'The Idea of You': romantische film blijft netjes binnen de lijntjes

'The Idea of You': romantische film blijft netjes binnen de lijntjes (2024)

Kun je op een muziekfestival de liefde van je leven ontmoeten?

Leestijd: 2 min 39 sec
Regie: Michael Showalter | Scenario: Michael Showalter, Jennifer Westfeldt| Cast: Anne Hathaway (Solène), Nicholas Galitzine (Hayes), Ella Rubin (Izzy), Reid Scott (Daniel), Annie Mumolo (Tracy), Mathilda Gianopoulos (Georgia), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2024

De bijna veertigjarige Solène komt onverwacht op het muziekfestival Coachella terecht als de chaperonne van haar dochter. Ze papt aan met de leadzanger van de populaire boyband August Moon, maar de resulterende romance brengt natuurlijk de nodige problemen mee. Deze Hayes is vijftien jaar jonger en de paparazzi liggen altijd op de loer. Solène moet haar idee van de jongeman een aantal keer bijstellen om de relatie een kans te geven. De vraag is of ze dat wel wil.

The Idea of You is een sympathieke, romantische film die net als de door August Moon uitgevoerde liedjes netjes binnen de lijntjes blijft. Het heeft de gewone-burger-date-met-wereldster-dynamiek van Notting Hill en de voor- en tegenspoed van ongeveer elke andere romkom ooit gemaakt. Het ontbreekt The Idea of You wel een beetje aan venijn. De film gaat soms de diepte in, maar zwemt in de meeste gevallen weer snel naar het oppervlak.

Solène en Hayes wisselen een paar huilverhalen uit en dat leidt tot een zoenpartij - dat recept. Maar goed, aan de oppervlakte komt de film ook het beste tot zijn recht, want de situaties zijn te ongeloofwaardig en te voorspelbaar tegelijk om er al te veel lading aan te geven. Hayes bezoekt Solènes kunstwinkel - want zij is galeriehouder, zoals een goed Hollywoodpersonage betaamt - en koopt natuurlijk meteen alles op. Solène is in eerste instantie beledigd, maar drie minuten later zitten ze samen in haar auto op weg naar een ander kunstdepot. Het kan verkeren.

Wat de twee hoofdpersonages in eerste instantie aan elkaar bindt is niet helemaal duidelijk, behalve dan dat ze allebei "hot, or something" zijn. Eigenlijk is dat ook wel genoeg. Ze zijn beiden op zoek naar een serieuze relatie en het oog wil ook wat. Hayes is lekker hunky en kan leuk zingen en Solène heeft de looks en charme van Anne Hathaway, ook niet verkeerd. Ze voeren plagerige gesprekjes en van het leeftijdsverschil wordt maar een enkele keer een punt gemaakt, met name door buitenstaanders.

Hathaway (41) ziet er ook niet zo stuitend veel ouder uit dan Nicholas Galitzine (29) die de vierentwintigjarige Hayes speelt. Ja, Solène is een 'cougar', maar wat maakt het uit? De druk van de buitenwereld blijkt vooral vanuit de fans van de boyband te komen, die vinden dat Solène hun idool afpakt. Dit is een fenomeen dat in de wereld van de K-pop een daadwerkelijk probleem is. Het bekend maken van relaties is daar taboe, want de fans verwachten dat eeuwige trouw wederzijds is.

Het is overigens eigenaardig dat de dochter van Solène en haar groep schoolvrienden, die in hun sophomore-jaar (vierde klas) zitten, overduidelijk door twintigers worden gespeeld. Maar ach, het doet er niet zoveel toe. Iedereen heeft duidelijk plezier beleefd aan het maken van deze film, Galitzine en Hathaway voorop. Het zal laatstgenoemde niet haar tweede Oscar opleveren, maar het houdt de haard brandend en de kijker tevreden.

The Idea of You is te zien bij Prime Video.