar nooit verliest hij de pure lol uit het oog die Star Wars zo kenmerkt. Dankzij het bonte samenraapsel aan personages - waaronder een Keizerlijke overloper, een blinde Force-adept, een lekker cynische droid - en hun overtuigende onderlinge chemie, vormt de film een weergaloos avontuur vol exotische locaties en humoristische terzijdes. Het plezier dat de cast, van de stoere heldin tot de vilein schmierende schurk, beleeft, spat zichtbaar van het scherm. Kleine misstappen, zoals het gemakzuchtig snel heen en weer schakelen tussen diverse locaties in het begin van de film, zijn daardoor makkelijk te vergeven. En hoewel Jyns aanhoudend pleidooi voor de kracht van hoop wat geforceerd overkomt, stoort het nergens. Het hinten naar 'nieuwe hoop' is immers slechts één van vele verwijzingen naar de originele trilogie die het nostalgische gevoel van Rogue One zo aanstekelijk maken.

Want hoewel voor iedereen onderhoudend, is Rogue One een feest van herkenning voor de fans. Het respect dat Edwards en zijn kompanen voor vooral Episode IV koesteren, is in elk shot voelbaar. Herkenbare sets, muziek, dialoog en cameo's van allerhande oude personages worden een dikke twee uur lang over ons uitgestort, waarbij een gevoel van nodeloze uitpersing der klassieken zich nimmer opdringt. We vergeven zelfs het gemis van de iconische openingstitels. Rogue One is overduidelijk een product van liefde. En natuurlijk een visueel genot. X-Wings en Star Destroyers, maar ook nieuwe voertuigen, vliegen ons om de oren en de Death Star zelf zag er nog nooit zo glorieus uit. Het spektakel was gegarandeerd, maar voelt met de puike cast en dito regie haast meeslepender dan ooit. Bovendien hoeft de film geen frustrerende overkoepelende mysteries voor latere delen op te bouwen, waartoe The Force Awakens was veroordeeld. Rogue One is geen schaamteloze uitmelking van onze nostalgie, maar Edwards' liefdesbrief aan de fans, waartoe hij klaarblijkelijk ook zichzelf rekent.

33 Reacties

Master Of Films

Zo voor het eerst een filmrecensie op de voorpagina ;)
Aangezien YT een paar uur geleden al vervuild was met Rogue One, bleek dat de embargo ietsje eerder was opgeheven. :P

Tako

Dat valt mij mee!

horizon

Mogen jullie vaker doen: Film recensie tussen het algemeen nieuws plaatsen.

Warhasbegun

Ik weet nog niet of ik hem ga kijken. Ik heb erg genoeg maar waar nog nooit een star wars film helemaal gezien, maar ik ben toch wel stiekem een beetje benieuwd

Master Of Films

Kunnen wellicht spoilers bevatten. Daarom linkje met een beetje uitleg.

5 Rogue One Trailer Moments NOT In The movie
Collider Video's John Campea takes a moment to run down 5 of the most significant shots in the various Star Wars Rogue One trailers that don't actually appear in the film itslef. https://www.youtube.com/watch?v=6OpPPlN5FVo

Master Of Films

Ik heb erg genoeg maar waar nog nooit een star wars film helemaal gezien, maar ik ben toch wel stiekem een beetje benieuwd.
Heb Rogue One nog niet gezien, maar ik weet wel zeker kan kijken zonder dat je maar ooit een andere Star Wars film hebt gezien. Dat is wellicht het grootste voordeel van deze stand-alone film.

Frietgezicht

Inmiddels is de recensie weer verwijderd bij het normale nieuws.

Goov25

frietgezicht "Inmiddels is de recensie weer verwijderd bij het normale nieuws. "

Nee hoor.

Lord Bono

Goede review! Heerlijke film en laat weer een fantastisch mooi Star Wars Universum zien. Visueel echt een meesterwerk.

DjZiggy

Het zal wel aan mij liggen, ik heb deze film vanochtend gezien in Imax den haag. En ik vond hem echt vies tegenvallen.
Gewoon het gehele gevoel van de film kwam over alsof het een Disney belle en beest 2 of cinderella 2 zou moeten zijn.
Het echte star wars gevoel met een degelijke inleiding zat er niet in. En verder sommige special effects waren echt beroerd.

Chris23

Gezien in 2d.
Eerste helft is saai.
Veel stukken zonder muziek waardoor t nog saaier aanvoelde.
Je kan horen dat James Earl Jones oud is.
Je kan zien dat er iemand anders dan David Prowse in t Darth Vader pak zit aan de bewegingen en schouders.
Alles is eigenlijk al in de trailers en clips te zien. (moet ik ook niet kijken maar kan t nooit laten)
Mensen doen n paar keer dingen die je niet zou doen.
Ik kreeg geen een keer echt het ¨this is fking awesome¨ gevoel. (waar ze dacht ik Edwards voor hadden ingehuurd aangezien ie dat wel in Godzilla kon.)
Tijdens de 3e act zitten er zeker een paar vette shots in, maar CGI spacebattles en gezichten blijven uncanny. (ik hoop dat ze bij volgende films weer modellen gaan bouwen en met nieuwe modelfilmtechnieken komen)
Misschien ligt mijn verwachtingenlat voor Star Wars films wel wat te hoog.
Hij smaakte zowiezo wel naar meer Starwars zonder jedi`s .
Nu ik weet wat ik kan verwachten (en na het lezen van deze review) ga ik er misschien meer van genieten bij 2e view in IMAX.

Master Of Films

Mooie Star Wars film. Gaf meer het Star Wars gevoel dan TFA.
3D was niet zo geslaagd. Volgende keer maar kijken in 2D.

23VDV23

Gisteren gezien. In 2D (als ik die mogelijkheid heb kijk ik nooit meer 3D) Ik heb genoten. Voor mij persoonlijk na Empire Strikes Back en A New Hope de beste/interessante Star Wars film die ik heb gezien. Zeer verfrissende film binnen het SW-universum, maar tegelijkertijd waren ook juíst de zaken die zo nauw moesten aansluiten op episode IV erg fascinerend en over het algemeen ook érg goed uitgevoerd. Met name de paar laatste scènes vond ik sterk. Één terugkerend personage (weet een niet zo goed hoe ik binnen de nieuwe FT-layout spoiler tags kan maken) vond ik qua uitvoering wat minder geslaagd, hoewel de poging wel respect verdient. Dat terwijl er iets soortgelijks in het laatste shot van de film gebeurt en daar echt mijn bek van open viel. We krijgen een boel nieuwe plekken te zien, die eigenlijk stuk voor stuk wel op hun eigen manier heel tof zijn om te zien, al is het maar puur visueel. De wat donkerdere/meer volwassene toon die was gekozen vond ik ook wel een groot pluspunt. Sterke actiescènes, zowel de kleinschalige als de grootschalige, genoeg humor (K2-SO steelt echt de show) en prima acteerwerk. Hoewel enkele personages wat uitwerking missen. Met name Bohdi had zeker gezien zijn rol in het geheel wel wat meer verdieping mogen krijgen. Ook de soundtrack vond ik van wat minder niveau dan in de 7 saga films. Je merkt toch dat het niet John Williams zelf is en dan heb je in Giacchino ook nog iemand die hem graag kopieert, terwijl juist de momenten waarop hij gedwongen was iets nieuws/eigens te bedenken het beste tot hun recht kwamen (de soundtrack van Jedha bijvoorbeeld). Vandaar dat ik het wat zonde vond dat Desplat verstek moest laten gaan. Die heeft wat meer z'n eigen geluid als je het mij vraagt. Al met al gewoon 4 dik en dik verdiende sterren.

Chris23

Leia`s smoes ¨We`r on a diplomatic mission to Alderaan¨ klopt nie helemaal meer nu ;)

Gigan72

Net terug uit de bios...... wow wat een film.... heel anders dan de andere SW films maar wat een goede film rustige opbouw naar een finale waar je mond van open valt..... en het einde ...heel erg cool
het is een echte oorlogs film ...... vindt hem zeker beter dan de TFA.

Deze spin off krijg zeker 4 sterren van mij kom maar op met de volgende spinn off.

dlippold

Als Star Wars fan vond ik RogueOne een dikke fail.

Zo jammer.... Pracht en praal, dat wel. Maar de film boeit niet. K2 heeft te weinig echte leuke momenten en je leeft helemaal niet mee met de personages.

Zo jammer dit.....

Master Of Films

Gelukkig heb je als Star Wars fan nog de prequels :P :D

Blackwolf

gisteren gezien, film was prima niks op aan te merken, laatste 20minuten waren prachtig

23VDV23

Chris23: daar zat ik ook al aan te denken, maar anderzijds is het niet voor niets een smoes en was er denk ik nooit de overtuiging dat ze er in zouden trappen. Meer bedoeld om tijd te rekken. Dingen als Leia die in episode VI suggereert dat ze d'r moeder nog heeft gekend, maar dat vervolgens in Episode III blijkt dat dat helemaal niet kan zijn dan toch een stuk erger.

Chris23

@23VDV23
En ze gaan hyperspace in geloof ik; dus zou ook een andere Corvette geweest kunnen zijn.(kvraag me ineens af hoe men een schip dat hyperspace in gaat en dus op elke lokatie er weer uit zou kunnen komen kan vinden. (zonder trackingdevice))

Banned

Toch wel jammer dat veel coole en mooie shots uit de trailer nergens in de film te bespeuren zijn. Dan vraag ik me af in hoeverre een studio dit wel kan doen... je wordt warm gemaakt voor een film met shots die je nooit in de film zal zien...

Chris23

@ Banned Moe je voor de grap `s posters van ((B-)films uit de 80`s kijken ; die zaten vol met dingen die uiteindelijk niet in de film zaten. dat mocht ook gewoon blijkbaar.(zie je vaak in Best of the Worst van Red Letter Media)

Master Of Films

je wordt warm gemaakt voor een film met shots die je nooit in de film zal zien...
Alsof dat de 1e keer gebeurt is. Ik kom het zo vaak tegen in trailers. B.v in de bar scene in Suicide Squad, maar ook in The Dark Knight. 2 coole Joker shots zijn in een Dark Knight trailer te zien maar niet in de film. Ook niet als deleted scenes. Onzettend jammer trouwens dat Nolan niet heeft gebruikt in de uiteindelijke film.

Empire had recent nog een klein overzichtje gemaakt -> Linkje 1
Linkje 2

Dinomite

Spoilers:

Ik vind de film oke, maar de re-shoots waren zo duidelijk in de film dat het tonaal oneven voor mij was. K2s0 vond ik zeer irritant en totaal niet op zijn plek met zijn marvel achtige quips. Ook het einde met Vader vond ik een beetje mosterd na de maaltijd. Als je achter het lot van jyn en andor komt is de film voor mij eigenlijk al aan zijn climax voorbij. Het is een goede film maar ik had andere keuzes of iets dergelijks verwacht.

Steve-O

Welke karakterontwikkeling? Enige personage dat maar een beetje van dat kreeg was Jyn. Cassian daarna en dan houdt het op.

horizon

lol, recensie op voorpagina en reacties meer dan vijf. ;)

Rogue One veel beter dan verwacht maar The Force Awakens wint op punten.
Heb recensie neergeplakt.

aac

Vanmorgen ook net gezien, opvallend uiteenlopende reacties hier, persoonlijk vond ik de opbouw wat langdradig, in de 2e helft kwam hij goed op dreef, de final scene vind ik een beetje ROTJ remake, de laatste 2 minuten vond ik dan weer epic !
en blijven hangen op mijn netvlies, naadloze aansluiting op New hope !

Scheerzeep

Het meest storend vond ik dat alle karakters maar bij elkaar op een hoop werden gegooid en nauwelijks ontwikkeling doormaakten, niet individueel en ook niet als groep. De karakters waren "kaal". Visueel vond ik TFA vele malen beter. Plot was slap, niet bijzonder spannend of indrukwekkend. MAAR, al met al is het toch een leuke film. Heb er wel van genoten op zich, maar verwachts niks "bijzonders" of zo...

shellghost

Gisteravond gezien en ik vind 'm beter dan TFA. Het legt de lat wel zeer hoog voor de nieuwe spinoff films die er aan gaan komen tho. :)

Pronk47

Gisteren de film gezien in 2D(gelukkig)3D zie ik toch niet,wat een top film het.

Ab01

Prachtige film met schitterende special effects, best film in de Star Wars reeks m.i. . Veel serieuzer van karakter dan de overige films en dat spreekt mij meer aan, geen flauwe grappen. De special effects, de planeten, landschappen, wezens, allemaal perfect. Wat een onvoorstelbare fantasie, genieten! Voor mij geen 4 sterren film maar 5 sterren.

IMAX3D

Vind dit wel de minste van alle Star Wars films.

Rogue One: A Star Wars Story