Ouija

Ouija (2014)

Glaasje draaien is vragen om problemen.

Leestijd: 2 min 19 sec
Regie: Stiles White | Cast: Olivia Cooke (Laine Morris), Ana Coto (Sarah Morris), Daren Kagasoff (Trevor), Bianca Santos (Isabelle), e.a. | Speelduur: minuten | Jaar: 2014

Het is donker en stil in het verlaten huis waar een groep tieners ‘s nachts stiekem inbreekt. Wanneer het licht aanspringt, blijkt er opeens iemand in de woonkamer te staan. Er klinkt een oorverdovende knal op de geluidsband. De man die plotseling verschijnt, blijkt gewoon een vriend te zijn die via de achterdeur naar binnen is gekomen, maar dat is bijzaak in de ogen van Stiles White. Hij heeft zijn kijkers weer lekker laten schrikken. Door naar de volgende goedkope truc.

Het korte moment is tekenend voor Ouija, een film die zijn complete gebrek aan originaliteit en gevoel voor spanningsopbouw probeert te maskeren door het ene schrikeffect aan het andere te rijgen. En zelfs daarin schiet deze lakse horror nog tekort. Het grootste deel van de verrassend bedoelde momenten voel je al ver van tevoren aankomen.

Na films als G.I. Joe, Battleship en de Transformers-serie, is Ouija de volgende in een reeks verfilmingen geïnspireerd op Hasbro-speelgoed. Het ouijabord bestaat al langer dan de spelletjesgigant oud is en werd bovendien al veel vaker in films gebruikt (klassieker The Exorcist is waarschijnlijk het bekendste voorbeeld), maar Hasbro heeft inmiddels de rechten ervan in handen en doet zijn best om daar zo veel mogelijk gebruik van te maken.

En dus verschijnt er nu een nieuwe horror rondom het bord, dat voor de goedgelovigen als hulpmiddel dient om geesten op te roepen. Dat de krachten van het spel niet onderschat moeten worden, blijkt wanneer een meisje vroeg in de film de houten plank in de open haard gooit. Debbie bungelt kort erna in een trapgat met een lichtsnoer om haar keel.

Zelfmoord volgens de politie, maar haar vrienden geloven daar niets van. Al snel stuit hoofdpersoon Laine op een usb-stick van haar overleden vriendin. Debbie blijkt zichzelf te hebben gefilmd op het moment dat ze het wel een goed plan vond om in haar eentje geesten op te roepen. En dat filmpje heeft ze daarna dus - Joost mag weten waarom - op een usb-stick gezet. Logisch is het allemaal niet bepaald, maar Laine weet nu in ieder geval dat er meer achter de vermeende zelfmoord zit, dus kan de film weer verder.

De makers van Ouija schatten hun kijkers wel erg laag in als ze denken dat ze op deze manier een spannende horrorfilm krijgen. Maar misschien kan dat ze ook wel helemaal niets schelen. Het spookspel spreekt waarschijnlijk al genoeg tot de verbeelding van tieners om geld in het laatje te krijgen. In de Verenigde Staten werd dat al bevestigd. Ondanks de tomeloze gemakzucht waarmee deze film is gemaakt, haalde Ouija in het openingsweekend al twintig miljoen dollar binnen. Hasbro lacht zich rot.