Make Your Move

Make Your Move (2013)

In deze dansfilm van de schrijver van Step Up gaat wel erg veel aandacht uit naar de personages en gaan de voetjes te weinig van de vloer.

Leestijd: 3 min
Regie: Duane Adler | Cast: Derek Hough (Donny), BoA (Aya), Wesley Jonathan (Nick), Will Yun Lee (Kaz), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2013

Schrijvers van de (moderne) dansfilm zullen waarschijnlijk wel nooit de originaliteitsprijs in de wacht slepen. Er mag in het genre wellicht een keur aan dansstijlen voorbij komen, vaak is het verhaaltje dat aan elkaar wordt gedanst steeds weer een variatie op hetzelfde thema. Jongen en meisje van geheel andere culturele dan wel sociale achtergrond leren elkaar kennen en moeten eerst niet veel van elkaar hebben. Ze belanden in dezelfde crew, waar ze het in een wedstrijd of dansbattle tegen een rivaliserende dansgroep (waar vaak een oud-crewgenoot in zit) moeten opnemen. Na de nodige conflictjes en tegenslagen winnen ze de danswedstrijd en elkaars hart. Het Amerikaanse Make Your Move sluit nog nauwer aan op het Romeo en Julia-thema. Verrassend genoeg slaat de vonk tussen het Aziatische meisje en de Amerikaanse jongen al bij hun eerste ontmoeting over, maar staan hun beider broers niet achter hun relatie.

Dancing with the Stars-ster Derek Hough speelt de rebelse Donny, die in de bak heeft gezeten en van zijn reclasseringsambtenaar New Orleans niet uit mag. Hij moet op zoek naar een echte baan, maar tapt liever op straat zijn centen bij elkaar. Als hij op televisie hoort van zijn pleegbroer Nick, die een hippe ondergrondse club runt, pakt Donny zijn biezen om een baantje als danser in de club te bemachtigen. In Brooklyn is het echter hommeles tussen Nick en zijn voormalige partner. Deze Kaz is met een gladde jongen van Wallstreet in zee gegaan en een chiquere dansclub begonnen. Tijdens zijn eerste avond in de club van zijn broer maakt Donny kennis met de brutale Koreaans-Japanse Aya. Zij moet met haar dans- en trommelgroep een contract in de wacht slepen om haar verblijf in de States veilig te stellen. Donny en Aya vallen als een blok voor elkaar, maar hun broers staan elkaar naar het leven.

Voor wat door zou moeten als dansfilm gaan de voetjes schrikbarend weinig van de vloer. Make Your Move markeert het tweede regieproject van Duane Adler, de schrijver achter onder meer Save the Last Dance en drie deeltjes Step Up. Adler heeft zo veel vertrouwen gehad in het aankleden van het verhaaltje dat hij bij elkaar verzon, dat het dansen er een beetje bij in is geschoten. Uitzondering zijn de korte paringsdansen tussen de twee tortelduifjes en als ze even solo hun agressie en emoties van zich af moeten dansen. De meeste danssequenties zijn niet veel bijzonders en komen voorbij als er een bezoekje wordt gebracht aan de tenten van Nick en Kaz. Showacts worden abrupt afgekapt, verdwijnen midden in een scène naar de achtergrond omdat de personages wat met elkaar te bespreken hebben, of worden van de dansvloer geveegd om plaats te maken voor een nieuw groepje.

Waar het team van de Step Up-reeks nog probeerde indruk te maken met wervelende choreografieën en betoverende settings als regenbuien en bruisende clubs en accessoires als fluorescerende pakken, willen bij Adlers eigen dansavontuur de danskriebels maar niet echt naar boven komen. De dialogen en soapy verhaallijntjes nemen veel te veel tijd in beslag en ook de choreografen hebben geleden aan een gebrek aan inspiratie. Donny en Aya doen te veel de dansjes waar ze zelf goed in zijn, maar tussen de twee personages wil het maar niet knetteren. Make Your Move is als klap op de vuurpijl ook nog eens in 3D in de bioscopen te bewonderen. Het lijkt een toevoeging waartoe op het allerlaatste moment is besloten, want van de derde dimensie wordt nog geen muziekmaat gebruik gemaakt.