The Rope Curse 3 [Netflix]

The Rope Curse 3 [Netflix] (2023)

Flauwe Taiwanese spookhorror zonder veel bezieling had beter zelf een einde moeten maken aan deze filmreeks.

Leestijd: 2 min 25 sec
Regie: Liao Shih-Han | Scenario: Chang Keng-Ming, Ma Tzu-Ming | Cast: Zhang Ting-Hu (Guan-yu), Morgan Lee (Wu-xiong), Wu Yi-jung (Wan-hua), Wilson Hsu (Jia-min), Chen Bor-Jeng (Master Xi) e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2023

Omgeven door sinistere roodtinten en verlicht met flakkerende kaarsjes, voert een eng dametje een ritueel uit voor een altaartje. In één oogopslag is duidelijk waar men aan toe is: net als in The Rope Curse 2 staat een spookhuistour te wachten langs kwaadaardige demonen, Taoïstische meesters en eeuwenoude rituelen. In deze derde variatie op de praktijk van Taiwanese geestverdrijving hoeft men het niet te doen voor een boeiend plot of innovatieve horror, maar waarvoor dan wel?

De Taoïstische mythe rondom geestenverdelger Zhong Kui vindt in The Rope Curse 3 een plekje in de moderne maatschappij, maar voor een beetje respect moet eerst hard gevochten worden. Een parkourinfluencer kan moeilijk het werk van zijn vader waarderen, die op het podium Zhong Kui belichaamt in traditionele kleding en kleurrijke make-up om kwade geesten te verjagen. Vader waarschuwt de opstandige jeugd dat ze niet moeten spotten met de geestenwereld, maar het mocht niet baten. Even later bevindt zijn rebellerende zoon zich alsnog in een behekst hotel en moet zijn vader hem komen redden.

Waar in The Rope Curse 2 de aandacht meer lag bij het weergeven van Chinese folklore, neigt het derde deel toch meer naar griezelige schrikmomenten. Een vroeg overleden zusje, toegelicht in meerdere flashbacks, moet een beetje diepgang geven aan de familiegeschiedenis, maar haar paranormale aanwezigheid leidt enkel tot meer verwarring in het verhaal. Wat duidelijk is, is dat het kwaad uitgebannen worden moet uit de wereld en dat daarvoor een team aan lokale ghostbusters is opgetrommeld. Maar wie nu exact het hotelspook gaat bestrijden en hoe dat moet gebeuren, blijft een constant onduidelijkheid in hun meesterplan.

Bij een goedkope productie is een matige cast en een rommelig verhaal snel te vergeven, maar het opvallende aan The Rope Curse 3 is de uitstekende cinematografie van Ming Lee. Te midden van ongeloofwaardige personages en ondermaatse horror is in de film alsnog een goed uitgedacht lichtplan te herkennen, samen met geslaagde composities en kundig uitgevoerde camerabewegingen. Voor een horrorfilm met voornamelijk minpunten en minkukels op beeld werkt het effect van pakkende cinematografie haast averechts. De schimmige atmosfeer in het behekste hotel werkt zogezegd te goed om tevreden te zijn met het goedkope spookverhaal dat zich erin afspeelt.

The Rope Curse 3 behelst de zoveelste poging om middels livestreaming, influencers en andere buzzwoorden de wereld van stokoude demonen te moderniseren. De hoop is dat deze figuren weer even eng kunnen worden voor de hedendaagse kijker als ze ooit waren, maar voor deze filmreeks blijken die hoogtijdagen in een ver verleden te liggen. Als het merendeel van de cast en crew zelf niet meer bezeten is van een passie voor het subgenre, is het misschien maar beter om deze lekker in zijn doodskist te laten liggen.

The Rope Curse 3 is te zien bij Netflix.