Queen of Hearts

Queen of Hearts (2019)

Sterk psychologisch drama over een vrouw die alles op het spel zet voor een intieme relatie met haar minderjarige stiefzoon.

Leestijd: 2 min 7 sec
Regie: May el-Toukhy | Cast: Trine Dyrholm (Anne), Gustav Lindh (Gustav), Magnus Krepper (Peter), e.a. | Speelduur: 127 minuten | Jaar: 2019

Anne heeft een prachtig huis, een goede carrière, twee kinderen en een lieve man. Toch zet ze dit allemaal op het spel voor een affaire met haar zeventienjarige stiefzoon. May el-Toukhy creëert een spannende en meeslepende kijk op de psychologie van een vrouw die vele grenzen overschrijdt en daar niet meer van terug lijkt te kunnen komen.

De rust binnen het gezin wordt verstoord door de komst van Peters zoon uit een eerder huwelijk. Deze zeventienjarige Gustav is opstandig en lijkt weinig te geven om de regels. Als Anne erachter komt dat Gustav een inbraak in de woning heeft geveinsd besluit ze hem een laatste kans te geven om bij het gezin te blijven. Ze houdt voor zich wat Gustav heeft gedaan als hij belooft meer deel uit te gaan maken van het gezin. Dit geheim en Annes eigen ontevredenheid over haar huwelijk leiden uiteindelijk tot het besluit om haar stiefzoon te verleiden.

Queen of Hearts draait met name om het fenomenale spel van Trine Dyrholm. Dyrholm, onder andere bekend van Festen (1998), zorgt voor een enorme gelaagdheid en complexiteit in het personage van Anne. Het begin van de film laat zien dat Anne een moderne vrouw is. Ze lijkt zonder probleem een succesvolle carrière met haar gezinsleven te combineren. In haar werk staat ze jonge meisjes gerechtelijk bij die verkracht of mishandeld zijn. Dit maakt het des te schokkender als Anne in een nogal expliciete scène besluit Gustav te verleiden. Nadat deze grens overschreden is komt een steeds duisterdere kant van Anne naar voren. Dyrholm weet geweldig dit sinistere te laveren met de kant van Anne die liefdevol voor haar kinderen wil zorgen.

May el-Toukhy creëert op een rustig tempo een zeer aangrijpende wereld. Binnen een paar minuten ben je al in het verhaal gezogen. Vanaf het begin is er een bepaald gevoel van onbehagen dat El-Toukhy op slimme wijze oproept. Vrijwel het enige wat de hele film te zien is, is de villa van het gezin en de directe bosrijke omgeving. Hoewel dit gebied erg groot is, zorgt de cinematografie voor een claustrofobisch effect. Deze film over het misbruik van macht zoekt bewust de grenzen op. Hij vliegt niet uit de bocht, maar blijft indringend. Queen of Hearts weigert antwoorden te geven op het gedrag van Anne en laat de kijker met een groot aantal vragen zitten. Hierdoor blijft de film lang in het hoofd rondspoken. Er zal veel over nagepraat worden.