Tower Heist (2011)

Een groep amateurrovers probeert een frauduleuze miljonair te bestelen. Obstakel: hij staat onder toezicht van de FBI en woont op de hoogste verdieping van een wolkenkrabber.

door Pim Wijers om 21:56 in RECENSIES
Tower Heist poster
Regie: Brett Ratner | Cast Ben Stiller (Josh Kovacs), Eddie Murphy (Slide), Casey Affleck (Charlie), Alan Alda (Arthur Shaw), Matthew Broderick (Mr. Fitzhugh), Gabourey Sidibe (Odessa), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2011

Heeft Eddie Murphy de tijd van gekke professoren en nerderige types achter zich gelaten? Na een decennium vol flauwe filmrollen is hij eindelijk weer eens grappig. In Tower Heist blijkt andermaal voor welk personage hij in de wieg is gelegd: de grofgebekte maar goedlachse grappenmaker. In deze misdaadkomedie speelt hij een kruimeldief die een team van losers helpt om een kluis te kraken, op de hoogste verdieping van een wolkenkrabber.

Murphy is overigens niet de hoofdrolspeler, maar zijn aanwezigheid maakt de film net een stukje leuker. Samen met Ben Stiller, Casey Affleck, Matthew Broderick en Gabourey Sidibe heeft regisseur Brett Ratner een imposante cast bij elkaar gekregen. Toch staat die niet garant voor een imposante film: Tower Heist steekt wat bleekjes af ten opzichte van de crème de la crème uit het genre. Neem The Sting, waarin het duo Newman/Redford naast een smak geld ook de show steelt, of Ocean’s Eleven, waarin het sterrenensemble perfect op elkaar is ingespeeld. Dat ontbreekt in Tower Heist. De acteurs zijn goed, maar chemie hebben ze minder. Ben Stiller houdt de handrem erop en ook de overige rollen blijven weinig uitgesproken. Naast Murphy is alleen Sidibe, die een compleet andere rol speelt dan in haar debuut Precious, een fantastische verschijning als oversekste Jamaicaanse schoonmaakster.

De cast komt bij elkaar als werknemers van de hoogste woontoren van Manhattan: The Tower. Onder leiding van Josh Kovacs leveren ze perfecte service voor alle bewoners en aan miljonair Arthur Shaw in het bijzonder. Maar Shaw verdient dat niet, zo zal blijken. Hij heeft alle pensioenen van de werknemers verbrast op de effectenbeurs en dat laat hem nog koud ook. Als hij onder toezicht komt van de FBI lijkt alle kans op teruggave van het geld verkeken, maar er is één lichtpuntje: de rijkaard zou nog een kluis met twintig miljoen dollar verborgen houden. Kovaks en zijn werknemers gaan op roverspad en Slide helpt ze als ‘professioneel’ crimineel. De hoogte van de kraak is niet eens het belangrijkste obstakel. De geldkluis is zelfs door de politie nog niet gevonden en het appartement van Shaw staat onder streng toezicht van de FBI. De wolkenkrabber is verder uitgerust met de meest moderne beveiligingstechniek.

Dat uitgangspunt klinkt veelbelovend, want zoals het een goede heistfilm betaamt, is de uiteindelijke klus onmogelijk. Dan is het natuurlijk des te leuker wanneer het uiteindelijk toch niet zo onmogelijk blijkt als aanvankelijk gedacht. Tower Heist heeft een aantal leuke verrassingen in petto, maar zoals gezegd blijft de film wat vlak. Brett Ratner staat niet bekend als ingetogen regisseur en in enkele scènes toont hij zich als vanouds een kwajongen met veel budget. Zo laat hij het team amateurovervallers met een Ferrari aan de hoogste verdieping van The Tower bungelen. Maar de opbouw naar zulke spanning duurt te lang en de humor is niet scherp genoeg om de kijker zo lang oprecht geïnteresseerd te houden. Met een onbekende cast zou de film waarschijnlijk de bioscoop niet gehaald hebben, maar door de groep gevestigde namen (al was de carrière van Broderick de laatste jaren net zo spectaculair als die van Murphy) ontstijgt hij net de middelmaat.