The Blind Side (2009)

Alles perfect en smetteloos. The Blind Side is een keurig visitekaartje voor het perfecte Amerikaanse gezin.

door Evert de Vries om 23:46 in RECENSIES
The Blind Side poster
Regie: John Lee Hancock | Cast: Sandra Bullock (Leigh Anne Tuohy), Tim McGraw (Sean Tuohy), Quinton Aaron (Michael Oher), Jae Head (S.J. Tuohy), Lily Collins (Collins Tuohy), e.a.| Speelduur: 128 minuten | Jaar: 2009

Oscarnominaties en extreme winsten in de Verenigde Staten kunnen veel doen voor een film. Dit zagen we bij The Hurt Locker, die na maandenlang uit- en afstellen toch nog in de Nederlandse bioscopen kwam. Een vergelijkbaar lot is het veelgeprezen The Blind Side niet beschoren. De film krijgt geen Nederlandse bioscooprelease omdat de thematiek nu eenmaal te ver van de Nederlandse cultuur afstaat. Om toch een slaatje uit de twee Oscarnominaties te slaan is ervoor gekozen om de film dit weekend wel in première te laten gaan via Video on Demand (VOD). Een film eerder uitbrengen via VOD dan op gewone dvd is nog nooit gebeurd in Nederland, maar tradities zijn er om gebroken te worden. Zeker als het om geld gaat.

Het waargebeurde The Blind Side kunnen we wel de luchtige variant van Precious noemen. Ook hier een zwarte zwaarlijvige tiener met een verschrikkelijke jeugd en ook hier voornamelijk blanken die zich over het kind ontfermen. Waar Precious echter nog rauw was, ternauwernood hoopgevend en toch vooral een heftige aanklacht tegen de gezinssituatie van zo vele Amerikanen, is The Blind Side op alle fronten feelgood.

Het begin is nog wel zielig, want Michael Oher wordt van school naar school gestuurd en krijgt nergens de liefde die hij zo hard nodig heeft. Gelukkig is hij een natuurtalent in alle balsporten en lukt het hem hierdoor binnen te komen op een christelijke eliteschool. Op academisch vlak blijft hij echter achter en slapen doet hij nog altijd buiten. Op een dag ziet de schatrijke Leigh Anne Tuohy hem na schooltijd doelloos rondlopen en zonder moment van twijfel neemt ze hem op in haar gezin. Met haar hulp lukt het Michael steeds beter te presteren op school en op het sportveld, maar bovenal leert hij liefde kennen zoals hij dat nooit gekend heeft.

The Blind Side is vanaf de eerste minuut één brok hoop en toekomstperspectief. Eén beeld in de film vat direct ook alles samen: de kerstkaart van de familie Tuohy. Is deze gezinsfoto bij normale families slechts een geposeerd moment van vrolijk lachen, de familie Tuohy gedraagt zich het hele jaar door als kerstkaart. Ruzie, onenigheid en puberteit bestaan niet. Iedereen accepteert Michael direct en de andere kinderen zijn altijd aardig, leergierig en sportief. Iedereen zit liever met de familie op de bank te lezen dan de hort op te gaan met vrienden. Serene rust en extreme rijkdom onder één dak, het Amerikaanse gezin straalt als nooit tevoren.

Voor een film die gaat over de worsteling en de problemen van de onderlaag van de samenleving wordt er dus wel heel weinig geworsteld. Het opnemen van Michael in het gezin kost Leigh Anne weliswaar haar rijke vriendinnen, maar vanaf het begin is het overduidelijk dat die vriendinnen enkel bestaan zodat Leigh Anne ze halverwege kan dumpen om haar eigen goedheid nogmaals te vergroten. Zonder een vuiltje aan de lucht is The Blind Side dus het perfecte verhaal van hoop en verbetering. Het is dan ook goed te begrijpen dat deze film zoveel lof ten deel is gevallen in een jaar waarin toch vooral crisis centraal stond. Want als je zelf in de put zit, is The Blind Side de beste van-harte-beterschapskaart die je je kunt wensen.