Featured

De beste James Bond-film komt niet van Daniel Craig, en de slechtste is...

Bond... James Bond. Welke films zijn de beste en welke de slechtste?

door Bram de Groot om 22:30 in Featured
De afgelopen periode kijken we iedere dag weer naar een andere naam in de filmwereld en geven we zijn of haar beste en slechtste film. Aan jou de keuze om het hiermee eens te zijn, of andere films te opperen.

Vandaag staat er geen grote naam op het programma, maar een filmreeks. Namelijk de James Bond-reeks die in 1962 startte en die dit jaar verrijkt moet worden met No Time to Die.

Beste film: Goldfinger

Er zijn in de James Bond-reeks al heel wat sterke films verschenen. De sterkste film rond 007 lijkt nog altijd de derde film te zijn: Goldfinger met Sean Connery als de geheim agent. Andere toppers zijn Casino Royale, From Russia With Love, Dr. No, Skyfall en Thunderball. Welke zou jij nog willen toevoegen bij de beste 007-films?


James Bond moet voorkomen dat de beruchte goudsmokkelaar, toepasselijk 'Goldfinger' genaamd, Fort Knox leegrooft. Goldfinger heeft een groep duivelse medewerkers om zich heen, zoals de sexy pilote Pussy Galore en Oddjob die als moordwapen een met staal verstevigde bolhoed gebruikt.

Zwakste film: A View to a Kill

Los van de niet officiële Bond-film Casino Royale (1967) staat A View to a Kill uit 1985 met Roger Moore als 007 en rollen voor Christopher Walken en Grace Jones er niet goed voor bij fans en critici. Andere zwakkere delen zijn Octopussy, The Man With the Golden Gun, The World Is Not Enough, Die Another Day en Tomorrow Never Dies.


James Bond neemt het op tegen Max Zorin, een grootindustrieel die van plan is om de beruchte San Andreas-breuk bij Silicon Valley vol te pompen met water om een fatale aardbeving te veroorzaken. Hiermee wil hij het monopolie op de microchipindustrie in handen krijgen.


Eerdere beste en slechtste films van...

Benicio del Toro

Emma Stone

Ryan Gosling

Jim Carrey

Harry Potter

Jean-Claude Van Damme

Jake Gyllenhaal

Tom Holland

Midden-aarde

Guillermo del Toro

Michael B. Jordan

Tom Hanks

Margot Robbie

Transformers

Russell Crowe

Christian Bale

Fast & Furious

Jennifer Lawrence

Chris Pratt

Martin Scorsese

Jamie Foxx

Robert De Niro

Al Pacino

DC Extended Universe

Angelina Jolie

Nicolas Cage

Liam Neeson

Denis Villeneuve

Ridley Scott

Laurence Fishburne

Charlize Theron

Chris Evans

Brad Pitt

Marvel Cinematic Universe


Hoe gekozen? De beste en slechtste films zijn vooral gekozen uit de hoogst en laagst genoteerde films op Rotten Tomatoes, waarbij er is gekeken naar de Tomatometer en Audience Score.

32 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Master Of Films

Avatar

Goldfinger, nah.

Ik kies voor: GoldenEye (1995), On Her Majesty's Secret Service (1969), From Russia with Love (1963), The Man with the Golden Gun (1974), Live and Let Die (1973), Casino Royale (2006) & Skyfall (2012).

Verder vind ik A View to a Kill een meesterwerk tov Die Another Day.
De martelscene en Halle Berry waren de enige postieve punten. En dan nog alles gaan verknallen. De rest van de film was te dom voor woorden. Smiley face
Zelfs Dr. Christmas Jones was nog overtuigende dan al die onzin in Die Another Day.

Gigan72

Avatar

Beste Live And Let Die en Licence to Kill

Slechtste alle bond films van Pierce Brosnan ( hij is een prima acteur maar geen bond)
Op Casino Royale na zijn de bond films met Daniel Craig zwak tot slecht ( Daniel Craig is een prima acteur maar geen bond )

Coola

Avatar

Oneens met de beste film. De beste James Bond film is imho Live and Let Die.

En ook oneens met de slechtste film. A View to a Kill is inderdaad slecht maar spectre is nog slechter.

En nu ga ik wederom onpopulair doen Quatum of Solace is de op één na beste Daniel Craig 007 film.

Wilskracht

Avatar

Ik vind de films met Timothy Dalton ook heel vet. Zijn Bond was naar mijn mening veruit het geloofwaardigst. Roger Moore is nostalgisch, maar die slappe grapjes zijn aan mij niet besteed. De films met Daniel Craig lopen wel erg uiteen. Casino Royale en Skyfall waren erg vet, maar die anderen waren troep.

filmhero

Avatar

Ik ga voor beste: Casino Royale. Goldfinger op 2, Thunderball vlak daar achter
Slechtste: Die Another Day, net als @MOF. Niet ver daarachter Spectre, enorme tegenvaller.

Blockbuster

Avatar

A View To A Kill de slechtste?! Is juist een enorme guilty pleasure met leuke bad guys zoals Grace Jones en Christopher Walken. En de allerbeste Bond song ooit (van Duran Duran). Is mijn favoriete James Bond met Roger Moore, samen met Octopussy.

Mijn favoriet is ook GoldenEye. Pierce Brosnan heeft echt dat typische tongue-in-cheek. De beste met Daniel Craig is Skyfall en de beste met Sean Connery is Goldfinger.

Timothy Dalton is ook een interessante Bond: The Living Daylights is ook een van de betere uit de reeks en zelfs Licence To Kill is goed. Met ook twee fantastische Bond-songs.

Ik vind Never Say Never Again ook best te pruimen, ook al is dat geen officiele film.

Bigds9fan

Avatar

De beste film is voor mij GoldenEye. Doet nagenoeg alles goed.

Ben opgegroeid met de Brosnan films dus die vind ik sowieso goed dus ook Die Another Day (ondanks de meest slechte Bond "girl", Halle Barry.) Dat gezegd, GoldenEye is verreweg de beste vanwege Famke Janssen, Izabella Scorupco en Sean Bean als 006.

De slechtste zijn Casino Royale (al is die gebaseerd op het boek wat ze per se wouden verfilmen dus dat zal ik ze niet te veel aanrekenen) en Quantum Of Solace.

Casino heeft een van de zwakste schurken ooit waarvan je halverwege de film al weet dat hij door zijn eigen compagnons wordt afgemaakt. Zelfs Alan Cumming als Boris Grishenko was dreigender.

Zeker memorabeler. "I am invincible!"

Heb recentelijk On Her Majesty's Secret Service herkeken en de film is zeker sterk en onderhoudend, het tempo is wat rustiger dan de moderne films. Maar dat neem ik in een review uiteraard mee.

baron nostalgia

Avatar

De beste films zijn goldfinger. You only live twice. The man with the golden gun . A view to a kill. Octopussy. En Skyfall de slechtste is on her majestys secret service.

noah81

Avatar

Goldeneye is denk ik mijn favoriet. Maar license to kill is ook een topper. Alle films met daniel craig vind ik maar ruk.

Artificialis

Avatar

Favoriet met Sean Connery:
1967 - You Only Live Twice

Favoriet met Roger Moore:
1977 - The Spy Who Loved Me

Favoriet met Timothy Dalton:
1987 - The Living Daylights

Favoriet met Pierce Brosnan:
1995 - GoldenEye

Favoriet met Daniel Craig:
2006 - Casino Royale

Ludeejee

Avatar

Beste Bondfilms vond ik persoonlijk GoldenEye & Live and Let Die. Slechtste films waren Die Another Day & Moonraker. Beste Bond acteur vond ik persoonlijk Pierce Brosnan (niet perse zijn films, maar hoe goed hij bij Bond paste). Hij had alles: de charmes, maar ook de serieusheid, goede actie, etc. Nr. 2 dan Roger Moore & Sean Connery. Slechtste Bond is wat mij betreft Daniel Craig. Het boeit me geen hond dat ie blond is, maar hij is gewoon niet charmant. In zijn tijd zijn de Bondfilms op actiegehalte wel echt goed, maar de differentierende factor die Bond altijd had van andere actie franchises (denk Mission Impossible) waren zijn charmes en het wat luchtigere, en dat ontbreekt volledig bij Craig. Onder hem is Bond gewoon 1 vd velen actiefilms geworden, ipv een gedifferentieerd format. Ik hoop dat de volgende Bond weer een beetje terug gaat naar dat oude vertrouwde, maar ik betwijfel het.

Spider-fan

Avatar

Casino Royale, From Russia with Love, For Your Eyes Only, On Her Majesty's Secret Service, The Living Daylights.

Dat vind ik zo'n beetje de beste, maar ik vind ze vrijwel allemaal goed. Minste: Skyfall, Quantum of Solace, A View to a Kill.
Moonraker en Die Another Day worden ook vaak als slechtste genoemd, en ik snap waarom, maar toch vind ik die beiden wel gaan.

Het grappige is trouwens dat er heel veel product placement in de films zit, maar dat zat in de boeken van Fleming ook al. Die staan vol met merknamen, van voertuigen, sigaretten, alcohol, kleding etc. Voor zover ik weet krijgt een schrijver daar waarschijnlijk geen geld voor zoals bij een film wel.
En het is ook grappig dat in de Nederlandse vertaling Moneypenny soms juffrouw Grijpstuiver genoemd wordt. :D

007

Avatar

Ik kies op 1 octopussy 2 the living daylights en op 3 for your eyes only.

David Mills

Avatar

Ik heb alle bonds vaak gezien maar ik ga toch voor de wat minder gedateerde Casino Royal en Skyfall. Alle bonds met Pierce Brosnan vind ik zeer matig en vaak lachwekkend slecht m.u.v Glodeneye. Ik vind trouwens Specter helemaal niet zo slecht, niet de beste maar zeker niet de minste

Bigds9fan

Avatar

@Spider-fan

Moonraker is natuurlijk gemaakt in de nasleep van Star Wars en daarom "moest" Bond wel de ruimte in.

Zo slecht vind ik die ook niet.

@Ludeejee

Precies. Alles wat de serie zo uniek maakte is met de Craig films in de vuilnisbak gesmeten.

Max de Kok

Avatar

Mijn volgorde van James Bond films van beste naar slechtste is:

1. Casino Royale
2. Goldfinger
3. From Russia With Love
4. Spectre
5. Skyfall
6. Licence To Kill
7. On Her Majesty's Secret Service
8. Thunderball
9. The Spy Who Loved Me
10. Dr. No
11. Quantum of Solace
12. GoldenEye
13. Diamonds Are Forever
14. Live And Let Die
15. The Living Daylights
16. For Your Eyes Only
17. You Only Live Twice
18. Octopussy
19. A View To A Kill
20. The Man With Golden Gun
21. The World Is Not Enough
22. Moonraker
23. Tomorrow Never Dies
24. Die Another Day

Artificialis

Avatar

On Her Majesty's Secret Service wordt vanwege de minder populaire George Lazenby als Bond nog wel eens in een negatief daglicht geplaatst, maar ik lees bij een aantal hier toch waardering voor deze film. En terecht, het is samen met Casino Royale één van de weinige films waarin hij een vaste verhouding krijgt en haar aan het eind van de film verliest.

Slechtste films:
1971 - Diamonds Are Forever
1985 - A View To A Kill
1997 - Tomorrow Never Dies

John Wayne

Avatar

Ik ben dol op alle Bond-films. Persoonlijk vind ik From Russia with Love en Skyfall de besten. For Your Eyes Only vind ik ook erg goed. Moonraker vind ik de minste. Ook Die another Day vind ik minder.
A View to a Kill vind ik helemaal niet slecht, hoewel Roger Moore op dat moment wel veel te oud voor de rol van Bond was.

Timothy

Avatar

Goldfinger ben ik het wel mee eens. Maar de slechtste (die niet eens in het rijtje staat!) is toch echt Moonraker.

Chris23

Avatar

Terwijl Moonraker juist mijn favoriete JB film is.
Favoriete bond liedje: For your eyes only.
Minst favoriete : Casino Royale.

bestmovieman86

Avatar

Top 3
1. Casino Royale
2. For Your Eyes Only
3. Goldeneye

Bottom 3
1. Diamonds are forever
2. Moonraker
3. Thunderball

Bigds9fan

Avatar

@Artificialis

Bij het opnieuw kijken van de reeks ivm aanschaf op Blu-Ray beviel die film best goed.

Casino Royale echter.

Maar goed dat is ook maar een mening en zou mezelf echt geen die-hard Bond fan noemen.

Goov25

Avatar

Beste:
1. Skyfall
2. Casino Royale
3. On Her Majesty’s Secret Service
Slechtste:
22. Tomorrow Never Dies
23. The Man With The Golden Gun
24. Moonraker

Spider-fan

Avatar

Bigds9fan:

Al in Dr. No gaat het over raketlanceringen vanaf Cape Canaveral (die door Dr. No gesaboteerd worden). En ook You Only Live Twice gaat over ruimtevaart. Nu gaat Bond dan zelf de ruimte in in Moonraker en vindt iedereen dat een probleem...

Het grootste probleem met Craig vind ik het algehele verhaal. Met Craig zelf heb ik geen enkel probleem, zeker een verbetering ten opzichte van Brosnan, maar de rode draad door de Craig films vind ik erg zwak uitgevoerd.

jillover

Avatar

Vreemd dat For your eyes only zo weinig liefde krijgt, samen met The spy who loved me de enige Moore-Bond waarin Moore een hardere Bond speelt. FYEO heeft wel knappere actie-scenes dan TSWLM, en betere baddies, want Jaws was wel leuk in TSWLM, maar wordt in Moonraker zo ridicuul gemaakt dat het afbreuk doet aan zijn baddie-status. FYEO heeft wel irritante vrouwelijke karakters, Barbara Bach zette ook geen topprestatie neer in TSWLM, maar ze was nooit irritant. Goldeneye en Goldfinger blijven voor mij wel de toppers. Ik snap nog altijd niet wat men zo goed vindt aan Skyfall, Javier Bardem is een heerlijke Bond-baddie, maar het verhaal hangt met haken en ogen aaneen. Skyfall is de Graig-Bond waarbij je voelt dat ze toch weer terug willen naar de oude Bond-formule (wsl door het succes van de Mission Impossible-films), maar niet goed weten hoe dat te doen na hun poging om Bond realistischer te maken. In Spectre hebben ze dan echt duidelijk gemaakt dat ze terug wilden naar die oude Bond-formule door er Palpatine... oops... Spectre bij te sleuren, en zijn ze compleet de mist ingegaan. De trailer van No Time to die doet al helemaal aan een MI-film denken. Slechtste film is voor mij dan ook Spectre... Bond die samen met z'n Bondgirl in de woestijn zit te wachten tot de baddies hem komen ophalen... yep... heel realistisch... Moonraker is ook idioot, maar past nog in de tijdsgeest, en hetzelfde geldt voor View to a kill... Spectre heeft geen reden om zo slecht te zijn.

Spider-fan

Avatar

jillover:

For Your Eyes Only behoort tot mijn absolute favorieten. Hoewel er nog genoeg humor inzit, komt ie voor Moore's doen serieuzer over. Dat komt ook door het ontbreken van over-the-top handlangers van de villain, zoals Nick Nack. May Day of Jaws, of grappige personages zoals Sheriff Pepper uit Live and let Die. Daardoor komt ie iets realistischer over dan zijn eerdere (en latere) films - het grappigste moment is als Bond moet zien te ontkomen in Melina's Citroën 2 CV nadat zijn eigen wagen is opgeblazen,
Ik denk dat het een fim is waar de meesten een beetje overheen kijken. De main villain, Kristatos (Julian Glover), is niet zo heel opvallend en het mist dus grotendeels de wat meer cartooneske elementen van andere Moore-films. Maar de actie is gewoon erg goed uitgevoerd en ook spannender in beeld gebracht dan in andere films vind ik. En de locatie van Griekenland is ook erg mooi. Ook is het één van de meer romantische films, waarin zijn relatie met Melina wat diepgaander lijkt dan gewoonlijk.
Het verhaal is een combinatie van de korte verhalen For Your Eyes Only en Risico van Fleming.

jillover

Avatar

Spider-fan

Je hebt natuurlijk gelijk, in de Connery-reeks was het ook pas in You only live twice dat men Blofeld liet zien, maar Spectre en in mindere mate Blofeld waren altijd al aanwezig in de voorgaande films, we kenden Spectre al van Dr. No. In de Craig-reeks kwam dit uit de lucht gevallen en niet alleen was het Blofeld-verhaal idioot, het idee van Spectre is nog idioter. Spectre was een concept van de Connery-films en Fleming, een antiek concept. Noch in de Moore-films, noch in de Brosnan-films is Spectre ooit nog opgedoken, omdat men besefte dat dit een achterhaald concept was, en dan halen ze het bij de modernste Bond-films weer boven en dit enkel en alleen omdat men die oude films wil rebooten. Rami is Dr. No... Rami is Dr No... de studio vindt het heerlijk dat het publiek daar zo mee bezig is, maar ik kijk echt niet uit naar een nieuwe From Russia with love of Goldfinger...

Spider-fan

Avatar

Interessant overzicht en interpretatie van de serie en veranderingen daarin als geheel, maar een paar kanttekeningen:

The Living Daylights heeft juist wel een goed verhaal vind ik. Het is juist de terugkeer naar een goed in elkaar zittend spionage-verhaal, daarom is het ook één van mijn favorieten.
En het is niet een rare beslissing om Craig in zijn eerste film verliefd te laten worden en zijn nieuwe status als OO op te willen laten geven. Dit gebeurt in het eerste boek van Fleming ook. Men had veel moeite moeten doen om de rechten van dat boek terug te krijgen, dus logisch dat men wel aan een aantal belangrijke gebeurtenissen daarin vasthield.

Het is opvallend inderdaad dat men met Diamonds are Forever een meer komische kant op gaat. Waarschijnlijk had men het gevoel dat On Her Majesty's Secret Service te serieus geworden was. Lazenby is in zoverre een vreemde keuze omdat hij geen enkele acteer-ervaring had buiten reclamespotjes. Alle andere Bonds hadden dat wel. Waarom neem je zo'n onervaren iemand voor zo'n grote en dure franchise? Hij brengt het er alsnog wel redelijk vanaf vind ik, en hij had beter kunnen worden in volgende films.

Het grote nadeel van de serie is inderdaad dat het onderhevig is aan trends en beïnvloed wordt door andere films die op dat moment populair zijn. Ik vind dat men in de Craig periode daarin echt te ver is gegaan, Quantum of Solace volgt de lijn van de Bourne films en Skyfall is qua inhoud en vorm een kopie van de Batman films van Nolan. Spectre is wel weer een terugkeer naar de klassieke Bondfilm qua vorm - maar wat men met Blofeld heeft gedaan door hem een persoonlijke familie-band met Bond te geven is een erg slechte keuze. In You Only Live Twice wordt ook duidelijk dat Blofeld de man is achter de gebeurtenissen in de eerdere films en zie je hem voor het eerst volledig in beeld verschijnen (in de gedaante van Donald Pleasance). In Spectre heeft men dit willen herhalen, maar het komt veel gekunstelder over. Blofeld heeft al die dingen veroorzaakt in de eerdere films, omdat zijn vader meer gehecht was aan zijn stiefbroer Bond dan aan hem? Het is gewoon niet geloofwaardig en verpest een klassieke Bond villain.

Spider-fan

Avatar

Jillover:

Blofeld is alleen nog even opgedoken in de Moore films aan het begin van For Your Eyes Only. Bond bezoekt net het graf van zijn vrouw die door Blofeld werd vermoord in On Her Majesty's Secret Service, en vervolgens neemt Blofeld de helicopter van Bond over en bestuurt hem op afstand. Bond gooit Blofeld vervolgens met rolstoel en al in de schoorsteen van een fabriek.

Het probleem met het gebruik van Spectre in de Craig films is dat het inderdaad uit de lucht komt vallen. In de Connery films was er naartoe gewerkt door steeds niet Blofeld helemaal te laten zien, en pas echt Bond te laten ontmoeten in You Only Live Twice. In de Craig films wordt er een andere organisatie dan Spectre geïntroduceerd, namelijk Quantum. En ineens blijkt dat toch onderdeel te zijn van Spectre. Het is een beetje het gevoel van: het publiek heeft liever Spectre, dus wordt het gewoon weer Spectre in plaats van een andere organisatie.

akketa

Avatar

Het probleem met Quantum/Spectre had ook vooral te maken dat MGM/EON nooit de rechten had tot Spectre. Ze hebben in de jaren '60 een overeenkomst gehad met Kevin McClory, maar daarna moesten ze steeds iets anders verzinnen.

Mee eens dat ze het zichzelf onnodig moeilijk hebben gemaakt door, nadat ze de rechten in 2013 hadden bemachtigd, meteen alles om te gooien om Spectre en Blofeld te introduceren. Daarom voelde Spectre voor mij ook vrij gehaast en rommelig. Ze hadden beter kunnen wachten tot de nieuwe acteur of eventueel bij No Time To Die.
Ik hoop wel dat Daniel Craig's reeks op de oude Star Trek-manier te raten valt (maar dan de oneven films: Goed, slecht, goed, slecht, goed). ;)

Spider-fan

Avatar

Ze hebben het gehaast gebruikt inderdaad. Ze hadden beter de verhalen rond Quantum en Spectre niet kunnen vermengen. Het probleem was dat Quantum niet echt tot de verbeelding sprak, de film niet en de organisatie niet. Maar wat we nu hebben is dat we de namen Spectre en Blofeld wel terug hebben, maar het is echt niet meer dan de naam, want verder is het niet meer wat het was.

NieuwsFilm

meest populair