Merve Kült [Netflix]

Merve Kült [Netflix] (2023)

Moderne Turkse romkom schiet alle kanten op maar eindigt toch voorspelbaar.

Leestijd: 2 min 32 sec
Regie: Ceman Alpan | Scenario: Ceylan Naz Baycan | Cast: Ahsen Eroğlu (Merve Kült) Ozon Dolunay (Anıl Gürman), Zuhal Olcay (Nevra Kültür), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2023

Twintiger Merve Kültür heeft moeite om wat van haar leven te maken. Ze heeft bedrijfskunde gestudeerd, maar verliest zichzelf het liefst in het ontwerpen van mode. Omdat er toch geld op de plank moet komen besluit ze te solliciteren op een financiële afdeling van een modetijdschrift. Uiteraard met de hoop om haar portfolio aan de hoofdredacteur te laten zien. Die ze in de lift niet eens herkent.

Geen enkele tactiek helpt voor Merve, of ze nu goudeerlijk is of zegt wat de afnemers van de sollicitatie willen horen. Tot overmaat van ramp verkoopt haar vader ook nog eens het appartementencomplex waar Merve met haar moeder woont. De modeontwerpster dreigt op straat te belanden. Als ze met haar vrienden een datingapp bedenkt waarbij de deelnemers zich achter een masker verbergen vangt ze de aandacht van ondernemer Anıl, uitgerekend de man die Merve en haar moeder hun huis uit wil zetten.

De Turkse romantische komedie Merve Kült is in vrijwel elk denkbaar opzicht een invuloefening. Uiteraard blijkt Anıl voor Merve niet te versmaden en begint een uitputtend spel van aantrekken en afstoten. Aan de basis lag een populair boek en de schrijver ervan probeert de boel nog enige sjeu mee te geven door er een geheim in te verweven. Zo weet Merve niet dat Anıl achter het opkopen van haar huis zit en handelt Anıl weer uit pure wrok.

Altijd lekker om achter de hand te houden als de boel instort. Jammer genoeg voor de makers dient het moment waarop de klad erin komt zich al vrij vlot aan. De eerste kennismaking tussen de tortelduifjes verloopt allesbehalve vlekkeloos, letterlijk want Merve knoeit gelijk een halve kop koffie over haar outfit. We weten allemaal dat de ongeschreven wetten van de romkom dicteren dat hoe harder je roept dat je de tegenpartij niet moet, hoe intenser de uiteindelijke romance wordt.

Deze formule blijkt al snel sleets. De spanning wordt nog enigszins opgevoerd door Anıl en Merves moeder lekker met verbaal elkaar te laten clashen. De symboliek van een app waarbij mensen elkaars echte voorkomen niet zien, maar zich verschuilen achter een masker zodat ze zich helemaal op karakter kunnen focussen is tamelijk oubollig. Bovendien is het geen uiterst origineel concept, maar het wordt wel ingezet om de vlinders in de buiken van Merve en Anıl nog wat meer aan te wakkeren.

Merve Kült bedient een specifiek publiek en dat is prima. Het geeft bovendien een moderne kijk op de Turkse samenleving die verrassend universeel uitpakt. Het is echter ook een geforceerde toestand met Merve die zich af en toe tot de kijker richt en behoorlijk chaotisch en hyper uit de hoek kan komen. Eigenschappen waar haar aanstaande als een blok voor valt maar die bij de kijker nog wel eens irritatie kunnen opleveren.

Merve Kült is te zien bij Netflix.