Aus dem Nichts (2017)

Wat doe je als alles wat je lief is je ontnomen is? Diane Kruger gaat in ieder geval niet snikkend in een hoekje zitten.

Leestijd: 3 min
Regie: Fatih Akin | Cast: Diane Kruger (Katja), Numan Acar (Nuri), Denis Moschitto (Denilo), Johannes Krisch (Haberbeck), Ulrich Brandoff (André), Hanna Hilsdorf (Edda), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2017

Er wordt vaak nogal neergekeken op fotomodellen die aan het acteren slaan. Toch zijn er voorbeelden waarbij het verruilen van de catwalk voor de filmset geslaagd uitpakt. Dit is zeker het geval voor de Duitse Diane Kruger. Waar het voormalige topmodel eerst nog voornamelijk in grote producties als Troy en Inglourious Basterds opdraafde, stort Kruger zich steeds meer op kleinere rollen. En niet onverdienstelijk.

Haar hoofdrol in het rouwdrama Aus dem Nichts is misschien wel het beste dat de actrice tot nu toe heeft laten zien. Niet voor niets werd Kruger beloond voor haar doorleefde acteerprestaties met verschillende internationale prijzen. Maar ook de Duits-Turkse filmmaker Fatih Akin levert na zijn alom gelauwerde Gegen die Wand wederom een indringend drama af dat zelfs beloond werd met een Golden Globe voor beste buitenlandse film.

Krugers personage Katja krijgt nogal wat te verstouwen. Haar man, die van Koerdische komaf is, heeft vier jaar in de bak gezeten voor drugshandel. Maar hij heeft zijn leven gebeterd. Deze Nuri is een vertaalbureautje gestart om zo gedetineerden in hun procedures bij te staan. Samen heeft het stel een zoontje van zes. Maar Katja's leven stort compleet in als er een bomaanslag wordt gepleegd en zij man en zoon Rocco verliest. Ze is ervan overtuigd dat er racistische motieven aan de terreurdaad ten grondslag liggen.

Akin deelt zijn verhaal op in drie hoofdstukken, die niet in alle gevallen ook overeenstemmen met de klassieke drie aktes van film en toneel. Het is aannemelijker om deze opdeling tegen de verschillende stadia van het rouwproces af te zetten. Maar Katja heeft zo haar eigen manier om de moordaanslag te verwerken dus op een gegeven moment lopen deze parallellen spaak. Het vertrouwen in de rechtstaat en vooral haar grote gevoel voor rechtvaardigheid lopen gaandeweg steeds meer een deuk op.

Daar komt bij dat de vrouw niets meer te verliezen heeft. Aanvankelijk zoekt ze haar heil in drugs om de situatie het hoofd te bieden. Dan blijkt ook nog eens dat ze van haar familie en schoonouders weinig mag verwachten. De verwijten vliegen over en weer op momenten waarop begrip en steun meer op hun plek zijn. Wat doe je als alle middelen die je tot je beschikking hebt zijn uitgeput?

Spil van dit alles is het getergde spel van Kruger, die er geen enkele moeite mee heeft om met betraand gezicht en doorlopen make-up de kwellingen die haar personage moet doorstaan over te brengen. De actrice is hier niet neergezet omdat ze een knap koppie heeft, maar omdat ze daadwerkelijk de stortvloed aan emoties van Katja weet over te brengen. Dit uit zich echter niet alleen maar in onbegonnen schreeuwpartijen, maar vooral in veel stil spel en veelzeggende gelaatsuitdrukkingen.

Akin zet het nog eens extra zwaar aan door niet alleen Kruger frontaal en centraal in beeld te zetten, maar ook veel duisternis en eindeloze regenbuien te tonen. In de zwarte donkere wereld waar Katja in is beland, ziet het ernaar uit dat het nooit meer mooi weer gaat worden. Zelfs niet als Katja's zoektocht naar de waarheid en erkenning leidt naar het zonnige Middellandse Zeegebied.

Aus dem Nichts is ook bekend onder de Engelse titel In the Fade, hetgeen een verwijzing is naar een nummer van Josh Homme. De frontman van Queens of Stone Age was ook verantwoordelijk voor de soundtrack. Zijn muziek heeft bijgedragen aan een stemmig, weinig hoopgevend relaas van een vrouw die langzaam maar zeker teruggrijpt naar haar primaire emoties om genoegdoening te krijgen.