Voor Elkaar Gemaakt (2017)

Flauwe romantische komedie die gebaande paden matig uitgevoerd betreedt.

Leestijd: 2 min 55 sec
Regie: Martijn Heijne | Cast: Matthijs van de Sande Bakhuyzen (Felix Simons), Loes Haverkort (Jip Hagen), Fabian Jansen (Jelle Simons), Roeland Fernhout (Ralph), Eva van de Wijdeven (Petra) e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2017

Felix Simons is werkeloos, maar woont in een groot appartement op een riante plek in Amsterdam. Groot genoeg dat zijn broer Jelle zelfs een tijd bij hem kan inwonen. Toch is hun ongeloofwaardige geldgebrek aanleiding voor het hele plot van Voor Elkaar Gemaakt, een flauwe Nederlandse romantische komedie. Nota bene een remake van de Duitse film Vaterfreuden, waar vermoedelijk ook de 'humor' aan ontleend is.

Nadat de broers weer een paar dagen kunnen eten (en het op een zuipen kunnen zetten) omdat Felix zijn sperma heeft gedoneerd, wordt Felix in zijn ballen gebeten door Jelles fret, in een pijnlijk ongrappige scène, waarin ook nog eens heel lang naar die éne grap wordt toegewerkt. Als gevolg van het incident is Felix onvruchtbaar geworden, en hoewel deze flierefluiter nooit interesse had in kinderen krijgen, verandert hij van inzicht. Dus gaat Felix met behulp van zijn broer op zoek naar de vrouw die via zijn donatie aanstaande moeder is geworden. Dat is Jip, en zij is verloofd met de saaie, vervelende Ralph.

De rest van het verhaal laat zich raden. Het is even voorspelbaar als de grap met de fret, en even afgezaagd. Tien jaar geleden maakte Judd Apatow nog een leuke film, Knocked Up, over een man die eindelijk volwassen wordt doordat hij per ongeluk vader wordt en de moeder van zijn kind van zijn waarde moet overtuigen. Maar inmiddels is dat al zo'n bekend gegeven dat Voor Elkaar Gemaakt toch als mosterd na de maaltijd smaakt. Niet dat dit per se erg is: een romantische komedie moet het sowieso van de uitvoering hebben, zelden van de originaliteit.

Aan die uitvoering schort het echter net zo hard. Helaas is de humor in Voor Elkaar Gemaakt even onvruchtbaar als alle mannelijke hoofdfiguren (Jelles sperma werd afgewezen door de spermabank omdat volgens dokter Beau van Erven Dorens zijn sperma niets waard is). Fabian Jansen moet als broer Jelle duidelijk voor de komische noot zorgen, maar slaagt zelden in die missie. Wel leuk is de dochter van hun oudere broer, de enige die al wat van zijn leven gemaakt heeft, getrouwd is en drie kinderen heeft.

Die slimme, mondige oudste dochter is ook een cliché, maar tenminste wel goed geschreven en leuk gespeeld. Het enige echte ontroerende moment in de film is dan ook als zij haar angst voor duiken moet zien te overwinnen. Het is ook de enige scène waarin Felix écht sympathiek is, terwijl hij zijn nichtje daarbij helpt. Verder maakt hij weinig los, ondanks dat de mensen om hem heen vaak minder sympathiek zijn om hem positief doen af te steken.

Vooral concurrent Ralph is een zak eerste klas die niet alleen saai en zakelijk is, maar ook nooit luistert naar Jip en bovendien vreemdgaat. Hij is puur ontworpen om flink op af te geven zodat je Jip al snel een nieuwe partner gunt in de persoon van Felix. Dat werkt een klein beetje, maar het zou zoveel beter zijn als Felix op eigen kracht ook overtuigde als romantische held. Felix benadert haar zelf eerst met een uitgebreide reeks leugens en stalkergedrag. Pas op het laatste moment ontstijgt hij dat laakbare niveau, maar dan is het al te laat om nog voor hem te juichen. Loes Haverkort heeft de charme die Felix ontbeert, maar kan de kar niet in haar eentje trekken.