I Want You Back [Amazon Prime Video]

I Want You Back [Amazon Prime Video] (2022)

Je ex terugkrijgen? Emma en Peter vinden elkaar in een plan om hun nieuwe partners uit de weg te werken.

Leestijd: 2 min 18 sec
Regie: Jason Orley | Scenario: Isaac Aptaker, Elizabeth Berger | Cast: Jenny Slate (Emma), Charlie Day (Peter), Scott Eastwood (Noah), Gina Rodriguez (Anne), Manny Jacinto (Logan), Clark Backo (Ginny), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Jaar: 2022

Jason Orley verplaatst in zijn opvolger van Big Time Adolescence de focus van jongeren naar dertigers, maar het is evengoed een coming-of-age film. Nadat collega's Emma en Peter allebei gedumpt zijn door hun partners, smeden ze een plan om hun geliefden terug te krijgen. Terwijl Emma de nieuwe vriend van Peters ex Anne zal verleiden, wordt Peter beste vrienden met Emma's ex Noah en haalt hem over zijn nieuwe relatie uit te maken. Een recept voor grappige momenten over mensen die moeten leren loslaten en op zoek gaan naar wat echt bij ze past.

De casting van de personages is perfect. Emma is een grappige chaoot die haar leven nog niet op orde heeft, oftewel niet iemand waarop je kan bouwen volgens ex-vriend Noah. Jenny Slate stort zich vol overtuiging in haar rol en ondanks de over-de-top momenten, waarbij ze bijvoorbeeld dramatisch in huilen uitbarst, voelt ze toch heel menselijk.

Peter daarentegen is gedumpt door Anne omdat hij te weinig spontaan is en zij het gevoel heeft zich niet verder te kunnen ontwikkelen. Charlie Day past precies in de passievere rol waarin hij niet zozeer zelf grappig is, als wel de situaties waarin hij telkens belandt. Zijn naïeve, schattige uitstraling versterken de humor nog eens.

Niet alleen Emma en Peter komen goed uit de verf. Zeker Noah voldoet op sommige vlakken aan de stereotypen van de typische knappe man, maar tegelijkertijd speelt de film met de verwachtingen en weet te verrassen. Dat betekent niet dat iedereen een eigen persoonlijkheid krijgt. De nieuwe partners van Noah en Anne hebben weinig te doen en Emma's huisgenoten zijn er puur voor de komische noot. Maar de verhouding tussen de personages werkt.

Daarnaast is er een heerlijke soundtrack die precies op de juiste momenten wordt ingezet en de humor meer dan eens versterkt. Het tempo zit lekker in de film en de dialogen en ongemakkelijke situaties weten aan het lachen te maken. Ook is het fijn dat het gedrag van de personages niet zomaar leidt tot een gelukkig einde. Want hoe begrijpelijk ook, Emma en Peters plan is natuurlijk dubieus.

Zonder prekerig te worden weet I Want You Back de levenslessen die de personages leren goed over te brengen. En hoewel de film de personages nooit onsympathiek maakt, is die zich zeker wel bewust van hun mindere kanten. Dat de film nooit over de schreef gaat, komt door de leuke cast, maar ook door de exen nooit te laten verworden tot simpele stereotypen. Dat geeft de film net even dat beetje meer.

I Want You Back is te zien bij Amazon Prime Video.