H4Z4RD [Prime Video]

H4Z4RD [Prime Video] (2022)

Alle remmen gaan los in deze Vlaamse actiefilm op steroïden, met helaas de nodige banaliteit.

Leestijd: 3 min 5 sec
Regie: Jonas Govaerts | Scenario: Trent Haaga | Cast: Dimitri Thivaios (Noah Hazard), Jeroen Parceval (Carlos), Frank Lammers (Kludde), Jennifer Heylen (Lea), Monic Hendrickx (Mevr. Brasschaat), e.a. | Speelduur: 88 minuten | Jaar: 2022

Vanaf de eerste seconde van H4Z4RD druipt de stijl van het scherm. Heel direct, over de top en gedurfd. Ongewone glamour voor het vaak somberdere palet van de Vlaamse cinema. Jonas Govaerts geeft na een korte introductie van hoofdpersoon Noah meteen plankgas, zonder een seconde zijn voet van het gaspedaal te halen. Noah gaat de hort op met Carlos, maar moet wel stipt om half vier zijn dochtertje ophalen. Al snel blijkt dat dit absoluut geen goed plan was.

Het leven van Noah draait om drie dingen: zijn dochter Zita, zijn vriendin Lea en bovenal zijn volledig uitgedoste snelle bak. De gladde Lexus van Noah lijkt zo uit MTV's Pimp My Ride gerold. Noah kent elk klein weggetje en doorgang van Antwerpen uit zijn hoofd. Met zijn bolide doet hij verschillende klusjes, sommige minder legaal dan anderen. Zijn broer Carlos mag na drie jaar gevangenisstraf eindelijk weer proeven van de vrijheid. Dit viert hij door een toertje te doen met Noah, maar dit loopt al snel de klauwen uit.

H4Z4RD huisvest een inventieve manier van filmen die de nodige creativiteit vergt. De gehele speelduur is gefilmd vanuit de auto van Noah. Dit klinkt beperkend en had een gimmick kunnen zijn, maar werkt heel goed door verassend veel camerahoeken. Het inventief gebruik van zooms en plaatsing van de camera zijn een les in de mogelijkheden die zo'n kleine ruimte bied. Daarbij wordt de Lexus in zijn volle, patserige, glorie vertoond.

Ondanks de kleinschaligheid van H4Z4RD, bekruipt het vermoeden dat op élk idee ja is gezegd, hoe gek het idee ook klinkt. Dit geeft de film een erg speels karakter, maar zorgt ook voor een totaal chaotische kijkervaring. Het gevoel van vrijheid en durf druist door elk shot, maar een iets meer kritische blik was soms welkom geweest. Vooral wat betreft de humor, die bij tijden enorm banaal is. Het werkt af en toe, maar op andere momenten weer niet en juist dan wordt daar ook nog eens veel te lang op door gegaan.

Het geheel gaat razend snel voorbij, zonder erg gehaast over te komen. De korte rol van Frank Lammers draagt goed bij aan het bizarre verhaal. Jeroen Parceval belichaamt als broer Carlos chaos. Dat zou wel een tandje minder mogen, want helaas landen zijn grappen geen enkele keer. Nieuwkomer Dimitri is als Noah wel de perfecte tegenhanger, met zijn ingetogen acteren.

De perfect gekozen soundtrack helpt ook mee aan het snelle, bombastische gevoel van H4Z4RD. Met veel klassieke harde trance nummers uit de jaren negentig. De snelle beat en herkenbare deuntjes hebben soms bijna een nostalgische werking. Hierdoor blijft de hectiek hoog en blijft het tempo er goed in zitten.

Hoe leuk de actie ook is en hoe uitgesproken de stijl, dit gaat wel ten koste van verhaal en personages. Dat is een bewuste keuze, maar daardoor heeft de laatste acte niet de bedoelde impact. Er wordt slechts sporadisch gehint naar de achtergronden van de oppervlakkige personages en hun onderlinge relaties. De motorkap is erg mooi gemaakt, maar de inhoud onder de klep ontbreekt.

H4Z4RD voelt af en toe als de raarste koortsdroom. Doordat álles kan wordt de film leuk onvoorspelbaar. Hoogstaande vraagstukken, thema's of onderwerpen komen niet aan bod, maar (simpel) vermaak brengt Jonas Govaert zeker. De chaos, hectiek en bizarre momenten maken van H4Z4RD een memorabele rit. Die naast alle durf en stijl in overvloed gebaat was bij net wat meer inhoud en structuur.

H4Z4RD is te zien bij Prime Video.