Ur Spår [Netflix]

Ur Spår [Netflix] (2022)

Deze Zweedse romkom skiet zich hopeloos vast in de soapclichés.

Leestijd: 2 min 14 sec
Regie: Mårten Klingberg | Scenario: Maria Karlsson | Cast: Fredrik Hallgren (Daniel), Katia Winter (Lisa), Rakel Wärmländer (Klara), Ulf Stenberg (Anders), e.a.| Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2022

Tradities zijn er meestal om gebroken te worden, maar van die verdomde kerstfilms zijn we nog lang niet af. Zoals ieder jaar doet Netflix ook nu weer zijn duit in het zakje door ons met een karrenvracht van dit soort titels op te zadelen, waarvan Ur Spår er een is. Van kerstballen of idiote kersttruien blijven we gelukkig gespaard in deze Zweedse feelgoodkomedie, maar voor de rest lijkt het allemaal veel te veel op een goedkope kunstkerstboom. Je merkt wel dat men de sfeer wil creëren, maar de inspanning strandt op een futloze poging.

Ur Spår begint nochtans zeer veelbelovend. Lisa is een gescheiden moeder die niet op een glaasje meer of minder kijkt. Dat drinken zorgt soms voor nare, maar voor de kijker best leuke gevolgen. Regisseur Mårten Klingberg wil het echter niet te zwartgallig maken en schept daarom hoop. De aan lager wal geraakte vrouw die de voogdij over haar kind dreigt te verliezen wil namelijk haar leven beteren door deel te nemen aan de jaarlijkse Wasaloop en daarmee bewijzen dat ze wel iets degelijks kan.

De Wasaloop is een langlaufwedstrijd van zo'n negentig kilometer waaraan meer dan vijftienduizend mensen deelnemen. Zeg maar een Zweedse variant van de Elfstedentocht, maar dan op skilatten. Voor de Zweden zal het misschien leuk zijn om dit jaarlijkse sportritueel in een film verwerkt te zien, maar voor anderen is het eerder een saaie boel.

Niet alleen omdat de dwaze humor zich uit in het tonen van een deelnemer die is uitgedost in een roze skipak met een fopspeen rond zijn nek (nee, wij vinden dit ook niet grappig), maar vooral omdat het leuke begin vrij vlug vervalt in de gevreesde romkom met alle soapclichés die daarbij horen. Het type film waar de Nederlandse filmindustrie de laatste jaren net iets te veel het patent op heeft, want al bij al verschilt Ur Spår niet zo heel veel van pakweg Gooische Vrouwen. Dat soort film is dit Zweeds gedrocht dus.

Ur Spår is niet meer dan een samenraapsel van relaties die op de klippen zijn gelopen waarvan je kleine teen het snel doorheeft dat alle brokken gelijmd zullen worden wanneer de verlossende aftiteling eraan komt. Wie tuk is op slecht geschreven soaps met een zouteloze regie zal hier nog wel wat voldoening uit kunnen halen, maar wie niet zit te wachten op kibbelende Zweedse echtparen die hun verdriet op de skilatten proberen te verwerken kan maar beter voor ander filmvertier gaan.

Ur Spår is te zien bij Netflix.