What Happened to Monday

What Happened to Monday (2017)

Noomi Rapace speelt in dit interessante, maar niet goed uitgewerkte scifi-drama zeven zussen.

Leestijd: 2 min 29 sec
Regie: Tommy Wirkola | Cast: Noomi Rapace (De Settman zussen), Glenn Close (Nicolette Cayman), Willem Dafoe (Terrence Settman), Pal Sverre Hagen (Jerry), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Jaar: 2017

Wie van actrice Noomi Rapace houdt zal zijn of haar geluk niet op kunnen. In het scifi-drama What Happened to Monday krijg je Noomi maar liefst zeven keer voor de prijs van één.

De film speelt zich af in de toekomst, in 2073 om precies te zijn. De wereld kampt met overbevolking en het Child Allocation Bureau heeft besloten om de crisis aan te pakken door alle kinderen die na de eerstgeborene komen in te vriezen. Wanneer Karen Settman sterft wanneer ze een zevenling baart, besluit opa Settman de meisjes te behoeden voor het invriezen. Hij laat ze in het geheim opgroeien in zijn zolderappartement en geeft elk van de meisjes een andere naam naar de dag van de week. Als de dag van hun naam aan de beurt is, mogen ze naar buiten. Ze spelen dan de rol van Karen Settman, vernoemd naar hun moeder. Elke avond moeten ze uitgebreid vertellen wat er die dag is gebeurd, zodat de volgende dag geen continuïteitsfouten worden gemaakt door de andere zusjes.

De dames hebben elk een andere persoonlijkheid en balen ervan zo in een hokje te leven met zo weinig persoonlijke vrijheid. Relaties aangaan zit er bijvoorbeeld niet in. Maar ze gaan door met het leven dat ze hebben opgebouwd, omdat ze niet anders kunnen. Maar als Monday op de dag dat zij naar buiten gaat, plotseling verdwijnt, moeten de zussen afwijken van hun routine om te achterhalen wat er met haar is gebeurd.

Noomi Rapace heeft een behoorlijke klus in het vertolken van de zeven zussen. Ze verschillen niet alleen van elkaar qua haar en kleding, maar ze hebben ook elk een eigen karakter. Voor de herkenbaarheid is de één sportief, de ander verlegen, weer een ander een extroverte flirt, etc. Het interessantst is om Rapace bezig te zien in de scènes waarin meerdere personages tegelijk optreden. Helaas blijven de rollen beperkt tot typetjes. Binnen de schaarse tijd is het niet gelukt ze uit te diepen.

Het uitgangspunt van de film is interessant en het begint allemaal spannend. Alles wat ze buiten de zolderkamer ondernemen, gaat gepaard met risico. Zonder dat het wordt gezegd, voel je dat meteen. De camera zit dicht op de huid van de zussen als ze door hordes mensen lopen. Zelfs iets kopen is spannend, omdat de identiteit dan gescand wordt aan de hand van een polsband die iedereen draagt. Het zou zomaar mis kunnen gaan en dan is het game over voor in ieder geval zes van de zeven zussen. Maar na het eerste half uur waarin de basis uiteen wordt gezet en Monday verdwijnt, begint het verhaal aan vaart te verliezen. Het springt van de hak op de tak en wordt steeds ongeloofwaardiger. Ergens in het uitgangspunt zit een goede film verstopt, maar regisseur Tommy Wirkola heeft die met What Happened to Monday niet geopenbaard.