Bono & The Edge: A Sort of Homecoming, with Dave Letterman [Disney+]

Bono & The Edge: A Sort of Homecoming, with Dave Letterman [Disney+] (2023)

Ondanks ontmoedigende titel een fantastische documentaire.

Leestijd: 2 min 25 sec
Regie: Morgan Neville | Cast: Bono, The Edge, Glen Hansard, David Letterman e.a. | Speelduur: 84 minuten | Jaar: 2023

Televisiepresentator Dave Letterman is op bezoek in Dublin om uit te vinden wat de invloed is van Ierland op de populaire band U2 en vice versa. Deze invalshoek zet het verhaal van U2 in een nieuw, historisch daglicht. De sublieme uitvoering van dit goede idee maakt van Bono & The Edge: A Sort of Homecoming, with Dave Letterman een fantastische documentaire.

De documentaire is opgedeeld in drie onderdelen, die elkaar steeds afwisselen. Interviews over de band met onder andere het tweetal bandleden zelf, een vriend van U2 en een paar journalisten, worden afgewisseld met optredens van Bono en The Edge uit een eenmalig optreden in Dublin waarbij ze hun bekendste liedjes opnieuw opvoeren (al dan niet een beetje aangepast) en tenslotte korte scènes waarin Letterman bekende plekken in Dublin bezoekt en 'gewone' Ierse mensen spreekt.

De interviews over de band zelf zijn heel interessant, doordat hun bekende liedjes in context worden geplaatst en zo veel meer betekenis krijgen. De liedjes worden vervolgens in zijn geheel opgevoerd door Bono en The Edge, waardoor er genoeg tijd is om het zojuist vertelde te plaatsen in het liedje. Ook geven de optredens een moment van rust te midden van de stortvloed aan informatie, waardoor deze documentaire nooit overweldigt.

Behalve de interviews en de optredens volgen we ook Letterman in zijn eerste ontmoetingen met Ierland. Letterman slaagt er in zowel met iedereen te dollen als iets waardevols uit die interacties te halen. Hij neemt zichzelf daarbij niet zo serieus en zet zich vaak voor het blok ten gunste van de mensen met wie hij spreekt. Zijn zelfspot is een heerlijke verademing in deze tijd.

De verschillende onderdelen van de documentaire hebben allemaal een unieke sfeer. De interviews zijn veelal afgenomen in een bibliotheek met warme kleuren en een drukke achtergrond. Terwijl de optredens onder spotlights worden gedaan, zodat Bono en The Edge op het podium alle aandacht krijgen en de achtergrond als het ware wegvalt. De sfeer van Lettermans ontdekkingstocht is automatisch anders doordat die zich meestal buiten bevindt. Dit sterke contrast tussen de drie onderdelen maakt het altijd duidelijk waar een scène plaatsvindt en waar de komende scène heen gaat.

Ondanks dat scherpe contrast in sfeer vormen de drie delen dankzij de sublieme montage een voortvloeiend geheel. Dit wordt onder andere bereikt door middel van zogenoemde L-cuts. Een L-cut is een veelgebruikte montagetechniek, waarbij het geluid van de vorige scène nog te horen is, terwijl er al een nieuwe scène getoond wordt. In deze documentaire is het gebruik van de L-cuts bijna een kunstwerk op zichzelf. Zo wordt bijvoorbeeld de laatste uithaal van één van de optredens perfect getimed met een golf die stukslaat op de rotsen in de volgende scène.

Bono & The Edge: A Sort of Homecoming, with Dave Letterman is te zien bij Disney+.