Knight and Day (2010)

Tom Cruise, doldwaze actie en een plot dunner dan de zool van een teenslipper leveren pretentieloos vermaak op.

Leestijd: 2 min 51 sec
Regie: James Mangold | Cast: Tom Cruise (Roy Miller), Cameron Diaz (June Havens), Peter Sarsgaard (Fitzgerald), Paul Dano (Simon Feck), Jordi Mollà (Antonio), Marc Blucas (Rodney), Maggie Grace (April Havens) e.a. | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2010

zou wel eens één van de vermakelijkste popcornfilms kunnen zijn die deze zomer de bioscopen in razen. Met een onaflatende stroom aan doldwaze actie, een plot dunner dan de zool van een teenslipper én met sterren als Tom Cruise en Cameron Diaz in de hoofdrol, is een portie pretentieloos vermaak in ieder geval niet af te wenden. Mocht het je buiten dus te warm worden, dan valt er in de bioscoop volop te genieten van een flinke dosis achtervolgingen, exploderende auto’s en een stel losgeslagen stieren.

June Havens heeft geen idee wat voor wending haar leven zal nemen wanneer ze de charmante Roy Miller ontmoet. Op het vliegveld lopen de twee elkaar tegen het lijf en na een korte flirt blijkt heel toevallig dat ze dezelfde vlucht nemen. Gek genoeg is het vliegtuig maar met een handjevol mensen gevuld. Terwijl June zichzelf op het toilet moed aan het inpraten is om de flirt vooral voort te zetten, moordt Roy ondertussen koelbloedig alle passagiers en crewleden uit. Het vliegtuig stort neer in een maïsveld en vanaf dat moment wordt het tweetal onophoudelijk als wild opgejaagd. Roy is namelijk een spion en in het bezit van een zeer gewild object. In een poging om de jonge uitvinder van dit apparaatje te beschermen, rennen Roy en June vervolgens de hele wereld over om de FBI en een Spaanse misdadiger af te schudden.

Tegen zo’n berg aan actie en achtervolgingen moet het flinterdunne verhaallijntje het al snel afleggen. mag dan James Mangolds minst plotgedreven film zijn, de regisseur bewijst - na het romantische , de Johnny Cash-biopic en de western - wederom dat hij schijnbaar moeiteloos schakelt tussen verschillende filmgenres. En met succes, want als Tom Cruise tijdens een achtervolging op de snelweg opeens met een smak op de motorkap van een rijdende auto belandt en nog tijd heeft om de bestuurster te complimenteren met haar mooie jurkje, weten we dat we deze over-the-top actiefilm niet té serieus moeten nemen.

Zonder het -koppel Tom Cruise en Cameron Diaz was die onbezonnenheid waarschijnlijk een stuk minder lollig geweest. Dit is geen waarin Cruise bezig is om de wereld te redden met een strak gezicht. In kan hij als spion Roy Miller iets meer van zijn gladde glimlachen en zijn komisch talent laten zien. Hilarisch wordt het nergens, de humor zit hem vooral in de ongemakkelijke verstandhouding tussen de hoofdpersonages. June is het neurotische antwoord op de coole charmeur Roy. De chemie tussen deze tegenpolen blijft gedurende de hele film prima in stand en zorgt er zelfs voor dat het op een gegeven moment niet zo veel meer uitmaakt hoe het tweetal op dat ene eiland is beland. Zolang ze in hun vluchtpoging maar de meest halsbrekende toeren uithalen.

Bij krijg je daarom eigenlijk niet veel kans om je te vervelen. Daarvoor ligt het tempo waarmee de idiote situaties elkaar opvolgen te hoog. De actiescènes zijn fraai in beeld gebracht en zorgen op precies de goede momenten dat deze dolle achtbaanrit niet inkakt. De sequentie met het stierenrennen in Sevilla is daarvan het leukste voorbeeld. Daar gáát je Smart