'De Casagrandes - De Film': kleurrijke familie in een kleurrijke film

'De Casagrandes - De Film': kleurrijke familie in een kleurrijke film (2024)

Een prima mix van actie, humor en een klein beetje wijsheid.

Leestijd: 2 min 17 sec
Regie: Miguel Puga | Scenario: Lalo Alcaraz, Rosemary Contreras, Tony Gama-Lobo, e.a.| Cast (stemmen): Nicoline Pouwer (Ronnie Anne), Jeanine la Rose (Maria), Nicole van Dorp (Punguari), Paula Majoor (Mama Lupe), Tim Klumpers (Carl), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2024

Gedurende drie seizoenen van de Nickleodeon-animatieserie De Casagrandes volgden jonge kijkers de avonturen van een kleurrijke Mexicaans-Amerikaanse familie, met name die van dochter Ronnie Anne Santiago. De Casagrandes - De Film is een direct vervolg op deze serie en sluit ook het verhaal af. Ronnie Anne is jarig en mag eindelijk dat pretpark voor twaalf jaar en ouder in. Volgens de verhalen zijn daar attracties die je huid tot op de milt afschuren. Cool, de Zomer van Twaalf begint nu!

De moeder van Ronnie Anne heeft echter andere plannen voor de zomer en boekt een reis naar het dorp in Mexico waar de familie oorspronkelijk vandaan komt. Alle abuela's, primo's, tio's en huisdieren gaan mee. Eenmaal aangekomen raken Ronnie Anne en haar verwanten betrokken bij een godenstrijd, waarbij ze natuurlijk het dorp van de vernietiging moeten redden. Ronnie Anne en de andere vrouwen (Casagrande is de naam van haar moeders familielijn) moeten daarbij de innerlijke kracht van de Chancla-krijgers aanspreken, furiën die ooit over de vallei heersten.

De Casagrandes - De Film is een leuke tekenfilm voor basisscholieren en ook voor meekijkende ouders valt er af en toe wat te gniffelen, dankzij humor die zich ergens tussen Dora the Explorer en The Simpsons bevindt. Zowel qua tekenstijl als actie ademt De Casagrandes - De Film de typische Nickleodeon-sfeer: snel en modern, al ligt het tempo niet zo hoog als in veel andere hedendaagse animatiefilms. Het plot combineert op een grappige manier de wereld van de twaalfjarige Ronnie Anne met die van (alternatieve) Mexicaanse goden en mythologische verhalen.

De moeder-dochterrelaties vormen een centraal thema en zorgen voor een licht serieuze ondertoon. Ronnie Anne en een halfgod waarmee ze bevriend raakt zetten zich af van hun ouders nu ze respectievelijk twaalf en twaalfduizend jaar oud zijn: ze willen hun vleugels uitslaan. De moeders moeten leren hun dochters los te laten. De moeder van Ronnie Anne ontdekt op een gegeven moment dat zij vroeger ook rebels was en háár moeder daarvoor ook. De overgrootmoeder komt met de wijsheid: "Wat jij koppigheid noemt, noem ik kracht."

De Casagrandes - De Film zal de loop van de geschiedenis niet veranderen, maar biedt wel wat je mag verwachten van het slot van de avonturen van de Casagrandes en Santiago's: een bont gezelschap van personages, een axolotl (heel even in beeld), kinderen die vinden dat ze al heel wat zijn, actie met vuurballen en een snufje female empowerment. De Zomer van Twaalf is een leuke tijd.

De Casagrandes - De Film is te zien bij Netflix.