Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

Matige script zonder conflict of spanning en heeft te weinig humor om het helemaal te redden.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Kaj van Zoelen om 00:49 in RECENSIES
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull poster
Regie: Steven Spielberg | Cast: Harrison Ford (Indiana Jones), Cate Blanchett (Irina Spalko), Shia Lebeouf (Mutt Williams), Karen Allen (Marion Ravenwood), Ray Winstone (George ‘Mac’ McHealy), John Hurt (Prof. Oxley) e.a. | Speelduur: 123 minuten | Jaar: 2008

Indiana Jones is een icoon. De drie Indiana Jonesfilms behoren tot de absolute top van Hollywoodentertainment. Indiana Jones is geschiedenis, voor hele generaties nog meer dan de relikwieën waar hij op zoek naar is. En voor velen is hij onlosmakelijk verbonden aan hun jeugd, of ze hem nou destijds in de jaren tachtig in de bios zagen of later op televisie, video of dvd. Een nieuwe Indiana Jonesfilm valt dus per definitie tegen, doordat deze nooit op kan tegen het jeugdsentiment. Tegelijkertijd kan zo’n nieuwe film juist gevoelens van nostalgie opwekken die je de gebreken doen vergeven. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull doet dan ook beide: tegenvallen en meevallen.

Hij valt tegen omdat de film uiteraard lang niet zo goed is als de oude films. Kwalitatief schiet hij tekort, los van alle nostalgie en jeugdsentiment. Maar de film valt ook mee, want Spielberg, Lucas en co. hebben een tijdlang een stel kaarten in handen waarmee ze toch ook het enthousiasme en plezier van de eerdere films weten op te wekken. Aan het eind verspelen ze hun hand, waardoor Kingdom of the Crystal Skull uiteindelijk diep in de schaduw van de trilogie van weleer blijft staan, maar dat wil niet zeggen dat het tot die tijd geen flink vermakelijke rit is die menigeen meer genot zal brengen dan de andere grote zomerfilms dit jaar.

Harrison Ford weet nog steeds hoe hij Indiana Jones moet spelen en Spielberg weet nog steeds hoe een Indiana Jonesfilm moet regisseren. Het script is het grootste mankement. Het probleem: er is nauwelijks conflict. Natuurlijk is er wel de letterlijke, fysieke strijd met de schurken, maar verder gaat alles veel te makkelijk. Indiana neemt ons niet meer mee op ontdekkingstocht, hij gaat ergens heen en krijgt de clous in zijn schoot geworpen, of weet alles van tevoren al. Cate Blanchett speelt verdienstelijk een Russische kolonel met rare trekjes, maar er gaat nooit echt dreiging van haar uit. En op haar introductiescène na heeft ze niet de leuke onderonsjes met Indy die zijn eerdere tegenstanders kleur gaven. Door dit gebrek aan conflict en dreiging mist het einde de nodige spanning en laat het geen enkele indruk achter.

Indy wordt alleen maar fysiek uitgedaagd en nooit mentaal, zoals eerder wel het geval was. Vreemd, want de leeftijd van Harrison Ford leent zich meer voor het oplossen van puzzels dan voor het springen van rijdende auto naar rijdende auto. In een van de eerste scènes is aan het tempo van zijn sprint toch duidelijk zijn ouderdom te zien. Dat is niet zo’n ramp, want later valt het nauwelijks meer op en is alles wat hij nog wel kwiek kan erg indrukwekkend. Toch zijn de fysiek moeilijkste stunts niet meer voor Indy, maar voor Mutt Williams. Wie? Mutt Williams, een van de nieuwe karakters en eigenlijk de leukste van de hele film.

Shia Lebeouf speelt hem als een echte nozem. Hij ziet er uit als Marlon Brando in The Wild One, met dezelfde jeans, pet, leren jack en motor. Zijn obsessie met zijn vetkuif en zijn motor, en zijn handigheid met motorrijden en schermen geven hem karakter, hetgeen ontbreekt bij een aantal andere personages, die kleurloos en non-descript blijven. Marion Ravenwood, Mutts moeder, is in 1957 niet meer de dartele vrouw uit Raiders of the Lost Ark en Engelsmannen Mac en professor Oxley hebben al helemaal weinig identiteit. En communisten zijn geen nazi’s zo blijkt maar weer. De grijze pakken staan symbool voor de geringe indruk die ze achterlaten.

Wat maakt Kingdom of the Crystal Skull dan toch voor een groot deel van de tijd prima vermaak? Een deel daarvan zal met nostalgie te maken hebben: hoe kan je bijvoorbeeld niet genieten van de themamuziek van John Williams terwijl er een dikke rode lijn over een landkaart wordt getrokken om een reistraject aan te geven? Daarnaast bevat de film een aantal uitstekende actiescènes. De eerste is nog wat stroef, maar zodra Mutt met zijn motor de oude man op sleeptouw neemt gaan de remmen los in een snelle, grappige scène die qua tempo, humor en spektakel zo in een van de oude films had gekund. Datzelfde, minus de humor, geldt voor een uitgebreide achtervolgingsscène met trucks en amfibievoertuigen in de Zuid-Amerikaanse jungle, die nog een stuk langer, uitgebreider en spectaculairder is dan die eerdere scène.

Maar actie, muziek en nostalgie alleen zijn niet genoeg om van deze film werkelijk topentertainment als de eerdere films te maken. Daarvoor mist er niet alleen spanning en conflict, maar ook écht grappige humor. Dit komt dan weer grotendeels door de matige dialogen, die misschien af en toe wel geinig zijn, maar nooit memorabel en nooit van het niveau van de trilogie uit de jaren tachtig. Dat laatste geldt helaas voor Kingdom of the Crystal Skull als geheel, en aan een vergelijking valt niet te ontkomen. Was deze film in 1981 gemaakt, dan was Indiana Jones nooit zo’n filmlegende geworden. Als losstaand product is Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull desondanks een best aardige avonturenactiefilm die net het voordeel van de twijfel verdient.

29 Reacties

Dr.DarkXL

En toch

*knijpt in zijn handjes *

akketa

Erg goede en duidelijke recensie!
Dit is zo'n beetje wat ik had verwacht van de film. Ik weet dat ik kan genieten morgenavond.
Het is logisch dat je niet moet denken een film te krijgen die net zo goed is als de anderen. Dan hou je alleen maar jezelf voor de gek. Het zou juist verrassend geweest zijn als de film echt de eerste en de derde had geëvenaard.

Wat ik uit jou recensie kan halen is dat volgens jou de film niet geforceerd aanvoelt? Dat lees bij een paar online. Dat ze moedwillens oude elementen erin wilden hebben, omdat dat zo typerend was.

Wat maakt deze film beter dan Temple of Doom? Die toch algemeen als de minste wordt beschouwd.

Feoreunn

Over het algemeen vind ik deze recensie te negatief, maar het gebrek aan humor is wel een feit. Indy is al geiniger geweest. Wat de inkleuring van Ox, Mac en Marion betreft: Dat viel best nog mee voor personages die van in het begin verdoemd waren om randfiguren te worden. Als je al een trio Indy-Mutt-Irina hebt kan je volgens mij niet nóg drie mensen even goed in beeld brengen. En ik vond Ox en Marion goed in het verhaal zitten, eenmaal ze waren geïntroduceerd. Buiten de (povere) CGI is de film behoorlijk authentiek. En Indy en Irina hebben wel degelijk een tweede onderonsje dacht ik, hoor...

ash_

Wat mij opvalt in de recensies die ik tot nu toe heb gelezen is hoe erg ze elkaar tegenspreken. Niet zo zeer in de conclusie (het valt wat tegen) maar in de redenen voor die conclusie. De ene vindt de humor niet goed, de andere weer geweldig. De ene vindt Cate Blanchetts rol maar matig, de andere vindt haar top. Volgens sommigen is het begin niet goed, volgens anderen is dat net het hoogtepunt van de film. Apart.

nice guy eddi

Ja, ze lijken soms akelig veel op mensen die recensenten...

hetisjantje

Wat ook opvalt is dat veel recensies veel kritiek opsommen, maar toch een redelijk cijfer geven. Zo ging het met The Phantom Menace ook al. Een rukfilm is een rukfilm. Men is erg mild voor grote namen en voor jeugdherinneringen.

SunChaser

Net de film in de bios gezien en sluit me aan bij de recensie. Hij valt tegen, het is niet meer de Indy van de eerste 3, het ademt geen nostalgie die we bv in National Treasure 1 wel zagen. EN het blijft geweldig om Ford Indiana Jones te zien spelen. Actiescenes met Shia zijn goed. Maar spannend wordt t nooit en het einde is echt belachelijk. Zo'n beetje net zo dom als de laatste Asterix album.

Toch een must see.

akketa

Indiana Jones is terug en dat is gelukkig een belangrijk onderdeel. Doordat Harrison nog steeds z'n mannetje staat houdt dat de film flink omhoog. De onrealistische situaties zijn niet minder dan de val uit een vliegtuig met een rubberbootje van Temple.
Ik vind de film best op dezelfde hoogte zitten als Temple. Waar die film pas laat interessant wordt, is Chrystal interessanter in het eerste deel. Het begin ademt vervlogen Indy-tijden. Het einde ook wel, maar gaat net te ver. Ook voor Indy-maatstaven.
Temple en deze hebben beide hun plus- en minpunten, dus buiten het sentiment kan ik nu even geen voorkeur tussen de 2 geven. Nazi's blijven sowieso de meest interessante bad guys daar kunnen de russen niet tegenop. Maar minder dan de Thuggees zijn ze ook niet. Ik miste wel de echte sidekick van de slechten. Dovchenko vecht lekker, maar daagt Indy nergens uit.
Wat ik ook jammer vond is dat Williams geen interessant nieuw thema toevoegde. Hij pakt veel oude thema's van stal, maar ik kon uit het nieuwe niks halen.

Temple kreeg van mij een 7.5, dus daar steekt Crystal bij mij ook nog. Nog een paar keer kijken.

Kenji

Indy IV is een geval van jammer maar helaas. Harrison Ford is simpelweg niet de acteur die hij vroeger was, al heeft Spielberg de totale zombie die ooit Han Solo en Rick Deckard een ziel gaf, gedeeltelijk tot leven weten te wekken (Moriarty van AICN is daar m.i. te positief over). In slechts een handvol scènes overtuigt Ford nét genoeg om de hoed en de zweep waardig te zijn. De rest van de tijd wilde ik alleen maar roepen: "Wie denk je wel dat je bent, ouwe rukker? Geef Indy zijn spullen terug!"

De schaarse momenten dát de film werkt zijn grotendeels te danken aan de verregaande welwillendheid van de nostalgische kijker. Het kwalijke is dat je voelt dat Spielberg hierop rekent, getuige de faciele verwijzingen naar iconische beelden en dierbare personages uit de oude films. Spielberg weet dat zijn publiek bereid is om hem halverwege tegemoet te komen en doet meteen ook maar half zo hard zijn best, met matig geregisseerde dialogen en slecht uitgewerkte bijrollen. Dat valt me eerlijk gezegd vies van hem tegen.

Bottom line is dat deze film geen toevoeging is aan de oude serie, maar er afbreuk aan doet (hoewel minder ernstig dan in het geval van bijvoorbeeld de Star Wars prequels). Dat betekent wat mij betreft dat hij niet gemaakt had moeten worden. Spielberg had zich moeten bedenken en iets nieuws moeten ondernemen; door op zijn lauweren te rusten verkwanselt hij zijn talent en dat diskwalificeert hem als groot cineast.

[rating 2.5]

hetisjantje

Ach ja, Lucas is dood sinds Star Wars I, en Spielberg is dood sinds The War of the Worlds. Oude mannen die hun top hadden in de jaren 80, in die niet in staat zijn gebleken hun genialiteit in het digitale tijdperk over te hevelen. In dit tijdperk maken ze middelmaat. Dit zijn geen filmmakers meer met een noodzaak en liefde voor een verhaal dat verteld moet worden, dit zijn 9-5 franchise managers. De waarde moet uit de bezittingen worden geperst, dus moeten de franchises worden overgeheveld worden naar een nieuwe generatie kids, en neuk die nostalgische dertigers.

Carlijn

Het einde is STOM!

Maar de rest van de film is zeker het kijken waard... Ik zeg het maar even.

Remco

Ga de film morgen even bekijken blijf het toch apart vinden dat een film die zolang op zich heeft laten wachten mede door het afkeuren van zo vele scripts nu net op dat punt schijnbaar te kort schiet.

Louitje24

Nee, ze hadden Indy maar met rust moeten laten...

Biff Tannen

Ik ben benieuwd naar deze film! Al ben ik wel bang dat hij de minste van de reeks wordt. Dus zoals iemand hier ooit suggereerde dat dit de "filmbelevenis van het jaar wordt" denk ik dus niet, en ik vind deze film dus echt overhyped werd hier. wel denk il een leuke tijd tegenmoet te gaan.

Wel vind ik het tof dat alle old-skool helden weer zijn terug gekeerd naar hun oude rol; Schwarznegger, Willes, Stallone en nu Ford. Niet allemaal met evne veel succes maar het blijft toch om deze 80-ies helden heden dagen weer hun gang te zien gaan!

WoUtoMatiC

100% eens met de recensie!
[rating 3] half puntje eraf voor het alien-plot

robbieraider

De film is helaas niet meer dan oude dingen overdoen! De vliegende koelkast, de achtervolgingsscène in de Zuid-Amerikaanse jungle (hallo, iemand StarWars gezien, dat kan dus echt niet) ! Uri gellers zus, wannabe E.T. model, ik ben je maat/spion/ geheim agent / maar toch je maat weer figuur!

Ik wil niet zo doorgaan maar eerlijk de film is qua verhaal niet goed (een tip, huur een paar LOST schrijvers voor de volgende keer meneer Lucas!).
Valt tegen, nee. Dat ga ik niet zeggen maar ze hebben het gewoon verpest :N !

Chyramain

Ben ik dan de enige die dit wel een goede film vond?
OK alleen die aliens niet dan.

El_Mariachi

Hieronder mijn gedachten over de film, die ik gisteren heb gezien. Spoilers voor film 4 heb ik gemaskeerd, spoilers voor 1, 2 en 3 niet (ik neem aan dat men die films intussen wel gezien heeft).

Wat is er in vredesnaam gebeurd?! Indiana Jones en ALIENS?!?!?!

Oké, oké: de kracht van de Ark en Mola Rams hart-grijpende magie en een ridder die 700 jaar blijft leven en een scheutje water waarvan je wonden spontaan verdwijnen zijn bizar. Maar dat alles valt in het niet bij 13 alienskeletten die samen 1 levende alien vormen, die vervolgens een interdimensionale poort opent!

De voorwerpen uit de vorige films waren ook bovennatuurlijk, maar er bleef tenminste wat mysterie bewaard. We weten nooit zeker waar het spul vandaan komt en hoe het aan vreemde krachten komt (er wordt gesuggereerd dat het door God/goden komt, maar God komt niet naar beneden om de slechterik vuil aan te kijken - wat precies is wat de alien in Indy 4 wèl doet).

Tevens vind ik Indy 4 te overdreven in stunts en effecten. Indy's 1, 2 en 3 bevatten stunts die grotendeels realistisch ogen, omdat de stunts in die tijd grotendeels écht uitgevoerd moesten worden. Nu lanceert de computer een auto over een andere auto, die auto half vernielend, maar de inzittenden komen er zonder een schrammetje uit. Of er vliegt een koelkast rond, waaruit alweer de protagonist ongedeerd uitstapt. In de jaren tachtig kón men dat gewoon niet. En dat maakte die films beter in mijn ogen. Ik kan geloven in de stunts en gevechten uit de originele trilogie, omdat die grotendeels "echt gespeeld" zijn. Deel 4 gooit elk realisme overboord, met naar mijn smaak als grootste fouten die verdomde alien, interdimensionale poort en vliegende schotel....!

Het resultaat? Een spannend film (jep, ik vind het een geweldige achtbaanrit met goed tempo en soms echt grappige scènes) maar Indiana Jones it ain't.

Vergeleken met films in z'n algemeenheid: [rating 3.5]

Vergeleken met de andere Indy's: [rating 2]

SunChaser

Chyramain "Ben ik dan de enige die dit wel een goede film vond?
OK alleen die aliens niet dan. "

Nou, dat wat je niet goed vond was de clou van de hele film. Beetje tegenstrijdig dus

wallace

Ik vind hen heel erg leuk. Leuk verhaal, Indy is is stoer en er zitte leuke actie in.

Remco

Ik heb hem net gezien en inderdaad drie sterren is op z'n plek. Het is een vermakelijke film ik heb op verschillende sites veel kritiek gehoord over de effecten in de film maar ik moet zeggen dat die juist erg sterk zijn.
En tja dat Indy situaties overleefd die onmogelijk zijn was in die oude trilogie niet anders (denk aan de sprong met het mijnkarretje in The Temple Of Doom).
De film begint trouwens wel goed vind ik en weet de sfeer meteen te pakken ook al is het even vreemd Harrison Ford zoveel ouder te zien. Wat de film echt mist is een hart en ziel zoals The Last Crusade da bijvoorbeeld wel had.
Dat komt mede omdat het script echt niet heel veel voorstelt en je als kijker alleen de verplichte Indiana Jones kost voorgeschoteld krijgt zoals achtervolgingen en het schatten zoeken.
Alles wat daar niet onder valt is allemaal slecht te volgen en de uiteindelijke conclusie en einde van de film is mij allemaal wat ver gezocht.
Denk dat deze film een hoop geld op gaat brengen maar ook snel interesse van kijkers verliest.
Ik kijk zelf dan ook meer uit naar The Dark Knight.

eddie32

Toch ondanks de kritiek van de film heeft die film toch even 271,000 dallar opgeleverd wereldwijd het is toch een sucsess

ik de film net bekeken in de bios ik vond het een top film

het is even wennen maar je moet het niet vergelijken met de andere drie film de tijd is ook anders

ik hoop nog op een vervolg deel 5 of het wordt ford of het wordt shia labeouf we wachten af

ash_

eddie32 "het is even wennen maar je moet het niet vergelijken met de andere drie film de tijd is ook anders"
Natuurlijk wel, het is toch een Indiana Jones film? Als men niet wil dat wij de film met de vorige delen vergelijken, moet ze maar een ander hoofdpersonage nemen ;)

Ik heb hem van het weekend gezien en hij valt gewoon tegen. Best een leuke actiefilm maar voor een Indy film is dat niet genoeg. Belangrijkste klachten: Indy heeft het *veel* te makkelijk, spanning of dreiging is ver te zoeken en de actie is ook voor een Indy film te ver over the top. Het lijkt daardoor vaak niet op een Indy film en dat is doodzonde.

Overigens had ik totaal geen moeite met de de apen slinger scene (die vond ik zelfs er geslaagd) of het einde (past precies bij het verhaal en het jaren '50 sfeertje). Nee, ik vond de trust me, we kunnen echt van een klif afrijden en dan worden we door een boom netjes beneden afgezet scene veel erger.

[rating 3]

stefanvh

Ik ben er gisteren heen geweest en ik heb me helemaal suf gelachen. Niet om de grappen maar puur en alleen om de meest idiote dingen die in de film zitten, het begin is echt gewoon sfeervol enzo maar na een tijdje.... je zit te kijken je denkt gewoon van nee hij zou toch niet zus en zo gaan doen... dat zou té slecht voor woorden zijn! maar ja hoor hij doet gewoon precies waar je bang voor bent. Hij was zo grappig in al zijn kutheid :/
Ik wil dan ook niet weten hoe ze dit hebben verzonnen, het lijkt net die southpark aflevering... alsof spielberg en lucas zaten te kijken naar het script... ja deze film mist toch iets, iets waar we onze handtekening op de film kunnen zetten? weet je wat.... we stoppen er gewoon aliens in!
laame!

thereturn

Ik vond de film voor de pauze beter dan na de pauze. Het was meer een parodie op Indy dan dat het Indy zelf was. Zelf was ik er met lage verwachtingen naar toe gegaan maar dan nog viel hij mij ontzettend tegen. Je kon ontzettend goed zien dat George Lucas hier weer met zijn klauwen aangezeten had (1 ster).

Biff Tannen

Deze Indiana Jones is overduidelijk de slechtste uit de reeks. Gelukkig niet Die hard 4 slecht, dat wasal helemaal een ziel loze vertoning.
Maar er waren in vergelijkining met de vorige delen te veel WTF momenten, ik bedoel koelkast, slingeren, zwaardvechten, die skulls etc. Ook vond ik op één of andere manier de belichting lelijk, ik weet niet wat er mee aan de hand was maar het stoorde me. Ook was er onnodig veel CGI, dus het was niet echt oldskool. Ook ergerde ik me aan die driedubbele agent. Hoe vaak kan je van kant wisselen. Maar Harrison Ford deed het nog goed, en ook Shia vond ik redelijk grappig, en die muziek och die muziek blijft gewoon goed. Al bij al toch nog een 7.

timbo75

Het is een aardige film maar geen topper zoals de dat wel het geval was bij de vorige delen. Je merkt dat Indiana toch een dagje ouder is geworden wat op zich ook wel zijn charmes heeft. Nu hoorde ik dat de zoon (Shia) in de vervolgfilms de hoofdrol zal gaan spelen. Dan kunnen ze de Indiana Jones reeks nog meer uitmelken. Spannende film, dat wel, maar het einde is toch wel een beetje vaag.

Umbra Orphanus

De Indiana Jones reeks is natuurlijk veel groter dan alleen deze 4 films, denk eens aan de boeken, de Young Indiana Jones Cronicals-films en de serie. Dus over dat uitmelken zal ik het maar even niet hebben... Niet dat het mij stoorde overgins. Ik vind, dat als je iets niet wil zien, je het ook gewoon niet moet kijken. Dus wil je de rest van de francise niet weten, gewoon geen notitie van nemen!

Ik heb gisteren op het randje nog net Indy 4 gezien.
Ik vond hem erg vermakelijk. Is het een probleem dat Irina niet zo vals was? Een schurk is toch niet per definitie slecht? Ze worden toch niet slecht geboren en hebben toch niet enkel slechte gevoelens? Dat zou pas een plat figuur zijn. Ik vind het een verademing dat er eindelijk eens een schurk is in Hollywoodfilms die menselijk is neer gezet.

De hele film heeft een fantastische sfeer. Lekker avonturiertje spelen. Ok, het wordt Indy allemaal wat te gemakklijk gemaakt, maar misschien was dat ook wel het doel. Het feit blijft, dat Indy een opvolger heeft. Deze heeft zijn genen en dus ook het avonturiesgevoel. Ik denk persoonlijk dat ze het wat gemakkelijk hebben gemaakt om te illustreren dat zijn zoon hem in die zin dus helpt. Beetje knullig gedaan misschien, maar het heeft m.i. wel gewerkt.

En over de plot ben ik ook best tevreden. De Vliegende schotel had wel anders vormgegeven kunnen worden. Dit was natuurlijk wel weer tè. Maar de plot op zich vond ik best ok.

Al met al had de film niet helemaal het niveau van Indy 1 en 3, maar de film is er dan m.i. ook niet gekomen om persé een verhaal te vertellen, maar om Indy te laten herrijzen.

Toch ben ik erg blij dat ik deze film in de bios heb mogen aanschouwen. Ook voor mij is het een jeugdsentiment, aangezien ik de andere drie delen vaak heb mogen bekijken op de t.v.