New Kids Nitro (2011)

Weinig nieuws onder de zon in Maaskantje: nog altijd veel gezuip, gescheld en wapengekletter, zij het dat er dit keer iets minder scherp wordt geschoten.

Leestijd: 2 min 35 sec
Regie: Steffen Haars en Flip van der Kuil | Cast: Huub Smit (Richard Batsbak), Tim Haars (Gerrie van Boven), Wesley van Gaalen (Rikkert Biemans), Steffen Haars (Robbie Schuurmans), Flip van der Kuil (Barrie Butsers), e.a. | Speelduur: 78 minuten | Jaar: 2011

Na het overweldigende succes van de eerste New Kids-film (waar in een recordtijd één miljoen mensen op af kwamen), hoefden de makers natuurlijk niet erg lang na te denken over de mogelijk een vervolg te maken. Zodoende verschijnt slechts een jaar later al de tweede film, waarin ‘de turbo is geüpgraded naar nitro’, zoals dat zo mooi heet. De eerste film voldeed voor fans van de televisiesketches precies aan al hun verwachtingen, dus van de formule is ook nu niet veel afgeweken; zelfs de inbreng van een bovennatuurlijk element blijkt naadloos aan te sluiten bij de absurde humor die in het New Kids-universum de boventoon voert.

In dit vervolgdeel zijn de vijf welbekende hangjongeren uit Maaskantje verwikkeld in een steeds heviger wordend conflict met een groepje vergelijkbare aso’s uit het naburige Schijndel (dat in de vorige film nochtans van de kaart leek te zijn geveegd). Dit resulteert in een aantal lekker lompe aanvaringen, maar jammer genoeg missen deze vaak net de charme (bij gebrek aan een beter woord) van de soortgelijke belevenissen uit de eerste film. Lachen om aso’s werkt immers toch het beste wanneer ze zich tegen het gezag keren. Daar komt bij dat de Schijndelse tegenhangers van de New Kids niet al te interessant zijn. Ze worden in ieder geval regelmatig in de schaduw gezet door een vele malen grappiger clubje hangjongeren uit Woensel, dat steeds vanuit het niets opduikt.

Terwijl de Brabantse burenruzie ontaardt in illegale straatraces en massale vechtpartijen, vindt in Friesland als gevolg van een meteorietinslag een ware zombie-uitbraak plaats. Het ligt voor de hand dat de New Kids en hun opponenten uiteindelijk de strijdbijl zullen begraven om samen in deze provincie met het gebruikelijke wapengekletter orde op zaken te stellen, al duurt het een behoorlijke tijd voordat dat eindelijk zover is. New Kids en zombies blijken een aangename combinatie, maar de film weet het gegeven helaas niet volledig te benutten. Met Shaun of the Dead en Zombieland heeft de film natuurlijk twee erg sterke concurrenten in het zombiekomediegenre en jawel: geen moment wordt het niveau van spanning van die eerste of de opwindende actie van die tweede ook maar enigszins benaderd.

Al met al doet New Kids Nitro niet heel veel onder voor zijn voorganger, dus eenieder die daarvan heeft genoten kan ook nu zijn lol weer op met alle absurdistische grofheden. Echter, een hoop tekortkomingen die bij de eerste film nog te vergeven waren, beginnen nu steeds meer op te vallen: er zijn net te veel grappen die dood slaan, net te veel personages zonder bestaansrecht en de vierde muur wordt wederom tot vervelens toe doorbroken. Liefhebbers zullen ongetwijfeld weer smullen, maar om hun fans tegemoet te komen mogen de makers zich voor de onvermijdelijke derde film concentreren op een strakkere verhaallijn en wat scherpere humor. Dat is toch wel het minste wat ze voor het vermoedelijke succes mogen doen.