You Are So Not Invited to My Batmitzvah [Netflix]

You Are So Not Invited to My Batmitzvah [Netflix] (2023)

Oppervlakkige coming-of-agekomedie met Adam Sandler en zijn hele gezin.

Leestijd: 3 min 53 sec
Regie: Sammi Cohen | Scenario: Alison Peck | Cast: Sunny Sandler (Stacy Friedman), Adam Sandler (Danny Friedman), Idina Menzel (Bree Friedman), Sarah Sherman (Rabbi Rebecca), Samantha Lorraine (Lydia), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2023

Adam Sandler had een deal om films te maken voor Netflix. Dat heeft hij gedaan, en blijkbaar waren ze tevreden; ze boden hem in 2020 tweehonderdvijftig miljoen dollar om er nog vier voor ze te maken. In zijn nieuwste productie speelt hij slechts een bijrol. Niet de hele tijd te hoeven kijken naar zijn droge hoofd en te luisteren naar zijn krakende papegaaienstem maakt hem draaglijker. Maar in plaats daarvan is de hoofdrol voor zijn jongste dochter. Met een chronische pruillip en een stem die Fran Drescher zelfs bij vlagen te nasaal zou vinden.

Stacy en Lydia zijn beste vriendinnen, bijna 13 en Joods dus hun bat mitzvah komt er aan. Stacy is ook verliefd op Andy, maar na een incident waarbij ze voor schut staat verklaart ze dat ze officieel klaar met hem is. Lydia heeft ondertussen onbedoeld een indruk gemaakt op Andy. Wanneer Stacy de twee ziet zoenen is ze zo gekwetst dat ze Lydia's uitnodiging voor haar feest intrekt. Maar dat is slechts het begin van haar wraak.

Sandler maakt gebruik van de vrijheid die hij kreeg van Netflix door zijn hele gezin voor de camera te zetten. Hij speelt zelf de vader, zijn twee dochters spelen Stacy en haar oudere zus en zijn vrouw speelt Lydia's moeder. Dat niet alleen, het is ook een volledig Joodse productie: de regisseur, de schrijvers, misschien zelfs de clapper-loader. De cast is wellicht etnisch divers, maar alle personages zijn desalniettemin Joods.

Dat levert wel een dubieus religieus moment op. In een scene roept Stacy dat ze eigenlijk niet Joods wil zijn, en haar vader reageert daar op met een komische 'jammer dan'-reactie. Grappig, maar eigenlijk ook best naar dat een kind wordt gedwongen om gelovig te zijn, helemaal dat dat wordt gedaan middels een grap.

You Are So Not Invited to My Batmitzvah gaat scheef van start: Stacy hangt een beetje het slachtoffer uit door te mekkeren over hoe zwaar haar leven als tienermeisje is, maar blijkbaar zit er een groots en duur feest speciaal voor haar aan te komen. Even later is haar grote huis te zien en dat ze een leuke groep vriendinnen heeft. De rest van de film toont een hoop gemekker van Stacy, onverstandige beslissingen en nare handelingen. Er valt weinig sympathie op te wekken voor dit hoofdpersonage.

Tegen het einde zegt ze even snel tussen neus en lippen door dat ze zich nu realiseert dat ze zich asociaal heeft gedragen, maar dan is de film zo goed als voorbij. Als dit nou een drama was waarbij het vanaf het begin duidelijk was dat het hoofdpersonage ergens mee worstelt en zich daarom agressief opstelt was het nog te begrijpen. Maar dit is bedoeld als een warme komedie.

Er valt tussendoor best wel wat te lachen. Vanaf de achterbank is Adam Sandler zeker komisch. Hij heeft ook iemand ingehuurd van zijn oude werkplek Saturday Night Live, het relatief nieuwe castlid Sarah Sherman. Het was een kwestie van tijd voordat zij de kans kreeg om haar sterk aanwezig komisch talent elders te tonen. Ze speelt hier een rabbi die op coole wijze godsdienstles geeft aan Joodse kinderen, maar evengoed af en toe de plank misslaat. De film is bedoeld om Sandlers dochters een springplank te bieden, hopelijk is het er ook een voor haar.

Voor meisjes van middelbare schoolleeftijd zal dit allemaal erg herkenbaar zijn. Maar of de les die ze er uit kunnen halen ook aankomt valt te betwijfelen. You Are So Not Invited to My Batmitzvah heeft veel ingrediënten waar ze mee kunnen identificeren: een beste vriendin waarmee ruzie ontstaat, verliefd zijn op de populairste jongen op school, vervelende ouders die je niet geven wat je wil.

Voor de crew was dit een lopende bandklus. Simpele regie, doorsnee camerawerk, makkelijk in elkaar geflanste sets. Zelfs het scenario komt er op meerdere momenten makkelijk van af. Er is bijvoorbeeld een ander vriendinnetje van Stacy dat af en toe wat opmerkingen maakt over lichamelijke kwaaltjes en dat leidt naar niks, en een vriendinnetje dat niks anders doet dan af en toe vragen naar die kwaaltjes. Stacy's oudere zus en diens beste vriendinnen zitten constant films te kijken op haar mobieltje, gewoon zomaar.

Netflix heeft er dankzij Sandler weer een hap-slik-wegfilm bij. Niet de ergste titel om op te zetten, maar op een paar gniffels na valt er weinig uit te halen. Er stond vast nergens in zijn contract dat het goede films moesten zijn.

You Are So Not Invited to My Batmitzvah is te zien bij Netflix.