De seksuele moraal lijkt inmiddels in de ogen van velen, vooral conservatieven, compleet losgezongen. In Europa gaan we daar nog wat losser mee om dan in de States, die steeds meer stappen richting de prehistorie lijkt te zetten. Nu kan het in Europa ook wel iets te extreem zijn. De tieners in series als Élite en de Ventana-reeks beheersen zo'n beetje de complete Kamasutra. De Amerikanen zijn een stuk preutser, althans in beeld, en pogingen om wat losser te zijn zoals bij The Summer of 69 blijken toch vooral een slap aftreksel van Sex Education met nul komma nul diversiteit.
The Summer of 69 gaat niet over het beroemde nummer van Bryan Adams en speelt ook niet eind jaren zestig. Nee, de titel is zo plat als al doet vrezen. Hoofdpersoon Abby is een onzeker muurbloempje dat al sinds ze uit de luiers is haar zinnen heeft gezet op schoolhunk Max. Die is al sinds de kleuterschool 'met' Mercedes, dus Abby kan het wel schudden. Maar dan is het opeens uit en de schoolmascotte die zich tegen betaling uitlaat over de laatste roddels vertelt Abby dat Max een groot liefhebber is van standje 69.
Abby is in alle denkbare opzichten een wandelend cliché. Ze heeft nauwelijks vriendinnen, heeft 'het' nog nooit gedaan en weet al helemaal niet de aandacht van mannelijke scholieren te vangen. Max is haar tegenpool, die tussen de lakens alles al heeft gedaan wat je je maar kan bedenken - in ieder geval in de fantasie van Abby. Het is dan ook een vreemde ontwikkeling dat Abby zonder enige aarzeling de lokale stripclub binnenstapt om daar erotisch danseres Santa Monica de opdracht te geven om Abby genoeg zelfvertrouwen bij te brengen om op Max af te stappen.
De uitwerking van het scenario verloopt schematisch en geheel volgens verwachting. Abby verdient geld door met een masker op games te streamen, genoeg om Santa Monica een week in te kunnen huren. Abby's ouders zijn een week de stad uit dus ze heeft vrij spel. Belegen is de gedachte dat Santa Monica Abby's eigenwaarde moet oppimpen, maar zich tegelijkertijd schaamt voor wat ze zelf met haar leven heeft uitgehaald. Ze ziet dan ook als een berg op tegen een schoolreünie waarbij ze nu eens niet letterlijk maar figuurlijk met de billen bloot moet.
Summer of 69 is een heleboel en tegelijkertijd vooral een heleboel niet. Het scenario is volgestouwd met belerende moraal en scènes die voornamelijk als doel hebben de contrasten tussen Abby en haar stoute leermeesteres te onderstrepen. Tegelijkertijd is het zo braaf als de plaatselijke bijbelclub en het meest diverse dat erin te bespeuren valt is het feit dat Abby half-Aziatisch is. Max hangt de sympathieke Disneyprins uit, wat niet zo gek is gezien het feit dat debuterend regisseur Jillian Bell aan de slag mocht voor het Amerikaanse Hulu, maar hier te zien is op Disneys streamingdienst.
Het had heus niet de kant op gehoeven van de vrijgevochten Europese producties en het is bovendien verstandig dat Bell uit de buurt van puberale American Pie-achtige taferelen is gebleven. Maar haar speelfilmdebuut mist venijn, al proberen de gevatte dialogen dit er wel degelijk in te gooien. Maar met wat grove woorden sluit je nog niet aan op de belevingswereld van tieners, op wie deze romantische komedie toch wel is gericht. Hoofdrolspeelster Sam Morelos is een sympathieke verschijning waarmee het makkelijk identificeren is, maar ondanks haar charmante voorkomen verzuipt de actrice in sufheid en een te brave aanpak.
Summer of 69 is te zien bij Disney Plus.