A Tourist's Guide to Love [Netflix]

A Tourist's Guide to Love [Netflix] (2023)

Romantische reis naar Vietnam blijft op gebaande paden.

Leestijd: 2 min 22 sec
Regie: Steven K. Tsuchida | Scenario: Eirene Tran Donohue | Cast: Rachael Leigh Cook (Amanda Riley), Scott Ly (Sinh), Missi Pyle (Mona), Thanh Truc (Anh), Ben Feldman (John), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2023

Amanda is vijf jaar samen met haar vriend John. De twee hebben een comfortabele relatie en als John haar vraagt vroeg naar huis te komen, denkt ze dat hij haar een aanzoek gaat doen. In plaats daarvan moet hij voor zijn werk naar Ohio en wil hij een hiatus. Dat betekent dat niets Amanda meer in de weg staat om voor haar werk bij reisbureau Tourista naar Vietnam te reizen, om te zien of ze een tourbedrijf willen kopen. Het wordt meer dan een zakelijke trip, als ze erachter komt dat gids Sinh haar leven een stuk spannender maakt.

Hoewel het hele punt van A Tourist's Guide to Love is dat Amanda eens spontane dingen moet doen en avontuurlijker moet zijn, is de film zelf een aaneenschakeling van saaie clichés. Het verre Vietnam laat Amanda zien wat ze al die tijd gemist heeft en elke plek waar Sinh haar mee naartoe neemt lijkt een wereld veranderende ervaring te zijn. Hoewel de film wat aandacht heeft voor de tradities rond Vietnamees nieuwjaar, Tết, gaat het verder toch vooral om de mooie plaatjes waardoor de film oppervlakkig blijft.

Het acteerwerk is al even vlak. Hoewel het stijve spel van Rachael Leigh Cook in eerste instantie lijkt te passen bij Amanda's veilige leefstijl, wordt ze door de film heen niet losser. Dat maakt het moeilijk de chemie tussen haar en gids Sinh te zien. Het zijn opvallend genoeg de bijpersonages die het meeste toevoegen aan de film. Bijvoorbeeld Sinhs nichtje Anh, die met haar roze haar en enthousiasme letterlijk en figuurlijk wat kleur brengt. Ook de kleine interacties tussen de mensen uit de reisgroep zijn veelzeggender dan de dertien in een dozijn romance van Amanda en Sinh.

Wat dat betreft is het opvallend dat de soundtrack niet vol zit met Amerikaanse popnummers, maar dat er Vietnamese muziek gebruikt wordt, de enige echte 'gedurfde' keuze. Het kleurenschema van de film is even opgewekt als het een romantische film betaamt en benadrukt op goede momenten de omgeving waar de personages zich bevinden, maar dat is ook gewoon te danken aan die mooie omgeving.

Hoewel de film prima wegkijkt, is het kwalijk dat hij niet eens moeite doet om buiten de gebaande paden te treden. Het acteerwerk is niet charmant of overtuigend genoeg voor de romance, en dan is het enige wat er overblijft het Vietnamese landschap en bezienswaardigheden. Omdat A Tourist's Guide to Love daar zo weinig over zegt, is het misschien juist een aanbeveling om zelf Vietnam als mogelijke eindbestemming uit te kiezen. Het enige waar de film in 'slaagt' is het aanwakkeren van reislust.

A Tourist's Guide to Love is te zien bij Netflix.